האיחוד האירופי העניק 3.4 מיליון יורו למחקר בהובלת הטכניון על אבטחת שדות תעופה

250 תצפיות שנעשו עד כה העלו שעובדים לא פועלים על פי ההנחיות במצבי חירום, דבר הגורם לאזעקות שווא מיותרות ולבזבוז משאבים

האיחוד האירופי העניק 3.4מיליון יורו לקבוצת מחקר בראשות הטכניון, הבודקת אבטחת שדות תעופה. פרופסור אבי קירשנבאום מהפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון, אמר כי בעוד הביטחון כיום מתמקד בטכנולוגיה, החוקרים בראשותו מתמקדים במשאבי אנוש. “כבר גילינו ב-250 תצפיות שעשינו שעובדים רבים לא פועלים לפי ההנחיות”, אמר. “הדבר נובע מכך שההכשרה בנויה על הפרט, בעוד ההחלטות מתקבלות בקבוצה. הדבר מביא לאזעקות שווא רבות, הגורמות לשיבושים ולבזבוז גדול של משאבים. יש להתאים את ההכשרה למצב בשטח”.

שמעון ואן דאם, מרכז פרוייקטים בלשכת הקשר הטכניונית לאיחוד האירופי, אמר כי הפרוייקט Behaviour Modelling for Security in Airportsהוא קונסורציום כלל אירופי המתמקד בתיאור התנהגות בפועל, בשטח, במטרה לפתח תכניות חדשניות, כלל עולמיות, להכשרת צוותים בנמלי תעופה, באופן שיסייע להם לנהל אסונות ולצמצם סיכונים. “שילוב נהלים מוכרים עם התנהגות אבטחה ממשית הוא נושא קריטי, שכן אין די בקיומה של תכנית חירום לבדה כדי להתמודד עם מצבים קיצוניים בשדות התעופה”, הדגיש. “מטרת המחקר רחב היריעה היא אבטחה משופרת, צמצום אזעקות שווא ועלויות”.

הנהלות נמלי תעופה בישראל ובאירופה משתפות פעולה עם פרוייקט BEMOSA, והכוונה להגיע ל-500 תצפיות. הוא יוצג בקרוב בכנס עולמי בפני מאה הנהלות נמלי תעופה.

“באותם רגעים קריטיים של אירוע חירום, אין זמן להתייעץ עם האחראי או לקרוא ספרי הדרכה”, הוסיף פרופסור קירשנבאום. “כדי למנוע אסונות ולטפל בהם היטב, עלינו להבטיח שהצוותים כולם, לא רק צוותי האבטחה, יהיו דרוכים ומלאי מוטיבציה”.