האיחוד האירופי העניק ששה מיליון יורו לקבוצה החוקרת מחלת שרירים נדירה

23בראש הקבוצה עומדת פרופסור סוניה ברי-עקנין מהפקולטה לרפואה בטכניון

האיחוד האירופי העניק ששה מיליון יורו לקבוצה החוקרת את מחלת השרירים הנדירה MG (Myasthenia Gravis). בראש הקבוצה הבינלאומית עומדת פרופסור סוניה ברי-עקנין מהפקולטה לרפואה על שם רפפורט בטכניון ומכון הבריאות הצרפתי אינסרם (INSERM). בקבוצה חברים פרופסור אריאל מילר, מומחה לטרשת נפוצה ומחלות נוירואימונולוגיות מהפקולטה לרפואה בטכניון והמרכז הרפואי “כרמל”, פרופסור תלמה ברנר מ”הדסה”, פרופסור מירי סורוג’ון מהאוניברסיטה הפתוחה, פרופסור שרה פוקס ממכון ויצמן וחוקרים מיוון, גרמניה, שויץ, צרפת, איטליה ונורבגיה.

MG היא מחלה אוטו-אימונית הפוגעת בצומת הנוירו-מוסקולרי וגורמת לחולשת שרירים חמורה. התופעות המולקולריות הגורמות למחלה עדיין אינן ידועות, וטיפולים נוכחיים אינם מובילים לריפוי, ובה בעת גוררים תופעות לוואי המחייבות פיתוח טיפולים חדשים. בישראל יש כ-600 חולים במחלה ובעולם יש עשרה חולים על כל 100 אלף איש. MG מתבטאת בעייפות רבה מאוד, עד כדי חוסר תפקוד.

הפרויקט הרב-תחומי של הקבוצה קושר חוקרים במדע בסיסי עם נוירולוגים קליניים ונותן עדיפות לגישה תרגומית (translational) לשיפור הטיפול במחלה.

החוקרים עוסקים במהלך הטבעי של המחלה – קביעת גורמים הקשורים להתפרצות המחלה ומשפיעים על התפתחותה; איכות חייהם של החולים בתתי-קבוצות של המחלה, לרבות ילדים, תאומים, נשים וזקנים; אטיולוגיה של המחלה – זיהוי גורמי סיכון גנטיים, אפיגנטיים וסביבתיים וחקירה של מולקולות מרכזיות הקשורות להתפרצות המחלה; מכניזם פתוגנטי של הצומת הנוירו-מוסקולרי; בחינת דרכים חדשות לאיבחון ולניטור; דרכי ריפוי חדשות – למשל טיפולים מבוססי תאים, הנועדים לווסת את התגובה האוטו-אימונית באמצעות תאי T או תאי גזע בעכברים מהונדסים.

“אנו רוצים להבין את שורש המחלה ובהמשך הדרך מקווים למצוא לה תרופה”, אומרת פרופסור ברי-עקנין. “יתכן שעבודתנו תשמש מודל למחקר מחלות אוטו-אימוניות נוספות”.

פרופסור סוניה ברי-עקנין עובדת בטכניון במסגרת הסכם שיתוף פעולה שנחתם עם מכון הבריאות הצרפתי בתחום חקר תאי הגזע העובריים, ביוזמת פרופסור יוסף איצקוביץ’ מהפקולטה לרפואה בטכניון ופרופסור דניאל אברדם מאינסרם.

בתמונה:פרופסור סוניה ברי-עקנין