הטכניון חתם על הסכם עם אוניברסיטת רוצ’סטר בארה”ב

66ההסכם נולד משיתוף פעולה אקדמי שהחל במסגרת תכנית פולברייט

הטכניון ואוניברסיטת רוצ’סטר, ניו-יורק חתמו על הסכם שיתוף פעולה אקדמי במטרה להרחיב את הקשר הקיים בין המוסדות. שיתוף הפעולה בין המוסדות החל לפני למעלה מעשר שנים, עם ביקורו של פרופסור איבי פרידמן מאוניברסיטת רוצ’סטר בטכניון, במסגרת תכנית פולברייט האמריקאית לחילופי מרצים וסטודנטים (www.fulbright.org.il).

מאז קידם פרופסור פרידמן ביחד עם עמיתים מהטכניון, וביניהם פרופסור ישראל צידון וופרופסור אבינעם קולודני, שיתוף פעולה מחקרי בין שני המוסדות, וכן ארגן מספר חילופי סטודנטים באמצעות מענק בוגרי תכנית פולברייט. ביזמתם הוקם בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון בשיתוף עם חברות מוליכים למחצה בישראל (ביניהן אינטל, מרוול, מלנוקס, צורן) המרכז לחקר מעגלים מתקדמים אשר עוסק בפיתוח תחום התכן האלקטרוני של שבבי סיליקון. לאחרונה יזם פרופסור פרידמן שדרוג והרחבה של הקשרים לתחומים נוספים, במימון של קרן משפחת פרש מרוצ’סטר, אשר מתכננת השקעה ארוכת טווח בתכניות חינוך, מחקר ופיתוח כלכלי להידוק קשרי הקהילה בין רוצ’סטר וישראל. ההסכם יגביר ניידות של חברי סגל וסטודנטים ויפתח אפשרויות לשיתופי פעולה של הטכניון בתחומים הנדסיים נוספים כגון אלקטרו-אופטיקה, ננו-אלקטרוניקה, אנרגיה מתחדשת והנדסה ביו-רפואית.

נשיא אוניברסיטת רוצ’סטר, פרופסור ג’ואל סליגמן, אמר בטקס החתימה: “אנו גאים בסטודטים ובחברי הסגל שלנו הבאים לטכניון ובטוחים שמעתה זרם זה אך יגבר”.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, אמר כי “בחתימה אנו עושים צעד ראשון בדרך ארוכה של שיתוף פעולה בין המוסדות שלנו”.

כן נכחו בטקס החתימה דיקן ביה”ס Hajin להנדסה ומדע יישומי, פרופסור רוברט קלארק,  דיקן הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, פרופסור אדם שורץ,  סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים, פרופסור רפי רום, סגנית המשנה לנשיא הטכניון, פרופסור ענת רפאלי, ד”ר ניל שרמן, מנכ”ל קרן חינוך ארה”ב-ישראל (תכנית פולברייט), ומי שהחלו את שיתוף הפעולה בין המוסדות –  פרופסור איבי פרידמן ופרופסור אבינועם קולודני.

אודות פולברייט וקרן חינוך ארה”ב-ישראל:

פולברייט הינה התוכנית הבין-ממשלתית הראשונה שהופעלה לקידום הקשרים המדעיים בין ישראל לבין ארה”ב. השתתפותה של ישראל בתכנית זו מנוהלת ע”י קרן חינוך ארה”ב-ישראל.

ב-1956 חתמו שתי הממשלות על אמנה להקמתה של רשות פולברייט לישראל – קרן חינוך ארה”ב-ישראל.  המטרה העיקרית של תכנית פולברייט הינה חיזוק יסודות השלום על ידי חיזוק ההבנה בין העם האמריקאי לבין העמים של מדינות שותפות מסביב לעולם.

מאז הקמתה, העניקה קרן חינוך ארה”ב-ישראל כ-1500 מלגות לישראלים היוצאים ללימודים ולהשתלמות בארה”ב וכ-1150 מלגות למרצים ולסטודנטים אמריקאים אשר הגיעו לישראל. היקף המענקים החדשים שחולקו בשנת 2011 עומד על 1,350,000$.

תוכנית פולברייט הטביעה את חותמתה על המחקר האקדמי בארץ ועל תחומים מרכזיים נוספים.  בין בוגרי התכנית הבולטים בקרב אנשי הסגל של הטכניון נמנים:

פרופסור אהרן צ’חנובר, חתן פרס נובל לכימיה 2004

פרופסור משה סידי, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים

פרופסור ענת רפאלי, סגנית המשנה הבכיר לנשיא לקשרי חוץ אקדמיים

בתמונה: מימין לשמאל: פרופסור ג’ואל סליגמן, פרופסור פרץ לביא ופרופסור רוברט קלארק- חותמים על ההסכם. צילום: יואב בכר, דוברות הטכניון