חוקרי הטכניון מצאו דרך למנוע הופעת כתמים בהירים על התמונות, הנובעות מהשתקפויות השמש בעדשה

11“היהלומים הבוהקים” מפריעים לך בתמונות או בצילומי הוידאו? צלם שתי תמונות ויותר

חוקרי הטכניון מצאו דרך למנוע כתמים בהירים על התמונות ובצילומי הוידאו, הנובעים מהשתקפויות קרני השמש בין הזכוכיות שמהן מורכבת עדשת המצלמה. כל שהצלם צריך לעשות, הוא לצלם את אותה תמונה, מאותו מקום ובאותו כיוון, פעמיים ויותר.

“את הכתמים הבהירים הללו, בצורת מחומשים או משושים, קשה מאוד היום לבטל בעריכה ובעיבוד התמונה”, אומר פרופסור יואב שכנר מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. “יש לצלם יותר מתמונה אחת (בוידאו זה קורה בלאו הכי). כך המשושים או המחומשים לא נמצאים באותו מקום בשתי התמונות, הנראות זהות כמעט לחלוטין. באמצעות עיבוד תמונה פשוט שפיתחנו, אנו מקזזים את התנועה ובתמונה החדשה יופיעו הכתמים במקומות שונים. עכשיו יש בידינו שתי תמונות שבהן הכתמים לא מופיעים באותו מקום, אך הנוף שצילמנו או האובייקט – כן נמצאים באותו מקום. נניח שצילמנו אדם ובתמונה הראשונה מופיעים המשושים על פניו. בתמונה השנייה הם כבר מופיעים בצד. בתמונת התוצאה עליה אני עובד, אני לוקח את הטוב שבשתי התמונות, בכל אחד מהאיזורים שלהן, ומקבל תמונה נקייה מכתמים”.

על הפרוייקט עבד המאסטרנט פימה קורבן. החוקרים גם בדקו מה קורה בקרני השמש שנכנסות לעדשה. הם גילו שהמשושים הללו “רוכבים” על קו שעליו אמורה להימצא השמש. כך הם יכולים לדעת היכן הייתה השמש בעת הצילום, גם אם לא נכנסה ל”פריים”. אם הצלם ירצה לעשות פיתוח אמנותי נוסף לתמונתו, לאחר שהרחיק מעליה את הכתמים המטרידים, הוא יוכל “לשתול” את השמש בדיוק במקום שבו הייתה בעת הצילום.

בתמונה: קיר עם כתמים בוהקים (משמאל) ולאחר הטיפול בו