חוקרי הטכניון פיתחו שיטה חדשנית לאיבחון מחלות, המבוססת על בדיקת דם פשוטה

השיטה עשויה להביא בפני הרופא אינפורמציה עשירה שלא הייתה קיימת בפניו עד כה; הטכניון רשם פטנט על הפיתוח

חוקרי הטכניון הצליחו לפתח שיטה חדשנית לאיבחון מחלות, ביניהן סרטן, המבוססת על בדיקת דם פשוטה. כך מדווח PNAS, כתב העת של האקדמיה האמריקנית למדעים, בכתבה המרכזית שלו. פרופסור אריה אדמון, מהפקולטה לביולוגיה בטכניון, סבור כי הבדיקה תביא בפני הרופא אינפורמציה עשירה שלא הייתה מצוייה בפניו עד כה שאולי תאפשר איבחון טוב יותר והתאמת הטיפול לחולה (personalized medicine).

הפיתוח התבצע במסגרת עבודת הדוקטוראט של דוקטור מיכל בסני-שטרנברג, והוא עשוי גם לסייע בבדיקת התאמת הטיפול התרופתי לחולה. פרופסור אדמון מסביר כי ידוע שכאשר חלבוני התא מסיימים את תפקידם או מתקלקלים, הם מפורקים על ידי התאים לאבני הבניין שלהם, כלומר לחומצות האמינו, על מנת לבנות מהן חלבונים חדשים. חלק מתוצרי הפירוק של החלבונים אינם מפורקים עד הסוף, אלא נשארים כפיסות חלבונים קצרות, הנקראות פפטידים. בנוסף היה ידוע שחלק מהפפטידים האלו מוצגים על פני התאים בעזרת חלבון בשם HLA(Human Leukocyte Antigen, או בעברית קומפלקס התאמת רקמות). על ידי הצגת פפטידים על פניהם, התאים “מדווחים” על מצב “בריאותם” למערכת החיסון. כאשר פפטידים שמקורם בחלבוני מחלה מוצגים על פני תאי הגוף, כפי שקורה במחלות ויראליות, תאי מערכת החיסון הורגים את התאים החולים וכך מונעים את התפשטות המחלה.

הגישה האיבחונית החדשה שפותחה בטכניון מסתמכת על התובנה שתאי הגוף לא רק מציגים את חלבון ה-HLA  על פניהם אלא גם משחררים חלק ממולקולות החלבון האלו לזרם הדם עם הפפטידים הקשורים אליהם. בנוסף, תאים סרטניים משחררים כמויות גדולות יותר של החלבון ה- HLAעם הפפטידים אל הדם וזאת כדי לנסות “לבלבל” את המערכה החיסונית. בעקבות כך הגיעו ד”ר בסני-שטרנברג ופרופסור אדמון למסקנה שעל ידי איפיון של מיגוון הפפטידים הקשורים לחלבוני ה-HLAאשר ששוחררו אל נוזל הדם, ניתן לבצע איבחון של מחלות שונות, וביניהן סרטן, בבדיקת דם פשוטה.

בפיתוח החדש, חוקרי הטכניון מפרידים את חלבוני ה-HLAמשאר חלבוני הדם, ולאחר מכן משחררים מהחלבונים האלו את הפפטידים הקשורים אליהם. בעזרת מיכשור מאוד מתוחכם, הנקרא ספקטרומטר מסות, מצליחים חוקרי הטכניון לזהות את רצף חומצות האמינו של הפפטידים שהופרדו וכך לזהות את החלבונים המקוריים שהיו בתאים שבהם נוצרו פפטידים אלו. בדגימת דם אחת, מזוהים בשיטה זו אלפי פפטידים שונים וכך מתקבל מידע רב על המחלה או הגידול. החוקרים טוענים, שבין אלפי הפפטידים המזוהים ישנם גם פפטידים האופיניים לסרטן, שלא יימצאו בדמם של הבריאים. זיהויים יאפשר לקבוע הימצאות המחלה ולהפנות את הנבדקים לבדיקות נוספות.

בהמשך המחקר יבדקו חוקרי הטכניון את הסמנים שיזוהו בשיטה החדשה, מידת מובהקותם לאיבחון של סוגי סרטן שונים, וכמו כן את האפשרות להשתמש בשיטה לצורך איבחון של מחלות אחרות.