ישראל מקוב בכנס חדשנות בטכניון: “חייבים להגדיל את ההשקעה במחקר ופיתוח בתעשיות המסורתיות”

16“השקעה בחדשנות תוביל להגדלת הפריון לעובד, לשיפור התגמול ולצמצום פערים חברתיים”

“כדי להגדיל את הפריון לעובד, שהוא תנאי לשיפור תנאי ההעסקה וצמצום פערים כלכליים וחברתיים, דרושה השקעה בחדשנות – כלומר במחקר ופיתוח”, כך אמר ישראל מקוב, יו”ר חברת נטפים ויו”ר “גיוון אימג’ינג” במפגש השני של “פורום מנהלים לחדשנות” שהקים מרכז הידע לחדשנות בטכניון.

“ב-2006 הגשנו לממשלה המלצות, שמטרתן להגדיל את התוצר לעובד מ-40 אלף דולר ל-85 אלף דולר תוך עשרים שנה, וזאת בעיקר באמצעות הגדלת ההשקעה במחקר ובפיתוח. לצערנו, מרבית ההמלצות לא יושמו,” אמר מקוב. הוא הציג את התפתחותו של שוק התרופות האמריקאי, והזהיר כי אם לא תיפתר סוגיית החדשנות בתחום זה ייקלע השוק למשבר עמוק.

מר מקוב הציג מודל ניהולי חדש – חברות החוברות זו לזו ב”אשכולות” (lusters), באמצעות גורם מרכזי המקשר ביניהן ואחראי להיבטים העסקיים והלוגיסטיים. הרעיון הוא לאגד כמה חברות העוסקות במחקר ופיתוח בתחומים דומים, בלי לפגוע בפעילות המו”פ העצמאית שלהן. מר מקוב ציין כי לצורך בחינת המודל הוא הקים “חברה וירטואלית” המאגדת כמה חברות קיימות, שכל אחת מהן עוסקת בהיבט אחר של פגיעות במוח. איחוד כוחות כזה, לדבריו, מאפשר סינרגיה של ידע ויצירה של גוף שהינו אפקטיבי – בתחרות הגלובלית הקשה – הרבה יותר מכל חברה בודדת. הוא ציין כי הדוגמה שלו, הלקוחה מתחום הפרמצבטיקה, תקפה גם לתחומים אחרים בתעשייה המסורתית.

את ההרצאה השנייה במפגש נשא איתי תומר, מנהל מוצר במשרד המנכ”ל באמדוקס. תומר הציג את הצעדים שנקטה אמדוקס מאז 2006 כדי להכניס ולהטמיע את רוח החדשנות בקרב העובדים. “פעם היתה אמדוקס מגיבה לדרישות הלקוח. היא היתה מתחרה באומץ רב על פרויקטים בתחומים שהיא לא הכירה – בילינג,תוכן, סלולר – מתוך אמונה שהיא תזכה בהם. והיא הצליחה בכך. אבל כיום המציאות השתנתה. הלקוחות כבר אינם יודעים באמת מה הם רוצים, והיוזמה חייבת להיות שלנו. כפי שאמר הנרי פורד, ‘אילו הייתי שואל אנשים מה הם רוצים, הם היו אומרים: סוסים יותר מהירים’. התהליך שהכנסנו באמדוקס נועד לגרום לעובדים לחשוב באופן חדשני, להיות יצירתיים יותר, להעלות רעיונות שאינם קשורים לפרויקטים הספציפיים שהם עובדים עליהם כרגע”.

“פורום מנהלים לחדשנות” הוקם השנה על ידי מרכז הידע לחדשנות, שבראשו עומדת כלת פרס ישראל, פרופסור מרים ארז. פרופסור ארז היא גם יו”ר הפורום לחדשנות. את המרכז ואת הפורום מנהלת בפועל ד”ר איריס ארבל.

מרכז הידע לחדשנות נוסד בתמיכת משרד המדע, התרבות והספורט. המרכז מקדם חדשנות באקדמיה ובתעשייה, תוך דגש מיוחד על חדשנות בתעשייה המסורתית.

בתמונה: ישראל מקוב בטכניון. צילום – דוברות הטכניון

 

יעניין אתכם גם: חדשנות, חדשנות טכנולוגית, חדשות טכנולוגיה, הייטק בישראל, חדשנות ישראלית, פיתוחים טכנולוגיים ישראלים