ביום עיון בטכניון על “מרחב הכרמל” – ראש מועצת עוספיה: על הרשויות המקומיות לנטוש את הנטייה להסתגרות ולשתף פעולה

“קהילות מפותחות צריכות לעזור לקהילות מתפתחות,” אמר וג’יה כיוף

הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון קיימה יום עיון לסיכום “הסטודיו המשלב” – קורס חדש בפקולטה, שבמסגרתו עבדו צוותים הטרוגניים על פרויקטים שונים הקשורים ברכס הכרמל. יום העיון התקיים בגלריה ע”ש פ. ק. הניך, שם הוצגו העבודות הנבחרות בקורס.

פרופסור שמאי אסיף, שהוביל את הסטודיו והנחה את יום העיון, אמר כי “חשוב שמתכננים הפועלים במסגרת האקדמית, כלומר סטודנטים ואנשי סגל, לא יפעלו במנותק מן הצרכים האמיתיים של העולם שבחוץ. לעתים אנו נוטים להסתגר ‘בתוך התכנון’, ושוכחים את הגורמים הקריטיים שבהם עלינו להתחשב כשאנו מתכננים פרויקטים לביצוע: לקוחות, רשויות מקומיות ואילוצים שונים שהמציאות מכתיבה. במסגרת ‘הסטודיו המשלב’, שזו השנה הראשונה לקיומו, נחשפים הסטודנטים לכל הגורמים האלה, לומדים את האילוצים שמטיל ‘העולם שבחוץ’ על המתכנן, ומבינים את משמעויותיה האמיתיות של מלאכת האדריכלות. הסטודיו המשלב מדגיש את תפקידו הסינרגטי של התכנון, ואת האחריות החברתית והסביבתית המוטלת על האדריכל”.

השנה התמקד הסטודיו ברכס הכרמל, ולכן הוזמנו ליום העיון ראשי רשויות ונציגים מהרשויות המקומיות באזור. כל האורחים הסכימו על כך כי המונח “מרחב הכרמל”, שנטבע בסטודיו הזה, ראוי להוביל את המחשבה העתידית על פיתוח הכרמל. עם זאת, אמרו כמה מהם, מאבקי כוחות ואינטרסים מעכבים את שיתוף הפעולה בין הרשויות – שיתוף שהינו חיוני לפיתוחו של הכרמל ולקידום רווחת התושבים. מהנדס העיר יקנעם, מייק סקה, אמר כי “לצערי, שם המשחק הוא אגו. כל אחד רוצה להקים אצלו את פארק התעשייה הכי גדול ואת המלונות הכי מפוארים, והתוצאה היא שכל רשות נוגסת מהכרמל במקום לתרום לו. דרושה הרבה עבודה כדי לממש את המונח החשוב הזה, ‘מרחב הכרמל’.”

ראש מועצת עוספיה, וג’יה כיוף, אמר כי “כולנו חיים במרחב אחד. אם יש שרפה אצלנו בעוספיה, העשן עשוי להגיע לדניה. הבעיה היא שערים כמו חיפה לא רוצות שיתוף פעולה איתנו, וזה מחסום די רציני בפני מימוש הרעיון של ‘מרחב הכרמל’. בתפיסה שלי, קהילות מפותחות אמורות לעזור לקהילות מתפתחות, כפי שקורה בעולם, אבל בשביל זה צריך לנטוש את הנטייה להסתגרות ולחתור לשיתוף פעולה נרחב.”

 הסטודנטים בסטודיו הציגו בפני האורחים את הפרויקטים שלהם, ביניהם מפל הידרו-אלקטרי במחצבת נשר הנטושה ופרויקט דיגיטלי המציג בפני תושבים וטיילים את הסיפורים השונים הקשורים לרכס הכרמל. קארין גל ואורי שאנן, שהפיקו את יום העיון, אמרו כי הסטודיו יצר חוויה חשובה ומשמעותית לסטודנטים. “היו כאן חמישה מנחים על עשרים סטודנטים,” אמר שאנן. “זה יחס חניכה חסר תקדים. כל מנחה הקדיש עשר שעות שבועיות לפגישות אישיות וקבוצתיות עם הסטודנטים, והסטודנטים עצמם התרכזו במהלך הסמסטר בעיקר בסטודיו, שדרש מהם המון. התוצאות מדברות בעד עצמן.”

הטכניון בעפולה

השבוע התקיימה בגלריה העירונית עפולה תערוכה ובה עבודותיהם של סטודנטים מהטכניון. התערוכה, “עפולה – מעבר למיידי”, מציגה תוכניות שונות לפיתוח העיר וסביבתה, שהוכנו במסגרת קורס מעשי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. “במהלך השנה נפגשנו עם ראשי העיר וגם עם תושבים, ולמדנו לעומקן את הבעיות השונות הקיימות כאן,” מסבירה פרופסור איריס ערבות, שריכזה את הקורס. “כל אחד מ-33 הצוותים בחר מרחב מסוים בעפולה או באזור, והציעו התערבות מקומית – לא תכנון כולל לעיר אלא פתרונות לבעיות ממשיות. אחד המרכיבים המרכזיים בעבודות האלה הוא יחסי הגומלין בין עפולה למרחב של עמק יזרעאל וליישובים השונים במרחב זה.”