הפרס הצרפתי על מצויינות במדע יוענק לשלושה חוקרים ובהם פרופסור אורי להב מהטכניון

21קרן צרפת-ישראל תעניק את פרס המצוינות במדע לפרופסור אורי להב מהטכניון, לד”ר משה הרצברג מאוניברסיטת בן גוריון בנגב וד”ר לאמנל לנדה מהמרכז הלאומי למחקר מדעי של צרפת. בראש ועדת שופטים שבחרה את הזוכים בפרס עמד פרופסור אורי שמיר מהטכניון.

הפרסים יוענקו בטקס מיוחד שיתקיים מחר במכון המדעי למחקר חקלאי בפריס בנוכחות גברת ניקול גדז, נשיאת  קרן צרפת-ישראל, גברת אדית קרסון, לשעבר ראש ממשלת צרפת, פרופסור אילן מארק מהטכניון, יושב ראש הועדה המדעית של הקרן ואבי ענתי, סמנכ”ל במשרד המדע.

קרן צרפת-ישראל נוסדה בשנת 2005  במטרה להביא לשינוי בדימוי של ישראל בצרפת ושל צרפת בישראל וזאת על ידי העמקת הקשרים בין שני העמים בכל תחומי העשייה: המדע, התרבות, הכלכלה והתקשורת . אחת ממטרות הקרן היא לקרב בין מדענים משתי המדינות הפועלים באותם תחומים ועל ידי כך לתרום לפיתוח הקשרים המדעיים בין שתי המדינות.

זו הפעם השלישית שקרן צרפת-ישראל מעניקה למדענים צעירים ישראלים וצרפתים את פרס המצוינות במדע על הישגיהם בתחומי המדע. בשנת 2008 הוענק הפרס על מצוינות בתחום מדעי החיים, ב-2009 בתחום אנרגיות מתחדשות והשנה הוחלט להתמקד בנושא המים.

דינה שורק, סגנית נשיאת קרן צרפת-ישראל, אמרה: “המים כמשאב במחסור היא בעיה עולמית. בנוסף יש הידרדרות מתמדת באיכות המים כתוצאה מהמלחה וזיהום. לכן הוחלט להעניק את הפרס השנה לחוקרים בתחום המים כביטוי לחשיבות המחקר המדעי במציאת פתרונות ברי-קיימא לבעיה רצינית זו”.

פרופסור אורי להב וקבוצת המחקר שלו בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, הם חלוצים בפיתוח תהליכים של טיפול משלים במים מותפלים, נושא בעל חשיבות קריטית עם הגדלת כמויות המים המותפלים המוכנסות למערכות בישראל ועם הצורך להתאים את איכות המים לדרישות האיכות המחמירות של הצרכנים. קבוצתו של פרופסור  להב קבעה את קריטריוני האיכות הנדרשים למים מותפלים בישראל ופיתחה שלושה תהליכים חדשניים לטיפול המשלים הנדרש, שזכו לפרסום ותהודה בעיתונות המקצועית המובילה בעולם.

ד”ר משה הרצברג וקבוצת המחקר שלו מפתחים שיטות לבדיקה ושיפור ביצועי ממברנות, אשר מהוות את מרכיב הליבה במתקני התפלת מי ים ובמתקנים מתקדמים לטיפול בשפכים. המחקר מתמקד במניעת אילוח (זיהום) אורגני וביולוגי על פני הממברנות ובהגדלת יעילותן. המטרה העיקרית של המחקר היא שמירת ניקיון הממברנות והקטנת עלויות תפעול המתקנים על ידי שימוש בציוד מתקדם ושיפור מבנה הממברנות.

בתמונה: פרופסור אורי להב. צילום – דוברות הטכניון.