מדען בטכניון מוביל תאגיד אירופאי שמקבל 5.3 מיליון יורו לפיתוח ננוטכנולוגיה חדשה לאבחון סרטן ריאות

23ד”ר חוסאם חאיק מעסיק כבר 27 חוקרים מהארץ ומחו”ל; מתוך 460 תאגידים שהתמודדו על המענק – זכו רק 11, וביניהן רק ישראלי אחד שמוביל תאגיד; קבוצה ישראלית אחרת שמשתתפת בתאגיד היא קבוצתו של ד”ר ניר פלד מהמרכז הרפואי ע”ש רבין ומאוניברסיטת ת”א

ד”ר חוסאם חאיק, מהפקולטה להנדסה כימית ומכון ראסל ברי למחקר בננו-טכנולוגיה בטכניון, מוביל קבוצה של מדענים משמונה אוניברסיטאות וחברות אירופאיות שקיבלה מהאיחוד האירופי מענק בסך 5.3 מיליון יורו, לפיתוח דור חדש של חיישנים ננומטריים למיון, אבחון ומעקב אחרי מחלת סרטן הריאות. מתוך סכום זה יקבלו חוקרי הטכניון יותר ממיליון וחצי יורו. בשנת 2006 קיבל ד”ר חאיק 1.73 מיליון יורו, כאשר מחקרו היה בתחילת דרכו. אלה המענקים הגדולים ביותר שקיבל מדען ישראלי מהאיחוד האירופי.

החיישנים הננומטריים נועדו בשלב הראשון לאבחן סרטן ריאות מהבל פה ו/או מרקמות סרטניות שנלקחו מגוף הנבדק. “החיישנים הננומטריים יגיבו עם ביו-סמנים ייחודיים שנמצאים בהבל פה ו/או ברקמות סרטניות. כתוצאה מכך החיישנים הננו-מטריים ישלחו סיגנלים חשמליים למערכת עיבוד אותות מתוחכמת שתאפשר, בין היתר, אבחון סרטן הריאות, תת-קטגוריה של סרטן הריאות, ושלב המחלה. כמו כן, המערכת עשויה לאפשר ניבוי הסיכויים של בן אדם בריא לחלות בסרטן הריאות בעתיד” מסביר ד”ר חאיק. “האבחון יוכל להתבצע בשלב מוקדם מאוד של המחלה, עוד לפני שהגידול מתחיל להתפשט. אז הטיפול יהיה מיידי ויחסל את המחלה בעודה באיבה. ההתקן אינו פולשני ופשוט לשימוש”.

ד”ר חאיק עושה שימוש בננו-חומרים רגישים המשולבים בתבניות טרנזיסטורי אפקט שדה אשר “מאומנים” לזהות סימנים של סרטן ריאות. יתירה מזאת – בעקבות הפיתוחים החדשניים של ד”ר חאיק וצוותו – מקווים החוקרים כי יצליחו לזהות סרטן ריאות אפילו עוד לפני התפתחות הגידול.

התאגיד האירופאי כולל קבוצות מחקר וחברות מובילות מישראל, גרמניה, אנגליה, הולנד, אוסטריה, וספרד. קבוצה ישראלית אחרת שמשתתפת בתאגיד היא קבוצתו של ד”ר ניר פלד מהמרכז הרפואי ע”ש רבין ומאוניברסיטת ת”א. ד”ר פלד סיים את לימודי הרפואה בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ואת התואר “ד”ר למדעים” עשה בהנחייתו של פרופסור פרץ לביא, כיום נשיא הטכניון. דר’ פלד שוהה כעת באונ’ דנבר שבקולורדו בתת התמחות בסרטן ריאות ועתיד לחזור לארץ בקרוב.

ד”ר חאיק, בן 34, עשה את הדוקטורט בהנדסה כימית בטכניון ושב אליה כחבר סגל, מ – CALTECH בארה”ב, שם עשה את הבתר-דוקטורט. מאז שהצטרף לטכניון באוקטובר 2006 זכה ד”ר חאיק ביותר מ-21 פרסים ואותות כבוד. בין היתר, הוא נבחר לרשימת 35 המדענים הצעירים המובילים בעולם בשנת 2008 ע”י כתב העת המדעי היוקרתי MIT’s Technology Review. במרץ 2010 העניקה הממשלה הצרפתית לד”ר חאיק אות “אביר” במסדר האקדמיים – Chevalier dans l’Ordre des Palmes acade’miques) אות אשר יוסד ע”י נפוליון בונאבארט ב- 1808 להוקרת מדענים ואקדמאים חלוצים בתחום המדע והחברה ואשר נחשב לאחד מאותות ההוקרה האזרחיים העתיקים בעולם).

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, בירך את ד”ר חאיק ואת תלמידו לשעבר, ד”ר ניר פלד, על קבלת המענק יוצא הדופן. “זהו הישג משמעותי ביותר ואני משוכנע שהמחקר שיוביל ד”ר חאיק בפקולטה להנדסה כימית בטכניון גם ישיג תוצאות יישומיות בעתיד”, אמר.

בתמונה: ד”ר חוסאם חאיק במעבדתו. צילום: דוברות הטכניון