הטכניון החל בבניית כפר משתלמים לתארים גבוהים עם 215 דירות

זהו פרויקט הבנייה למגורים הגדול בטכניון ומהגדולים בחיפה בשנים האחרונות. הפרויקט התאפשר בעזרת תרומה נדיבה של שלום זילוני מארה”ב

הטכניון החל בימים אלה בבניית כפר משתלמים לתארים גבוהים שיכלול 215 דירות, בתרומת הנדבן שלום זילוני מארה”ב. הכפר מיועד בעיקר לסטודנטים נשואים ובעלי משפחות הלומדים לתואר “מוסמך” ו”דוקטור” בטכניון. זהו פרוייקט הבנייה למגורים הגדול בטכניון ומהגדולים בחיפה בשנים האחרונות. הכפר נבנה על פי תכניתם של משרדי האדריכלים שוורץ-בסנסנוף מחיפה ובר אוריין מתל אביב, אשר זכו בתחרות ארכיטקטים מיוחדת שערך הטכניון. הקבלן המבצע הוא “סולל בונה”.

הנדבן שלום זילוני יגיע לטכניון ב-18 במארס, להנחת אבן הפינה לכפר המשתלמים ולחנוכת בית הסטודנט החדש, שנבנה מחדש והורחב, אף הוא מתרומתו.

3
הדמיה של כפר המשתלמים. בנייה ירוקה תוך פגיעה מינימלית בנוף

כפר המשתלמים נבנה במרומי הקמפוס, בחלקו המערבי-דרומי, וצופה אל נוף מרהיב של חיפה והמפרץ. יהיו בו דירות מסוגים שונים, בנות 2-4 חדרים, בשטח של 60-100 מטרים רבועים, חלקן עם מרפסות צופות לנוף והאחרות צופות לחורש הטבעי. הן ייבנו ב”בניה ירוקה”, עם בידוד תרמי ברמה גבוהה, תוך הקפדה על שילוב בנוף החורש הטבעי. הבניינים יהיו מחוברים ביניהם במערכת גשרים ולכל דירה תהיה חניה. בסך הכל ייבנו 22 אלף מטרים רבועים.
בכפר החדש יהיו ארבעה מגרשי משחקים מאובזרים לילדים. כן מתוכנן מרכז קהילתי ובו אולם לפעילויות בשעות הפנאי. בניני הכפר יהיו מחוברים גם למגרשי המשחקים ולמרכז הקהילתי באמצעות מערכת גשרים, כך שהילדים לא ייאלצו ללכת ברחוב וגישת כלי הרכב תהיה באמצעות מסלול היקפי מסביב לכפר.

הבנייה תוכננה כך שהפגיעה בחורש הטבעי ובנוף תהיה מינימאלית ובסיומה ישקם הטכניון את הצמחיה שתיפגע במהלכה.

נשיא הטכניון, פרופסור יצחק אפלויג, אמר כי הכפר נבנה במסגרת מאמצי הטכניון להעניק לסטודנטים שלו לתארים גבוהים איכות חיים גבוהה ולאפשר לבעלי המשפחות שביניהם להתגורר בתחומי הקמפוס בדירות באיכות גבוהה ובעלות נמוכה. “אנו משוכנעים כי כפר המשתלמים החדש, שאיכלוסו יחל בעוד שנתיים וחצי, יהיה נדבך חשוב נוסף בסל התמריצים שהטכניון נותן לסטודנטים שלו לתארים מתקדמים ויגדיל באופן משמעותי את מספרם. אנו רואים חשיבות רבה בהגדלת מספר הסטודנטים לתואר שני ושלישי, נוכח תרומתם הרבה לכלכלת המדינה ולביטחונה, לטכניון ולאקדמיה הישראלית”, אמר נשיא הטכניון.

בית הסטודנט נמצא בלב הקמפוס. שוכנים בו משרדי אגודת הסטודנטים, מסעדות, בתי קפה, אולם קולנוע וחדרי מוסיקה. בבית הסטודנט החדש נבנה אולם אירועים רב תכליתי, ויתקיימו בו ימים פתוחים, ירידי תעסוקה, מסיבות, חגיגות סוף השנה, הופעות, הרקדות ושעורי מחול. במפלס אולם הכניסה המרכזי יש איזור מולטימדיה עם מרקע טלוויזיה גדול. אולם אורחים נמצא מעל המסעדות ובתי הקפה ובו יכולים הסטודנטים למצוא פינה שקטה למנוחה או לקריאה.
מיתחם השירותים לסטודנטים בבית הסטודנט כולל משרדים של נציגי רשויות המס, הביטוח הלאומי, ספקי שירותי טלפוניה, סוכני ביטוח ושירותים נוספים.

שלום זילוני, יליד ירושלים אשר גדל בחיפה, הוא אחד התורמים החשובים של הטכניון וידיד אמת שלו. עם תום שירותו ב”הגנה” ובצה”ל במלחמת העצמאות, הוא התיישב בקנדה ופיתח מכונה מתקדמת לעיבוד עץ ודרכים מקוריות לשיפור העמסת ספינות מטען לקראת הפלגתן הטרנס-אטלנטית. לאחר שעבר לארה”ב, ייסד בשנת 1967 את חברת P.E.S להפצת ספרות מדעית ברחבי העולם. זו הייתה החברה האמריקנית הראשונה שעשתה שימוש בדואר אוויר להובלה של כתבי עת מדעיים ובכך הפך שלום זילוני לדמות מפתח עולמית בהפצה של ספרות מדעית ומקצועית ולערוץ הפצה מרכזי עבור הוצאות הספרים הפועלות בתחום המדעי.

שלום זילוני התמסר לחיזוקה של מדינת ישראל באמצעות ביצור חוסנה המדעי והטכנולוגי. בשנת 2003 הוא קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון, על הכרתו בתפקידו החיוני של הטכניון בקידומה ובחוסנה של מדינת ישראל ובתודה על תמיכתו הרבה בקידום היכולות האקדמיות של הסטודנטים וחברי הסגל שלו, ובאיכות החיים בטכניון. שלום זילוני סייע לטכניון במימון גיוס חברי סגל חדשים, היה מראשוני התורמים לתחום הננו-טכנולוגיה, הקים את כיכר שלום זילוני בלב הקמפוס וטיילת הנוף היוצאת ממנה, וסייע בהתמדה לקידום הסטודנטים באמצעות היחידה לקידום סטודנטים בה תמך. כעת הקים עבור הסטודנטים היקרים ללבו בית סטודנט חדש וכפר מגורים ייחודי מהיפים בארץ.