חוקרי הטכניון הכניסו אוטומציה למעבדת בית ספר ובשיטה חדשנית לימדו כימיה תלמידים עם ליקויי למידה ובעיות משמעת

תלמידי בית הספר “דשנים”: “אנו לומדים דברים שלא למדנו אף פעם. בקיץ כבר עבדנו במעבדות של מכון תמ”י ועשינו ניסויים”; החוקרים: “ניסוי באמצעות המיכשור המיוחד דורש פחות זמן, מגדיל את הבטיחות ומגביר את המוטיבציה הלימודית. יש שיפור משמעותי בהתנהגות התלמידים”

חוקרי הטכניון הכניסו אוטומציה למעבדת בית הספר “דשנים” ופיתחו שיטות הוראה ותכנית לימודים בכימיה, מיוחדת לבית ספר זה. ההנהלה והתלמידים מדווחים על מהפיכה של ממש בהוראה בכלל בבית הספר ובכימיה בפרט, בעקבות המהלך הזה. מכון תמ”י בנה לבית הספר מעבדה מיוחדת, בעלות של מיליון שקלים, וחברת “פורייה” תרמה ציוד מיוחד. מאמר בכתב העת המדעי Chemical  Educator מציג את מכשירי האוטומציה שפותחו במחקר ותוצאות חינוכיות מפתיעות.

המחקר הייחודי התבצע על ידי הדוקטורנט ליאוניד רבזין, בהנחיית פרופסור איגור ורנר ופרופסור ניצה ברנע מהמחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון. שונמית טויטו, לשעבר מנהלת בית הספר, מספרת כי “דשנים” החל לפעול לפני 46 שנים כבית ספר תעשייתי שהכשיר מסגרים ועובדי עיבוד שבבי. הרוב המכריע של תלמידיו (97%) הם לקויי למידה שנפלטו ממסגרות חינוכיות רגילות. כיום הוא שייך לרשת “דרור”. “יש בארץ 40 אלף בני נוער שלא לומדים כלל בגלל בעיות של ליקויי למידה”, היא אומרת. “רוב בוגרינו עובדים כיום כמנהלי עבודה במפעלים הכימיים במפרץ חיפה ואחרים משמשים כנגדים ואף קצינים בצה”ל. כאשר פנו אלינו אנשי הטכניון לפני שנתיים והציעו להקים מעבדת כימיה ממוחשבת אצלנו, בשיתוף עם מכון תמ”י – נענינו בשמחה והתוצאות מעודדות מאוד”.

פרופסור ורנר: “פיתחנו במחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים כמה מכשירים וגילינו שהודות להם ניתן לעשות הרבה יותר ניסויים בכל שעור. התחלנו לעשות ניסויים בבתי ספר יוקרתיים בחיפה ובקריות וגילינו שהתלמידים שם אכן לומדים מהר להשתמש במכשירים אךעקב חוסר בידע טכנולוגי, לא יכולים לבנות אותם. כך הגענו לבית הספר “דשנים”. פגשנו צוות פתוח עם אוזן קשבת ומצאנו תמיכה של מכון תמ”י של חברת כימיקאלים לישראל. הם הקימו מעבדה מיוחדת בניהולו של ד”ר אייל ברנע ובתמיכתו של ד”ר אייל גינצברג, מנכ”ל תמ”י”.

“לתלמידינו הלומדים במגמת המכונות יש כשרון מיוחד במיכשור ויכולת לראות בעיני רוחם את התוצאה אליה הם רוצים להגיע. גילינו תכונות מיוחדות אלה אצל רבים מהתלמידים”, מוסיפה שונמית טויטו. “תכונות אלה איפשרו להם להשתלב בפרוייקט הניסויי. יש כבר שלושה מכשירים שנבנו עם הטכניון ומהם יצמחו מכשירים מודולריים נוספים”.

הפרוייקט נפתח בהזמנת התלמידים לטכניון. “קיבל אותם שלט ‘ברוכים הבאים לטכניון, תלמידי דשנים’. הם הרגישו רצויים שם”, מספר מנהל “דשנים”, דוד דרומלביץ’. “חלק מהם אמרו בו במקום שהם רוצים ללמוד בטכניון, אחרי הצבא. היחס שהם מקבלים מאנשי הטכניון משתלב בחזון בית הספר לספק לתלמידיו קרש הצלה והזדמנות לשוב לחיק החברה הישראלית, הפעם בדלת הראשית, כמי שמחזיק באמתחתו תעודת בגרות טכנולוגית ותעודת מקצוע ממשית. בעקבות הצלחת מעבדת הכימיה, אנו שואפים לחזק את הקשר עם האקדמיה ועם התעשייה”.

“זו השנה השניה שלנו בפרוייקט”, מספר עדן, אחד התלמידים. “אנחנו לומדים כאן דברים שלא למדנו אף פעם. גם מלמדים אותנו איך לחשוב”.

חברו, שובל, אומר כי הגיע ל”דשנים” אחרי שנפלט ממסגרות חינוכיות אחרות. “היו לי בעיות לימודים אז התחלתי להפריע, כי רציתי תשומת לב”, הוא אומר. “כאן אני מקבל יחס אישי, בכיתות קטנות. אנחנו משלבים בין הרובוטיקה והכימיה, לאוניד בחור נחמד, לא עצבני ויש לו הרבה סבלנות אלינו”.

עדן: “עבדנו במפעל בקייץ האחרון, קיבלו אותנו כמו את העובדים האחרים, התיחסו אלינו יפה, חוץ ממנהל אחד, ועלי הטילו לעשות פרוייקט גדול, בדקתי דשן במצבי לחץ, כי רוצים שהוא יגיע לחקלאי כאבקה ולא בגוש”.

מיכאל, חברו, מוסיף: “אני סיננתי חומרים. עבדנו מ-7.00 בבוקר עד 15.00 אחר הצהרים. נתנו לנו ארוחת צהרים במפעל, עם כל העובדים האחרים. הרגשנו שווים”.

הדוקטורנט לאוניד רבזין, האחראי על לימודי הכימיה בבית ספר יוקרתי בחיפה, מגיע ל”דשנים” פעם בשבוע. הוא מספר שהמפגש עם תלמידי “דשנים” לא היה קל בתחילה. “לא הצלחתי לסיים משפט בלי שיפריעו לי”, הוא אומר. “בכל הקריירה שלי כמורה לא נתקלתי בתופעה כזו. רציתי להפסיק אבל החלטתי לא להתייאש. ואכן, המיכשור והניסויים שבו את לבם של התלמידים ועתה אין לי שום בעיית משמעת”.

במאמר המדעי שהוא פירסם ביחד עם המנחה שלו, פרופסור ורנר, הם מציינים כי בשנים האחרונות מסתמנת עלייה בשימוש בטכנולוגיות מיכון ואוטומציה במעבדות כימיה בבתי הספר, אליהן הוכנסו מערכות ממוחשבות שכוללות אוגרי נתונים וחיישנים. הם מציגים שני עזרים הנשלטים על ידי מחשב לביצוע הליכים בסיסיים במעבדה כימית. המחקר ממשיך ועוקב אחרי התקדמות והתפתחות התלמידים.