חמישה מיליון דולר – לתכנית גרנד לאנרגיה

33קרן הלמזלי (The Leona M. and Harry B. Helmsley Charitable Trust) העניקה חמישה מיליון דולר לתכנית האנרגיה של הטכניון.

המענק הושג באמצעות ה-ATS(אגודת ידידי הטכניון בארה”ב) ותוכנית האנרגיה הטכניונית (GTEP), וישמש להקמתו של “מערך איחסון האנרגיה” של קרן הלמזלי ולתמיכה בתוכנית “מנהיגים במדע האנרגיה”.

“קרן הלמזלי גאה על ההתקשרות עם הטכניון בפרויקט חשוב זה”, אמר סנדור פרנקל, נאמן בקרן.

תוכנית האנרגיה הטכניונית שואפת למשוך חברי סגל חדשים ומעולים בתחומי האנרגיה. תוכנית “מנהיגים במדע האנרגיה” תספק משכורות ומימון (לציוד) לשני חוקרים חדשים במשך שלוש שנים. באמצעות חבילת פיצוי תחרותית ותשתיות מחקר מעולות, הטכניון יוכל להחזיר הביתה דוקטורנטים ישראלים מעולים וחוקרים בפוסט-דוקטורט, שלמדו באוניברסיטאות מובילות בחו”ל. “זוהי מטרה מרכזית של תוכנית האנרגיה, ואנו מתכננים לגייס שישה אנשי סגל חדשים תוך שש שנים”, אמר פרופסור גרדר , ראש תוכנית האנרגיה הטכניונית (GTEP).

לנוכח ההתמעטות המהירה במקורות של פחמימנים זולים (hydrocarbon), והצורך לצמצם את פליטתם של גזי חממה, פיתוחן של אנרגיות נקיות הוא צורך בוער מתמיד. “המענק של קרן הלמזלי מגיע בעיתוי מצוין”, אמר פרופסור גרדר. ”  “חלק מהמענק יופנה להקמת מערך מעבדות בטכניון אשר יעסקו בפיתוח ולימוד סוללות עתירות אנרגיה.  מערך איחסון האנרגיה ((Energy Storage Complexאשר יוקם בפקולטה להנדסת חומרים יהיה מורכב משלוש מעבדות שבהן יתנהל מחקר בתחום הסוללות.  לאור העניין הרב בסוללת הסיליקון-אוויר – סוללה מסוג חדש שפותחה במסגרת מחקר שבראשו עמד פרופסור יאיר עין אלי מהפקולטה להנדסת חומרים ומתכנית האנרגיה של הטכניון קיים צורך ממשי ודחוף  להעמיק את המחקר  ולפתח את הסוללה לקראת ייצור מסחרי”. הסוללה מבוססת על תגובה בין סיליקון וחמצן אטמוספרי, ומבטיחה יתרונות סביבתיים משמעותיים בשל ממדיה הזעירים, חיי המדף הארוכים, וחשוב מכל – החזרתו הנקייה של הסיליקון למצבו המקורי: חול.  למחקר זה השלכות עתידיות בתחומי התחבורה, הבריאות והאלקטרוניקה.

חוקרי הטכניון מאמינים כי תוך שנה או שנתיים הם יצליחו להגדיל משמעותית את הספק הסוללה. “אנחנו מנסים ליצור סוללות שיחזיקו מעמד חודשִׁים לפני שיהיה צורך להחליפן”, אמר פרופסור עין אלי. “והחלום הוא שהן יהיו גם נטענות. אנחנו נמצאים במירוץ אל סוללת העתיד – האם תהיה זו סוללת מתכת-אוויר מסוג סוללת ליתיום-אוויר, אלומיניום אוויר או סוללת סיליקון-אוויר. אני מאמין שלסיליקון יתרונות משמעותיים בהיבטים של סביבה, עלות ובטיחות”.

בתמונה: פרופסור גדעון גרדר. צילום: דוברות הטכניון.