“האף האלקטרוני” של חוקרי הטכניון – פוטנציאל לגילוי מוקדם של סרטן ריאות, שד, מעי וערמונית לפי נשימה תוך שימוש במערך חיישנים ננומטרי יחיד

“האף האלקטרוני” הנמצא בתהליכי פיתוח בטכניון מראה פוטנציאל לזיהוי סימנים מוקדמים של ארבעה סוגי סרטן קטלניים ביותר, שאחראים על יותר מ-50% ממקרי המוות ממחלות ממאירות בעולם. כך מגלה כתב העת המדעי British Journal of Cancer בגיליונו האחרון.

הבדיקה מבוססת על איתור חומרים בנשימה, הנפלטים ע”י תאים סרטניים וגילוים באמצעות טכנולוגיה חדשנית שפותחה במעבדות המחקר של ד”ר חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית ומכון ראסל ברי למחקר בננו-טכנולוגיה בטכניון.

החוקרים ביצעו את הבדיקות בקרב 177 מתנדבים, מתוכם משתתפים בריאים וחולים בסוגי סרטן שונים בגילאים 20 עד 75. בדיקות הנשיפה של המתנדבים נחשפו לחיישנים ננו-מטרים חדשניים שיכולים לזהות כמויות זעירות של חומרים כימיים, ולבסוף הנתונים עובדו באמצעות אלגוריתמים מתמטיים מתקדמים. התוצאות הראו הרדה טובה מאוד בין האותות של הבריאים וכל סוג סרטן לחוד, ובנוסף בין סוגי הסרטן השונים. ד”ר חוסאם חאיק, החוקר הראשי של הפרויקט, ופרופ’ אברהם קוטן, מנהל המחלקה האונקולוגית ברמב”ם ואחד המחברים של המאמר, אמרו: “מחקר זה מראה כי הננו-טכנולוגיה החדשה יכולה להבחין בין אנשים בריאים לבין אנשים החולים בסרטן באמצעות דגימות נשיפה, והיא יכולה גם להבחין בין חולים בסוגי סרטן שונים. אם נוכל לאשר את התוצאות הראשוניות הללו במחקרים רחבי היקף, טכנולוגיה חדשה זו יכולה להפוך לכלי אבחון פשוט לשלבים מוקדמים של סרטן, ביחד עם הדמיה. ה’אף האלקטרוני’ יכול להיות גם שיטה קלה להערכ וניטור של האפקטיביות של טיפול בסרטן ולאתר את המחלה בשלביה המוקדמים, במקום בו הטיפול עשוי להיות יותר יעיל. אם יצליח, המכשיר יכול להציל את חייהם של אלפים בעולם בכל שנה, מאחר ואבחון מוקדם הוא לעתים קרובות המפתח להישרדות.”

ד”ר חוסאם חאיק הוביל באחרונה קבוצה של מדענים משמונה אוניברסיטאות וחברות אירופאיות שקיבלה מהאיחוד האירופי מענק בסך 5.4 מיליון יורו, לפיתוח דור חדש של חיישנים ננומטריים למיון, אבחון ומעקב אחרי מחלת סרטן. בעזרת מענק זה חוקרי הטכניון מאמינים שמאמצים נוספים עשויים להוביל לפיתוח מכשיר מתחוכם, נייד, זול, שיכול לעזור לרופאים לאבחן את המחלה בשלביה המוקדמים.

ד”ר חאיק, בן 35, הצטרף לטכניון באוקטובר 2006 ומאז זכה ביותר מ-21 פרסים ואותות כבוד. בין היתר, הוא נבחר לרשימת 35 המדענים הצעירים המובילים בעולם בשנת 2008 ע”י כתב העת המדעי היוקרתי MIT’s Technology Review. במרץ 2010 העניקה הממשלה הצרפתית לד”ר חאיק אות “אביר” במסדר האקדמיים – אות אשר יוסד ע”י נפוליון בונאפארט ב- 1808 ( Chevalier dans l’Ordre des Palmes académiques ) להוקרת מדענים ואקדמאים חלוצים בתחום המדע והחברה ואשר נחשב לאחד מאותות ההוקרה האזרחיים העתיקים בעולם.