הטכניון חוגג 85 שנים להיווסדו

21הטכניון – האוניברסיטה הוותיקה בארץ – חוגג 85 שנה
נשיא הטכניון: הישגי העבר וההווה מפוארים, העתיד לוט בערפל בגלל מדיניות ממשלות ישראל בעשור האחרון

הטכניון, האוניברסיטה הוותיקה בישראל, חוגג 85 שנה. נשיא הטכניון, פרופסור יצחק אפלויג, כותב בעיתון הטכניון כי הישגי העבר וההווה של המוסד אכן מפוארים, ומדינת ישראל צריכה להתגאות בהם, אך עתידו לוט בערפל, בגלל מדיניות ממשלות ישראל בשנים האחרונות.

“בימים אלה אנו חוגגים 85 שנים לטכניון, 85 שנים עטורות הישגים, 85 שנים בהן הטביע הטכניון את חותמו על מדינת ישראל ו-80 אלף בוגריו הניעו את המדינה קדימה בכל תחום חיוני אפשרי – פיתוח הכלכלה, בניית התשתיות וביצור ביטחונה. מה חבל שבעשור האחרון דווקא ממשלת ישראל חדלה להבין שלהישגים אלה, ולתרומה עצומה כזו למדינה, ניתן להגיע אך ורק בטיפוח מערכת ההשכלה הגבוהה בשאיפתה להצטיינות בהשקעה כספית ראויה”, כותב פרופסור אפלויג.

“בישראל נראה שמקבלי ההחלטות מאמינים שניתן להמשיך במדיניות של קיצוצים בתקציבי החינוך בכלל והאוניברסיטאות בפרט, ולצפות שהאוניברסיטאות תמשכנה להכשיר כח אדם מדעי וטכנולוגי ברמה גבוהה. בישראל כנראה מאמינים שאפשר להמשיך ולחבוט באקדמיה כב”שק חבטות” בכל הזדמנות ולהציגה כחבורת בטלנים שאינה תורמת למדינה דבר. בגל העכור נגד ההשכלה הגבוהה, לא נשמעה ולו מילה אחת של תהייה על כך שאותה מערכת “כושלת ולא יעילה”, היא אחת ממערכות ההשכלה הגבוהה המובילות בעולם, שממנה יוצאים המהנדסים, המדענים, הכלכלנים והיזמים המובילים את תעשיית ההיי-טק הישראלית שהיא מנוע הצמיחה של כלכלת ישראל, ושרבים בעולם מתקנאים בהישגיה ובאים ללמוד “כיצד עשינו זאת”. איש לא תהה כיצד אותה מערכת הצמיחה שלושה חתני פרס נובל ועוד עשרות מדענים שהם חברי האקדמיות למדעים המכובדות בעולם, וזכו במאות פרסים בינלאומיים ותוארי כבוד והוקרה מהגופים החשובים בעולם. אם לא יהיה שינוי מיידי ומהותי בגישת הממשלה לאקדמיה הישראלית בכלל ולאוניברסיטאות ולטכניון בפרט, עתידן ועתיד המדינה לוט בערפל”, הוא מזהיר. “הפוטנציאל של אוניברסיטאות ישראל הוא עצום וריכוז הכשרון בהן הוא מרשים, ובידי ממשלת ישראל, במדיניות נכונה, היכולת להפכן למנוף אדיר לקידום מדינת ישראל”, מוסיף נשיא הטכניון.

ביום ראשון השבוע נפתח מושב הקורטוריון (חבר הנאמנים) השנתי של הטכניון. במהלכו יחגוג בית הטכניון את יום הולדתו ה-85, במושב חגיגי שבו ייסקרו הישגיו ובתערוכת יצירותיהם האמנותיות של עובדי הטכניון. ביום שלישי, בערב חגיגי, ייחנך אובליסק קינטי מרשים שתוכנן על ידי הארכיטקט הנודע ד”ר סנטיאגו קלטראווה. בסיום תופיע הזמרת יהודית רביץ.

בתמונה: יצירת אמנות של פרופסור גרשון אלבר המוצגת בתערוכת עובדי הטכניון