חוקרי הטכניון גילו כי “האף האלקטרוני” יודע להבחין בין מולקולות שנמצאו בהבל פיהם של חולי סרטן הראש והצוואר לבין מולקולות הנמצאות בנשימתם של אנשים בריאים

חוקרי הטכניון גילו כי “האף האלקטרוני” שפיתחו יודע להבחין בין מולקולות שנמצאו בהבל פיהם של חולי סרטן הראש והצוואר לבין מולקולות הנמצאות בנשימתם של אנשים בריאים. מחקר הוכחת ההיתכנות פורסם בכתב העת  British Journal of Cancer.

חוקרי הטכניון אספו דגימות נשימה מ-82 אנשים משלוש קבוצות: חולי סרטן הראש והצוואר, חולי סרטן ריאות ונבדקים בריאים. הם בחנו את ההבדלים בין המולקולות הנמצאות בהבל הפה בקרב שלוש הקבוצות, באמצעות ציוד בדיקה ייחודי המכונה “האף האלקטרוני”, שפותח במעבדות המחקר של פרופסור חוסאם חאיק בפקולטה להנדסה כימית בטכניון.

“האף האלקטרוני” הצליח להבחין בין מולקולות הנמצאות בנשימתם של חולי סרטן הראש והצוואר לבין מולקולות שנמצאו בדגימות נשימה של נבדקים בריאים. ה”אף” הבחין גם בין חולי סרטן ריאות לבין נבדקים בריאים, ובין חולי סרטן ריאות לבין חולי סרטן הראש והצוואר.

מדי שנה מאובחנים בארה”ב כ-37,000 איש החולים בסרטן הראש והצוואר. קטגוריה זו מקיפה סוגי גידולים שונים ברקמות הראש והצוואר, למשל בבלוטות הרוק וברירית האף. במקרים רבים מאובחן סרטן הראש והצוואר באיחור, בשל העדרם של סימפטומים ספציפיים. לעתים תכופות גורמת מחלה זו לגידולים שניוניים המשפיעים על מערכת הנשימה, לרבות הריאות.

פרופסור חוסאם חאיק, המוביל את המחקר, אמר כי “פיתוחן של דרכים חדשות לאיבחון סרטן הראש והצוואר הוא צורך חיוני. תהליך האיבחון מסובך, מצריך בדיקות של רופאים מומחים, ובמקרים רבים מתרחש בשלב מאוחר של המחלה. מצאנו הבדלים מובהקים בין קבוצות של מולקולות המצויות בנשימתם של חולים לבין המולקולות שבנשימתם של נבדקים בריאים, וזאת באמצעות בדיקת נשימה פשוטה ומוקדמת. כעת עלינו לבחון את התוצאות האלה במחקרים רחבים יותר, ולבדוק אם יוכלו לשמש בסיס לשיטת בדיקה אפקטיבית בהקשר של סרטן הראש והצוואר”.

ד”ר לזלי ווקר, מנהלת המידע במרכז הבריטי לחקר הסרטן, אמרה: “ייתכן שהממצאים הראשוניים המעניינים הללו יובילו לפיתוחו של “אף” מלאכותי ייעודי שיאפשר איתור גידולים סרטניים מסוגים אלה על סמך בדיקת נשימה. המרכז הבריטי לחקר הסרטן מוביל יוזמות לשיפור האיבחון המוקדם של סרטן. חשוב מאוד שנוכל לזהות את המחלה מוקדם ככל האפשר, שכן אז קל יותר לטפל בה וכך להגדיל את אחוזי ההישרדות. המחקר הזה מספק הזדמנות חדשה לפיתוח שיטות איבחון לסרטן ראש וצוואר, המאובחן כיום במקרים רבים בשלב מאוחר של המחלה”.