נבחרת הפיסיקה של ישראל זכתה בחמש מדליות באולימפיאדת הפיסיקה הבינלאומית שהתקיימה בתאילנד

75מחנה האימונים האינטנסיבי שנערך כמדי שנה בטכניון הניב תוצאות מצויינות לישראל:

השיגו שתי מדליות מזהב, שתים מכסף ואחת מארד; ד”ר אלי רז העומד בראש פרוייקט ההכנה לאולימפיאדה: “היצירתיות היא היתרון הגדול שלנו במאבק מול הסינים והאמריקנים”

הישג גדול לישראל ולטכניון: נבחרת התלמידים של ישראל לאולימפיאדת הפיסיקה הבינלאומית שנערכה בבנגקוק נחתה הבוקר בישראל כשבאמתחתה חמש מדליות, שתיים מזהב, שתיים מכסף ואחת מארד. בסיום האולימפיאדה דורגה ישראל במקום ה- 13 מבין 84 מדינות שהשתתפו באירוע שנחשב לאחד החשובים בתחום המדעי. השנה התקדמה ישראל בארבעה מקומות לעומת האולימפיאדה בשנה שעברה שבה זכתה במקום ה- 17 בלבד מבין למעלה משמונים מדינות.

תוצאות התחרות השנה מהוות  הישג ללא תקדים של הנבחרת ושל הטכניון בחיפה, שהוא הגוף המבצע את המיונים של מאות המשתתפים המבקשים להגיע לאולימפיאדה ואת ההכנות לנבחרת שמורכבת מחמישה תלמידים היוצאת לאולימפיאדה, בעיקר לנוכח העובדה שלראשונה כל אחד מחמשת חברי הנבחרת הישראלית זכו במדליה.

בכל שנה נערכות שתי אולימפיאדות פיסיקה בעולם: האחת היא האולמיפיאדה האסייתית שאליה שולחת כל מדינה שמונה מתמודדים והשניה והחשובה ביותר היא האולימפיאדה הבינלאומית הכוללת את כל מדינות העולם ובה מתמודדים חמישה מתמודדים מכל מדינה.

המתמודדים הם תלמידי תיכון שעוברים מיון קפדני והכנה מפרכת בת שבועות ארוכים בטכניון בחיפה שהוא כאמור הגוף המבצע את ההכנות והמיונים לאולימפיאדה. ד”ר אלי רז מרצה אורח לפיסיקה בטכניון וראש היחידה לפיסיקה והנדסה אופטית במכללת אורט בראודה האחראי על הכנת המשלחת אמר כי “הייחוד שלנו כנבחרת ישראל היה בכך שהיתה לנו היכולת לפתור שאלות בגישה ובדרך לא שיגרתית. החברה’ שלנו השתמשו ביצירתיות שהיא הנשק שלנו וכך הצליח גל דור אחד הזוכים במדליית הזהב לזכות בחלק התיאורטי ב- 29.5 נקודות מתוך 30 האפשריות ולהקדים ארבעה סינים בתחרות שבה הסינים זוכים בדרך כלל במקום הראשון. דור גם השיג את כל חמשת חברי הנבחרת האמריקנית ואם תחשבו שכל נבחרת שולחת חמישה מתמודדים, נסו לשער איזה יתרון אדיר יש לסינים שיכולים לבחור את החמישה הטובים ביותר מתוך מיליארד וחצי בני אדם, לעומתנו שיש לנו רק שבעה מיליון תושבים שמהם ניתן לבחור את החמישה המצטיינים”.

ד”ר רז ציין כי “בתהליך ההכנה אנחנו לא רואים באולימפיאדה מטרה כשלעצמה אלא אמצעי לקידום מקצועי, לכן אנחנו מציבים בפני חברי הנבחרת בשלב ההכנות שאלות שיתרמו להמשך קידומם המקצועי בתחום הפיסיקה להמשך לימודיהם ושאלות שדורשות מהם פיצוח רעיוני של בעיות מורכבות”.

את שתי מדליות הזהב קטפו גל דור תלמיד תיכון אחד העם בפתח תקוה ואסף רוזן תלמיד עירוני ג’ ע”ש מוטה גור במודיעין. את מדליות הכסף קטפו בן פינקלשטיין מעירוני ב’ רבין במודיעין וגור פרי תלמיד תיכון רבין במזכרת בתיה. את מדליית הארד קטף אביב פרנקל מאורט יד לייבוביץ בנתניה.

חברי הנבחרת עברו שבועות ארוכים של הכנה קשה ומיון קפדני שהחל בבחינות שאליהם נגשו 2,500 תלמידים מצטיינים שנבחרו ע”י המורים לפיסיקה בבתי הספר התיכוניים. מתוכם נבחרו 350 תלמידים שניגשו לבחינות במרכזים אזורים, שנערכו ע”י אנשי הטכניון. לשלב השלישי עלו 35 תלמידים מצטיינים שהגיעו לטכניון למחנה אימונים בן שבועיים ואחר מכן בפסח נערך מחנה אימונים נוסף בטכניון ולאחריו נבחרו שמונה תלמידים שייצגו את ישראל באולימפיאדת הפיסיקה של אסיה. מבין השמונה נבחרו החמישה שייצגו את ישראל באולימפיאדה הבינלאומית לפיסיקה שנערכה בבנגקוק. לדברי ד”ר רז “מי שמכין את התלמידים במחנה הם חברי צוות מקצועי שכולם השתתפו בעבר באולימפיאדת הפיסיקה ויש להם ניסיון רב בתחרות ובראשם אלכס פינקלשטיין שמשלים בימים אלה את התואר השני בפיסיקה בטכניון”.

גל דור שגבר על הסינים נשמע מאופק כשמטוס המשלחת נחת בנתב”ג: “זה היה נחמד לזכות במדליה. האמת שלא ציפיתי להשיג את הסינים ולמעשה אפילו די הופתעתי”. לדבריו “אנחנו עייפים מהטיסה ומהתחרות ועכשיו אנחנו צריכים לנוח. אחר כך נחשוב איך לחגוג את הזכיה”. לגבי העתיד סיפר גל כי “דווקא פיסיקה לא בתוכניות שלי ללימודים האקדמאים אלא מתמטיקה”

בתמונה: נבחרת התלמידים של ישראל לאולימפיאדת הפיסיקה, צילום:דוברות הטכניון