אות יקיר הפקולטה להנדסת חשמל לבוגר הטכניון משה ינאי אשר תרם כארבעים מיליון שקלים לפרסים לפקולטה ולמרצים מצטיינים בהוראה וביחס לסטודנטים

1572 מרצים יקבלו כל אחד יקבל פרס אישי בסך 30 אלף דולר; פקולטה מצטיינת תקבל 50 אלף דולר; הנשיא, פרופסור פרץ לביא:  “בעזרת משה ינאי נמשיך לשפר את חוויית הלימוד בטכניון”; ינאי: “נולדתי בזמן הנכון ולמדתי במוסד הנכון שנתן לי כלים להמשך דרכי המקצועית”

משה ינאי, בוגר הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, מוביל עולמי בתחום איחסון המידע הודות לחידושיו המהפכניים אשר שינו את האופן שבו חברות מאחסנות מידע, מגנות עליו ומשתמשות בו – קיבל את אות “יקיר הפקולטה” במהלך מושב הקורטוריון (חבר הנאמנים). הוא תרם לטכניון כארבעים מיליון שקלים לפרסים שנתיים לפקולטה מצטיינת ומרצים מצטיינים בהוראה וביחסם לסטודנטים. בטקס השתתפו רבים מעמיתיו וכן בוגרים נוספים של מחזור 1975 בפקולטה, ביניהם ארבעה המכהנים כיום כפרופסורים בטכניון.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, סיפר בטקס הענקת האות כי משה ינאי סיפר לו שהטכניון נתן בידיו כלים מקצועיים חשובים בתחילת דרכו, אבל הוא גם זכר תקופת לימודים קשה ותובענית במיוחד. “ביחד בנינו תכנית שתעניק פרסים אישיים למחנכי השנה”, אמר נשיא הטכניון. “15 מרצים ראשונים יקבלו בקרוב כמאה אלף שקלים כל אחד ובשנה הבאה תקבל גם פקולטה מצטיינת ביחסה לסטודנטים פרס בסך 50 אלף דולר. ביחד עם משה ינאי נוכיח שכיף ללמוד בטכניון”.

משה ינאי אמר כי הוא נרגש לקבל את האות. “נולדתי בזמן הנכון ולמדתי במוסד הנכון שנתן לי כלים להמשך דרכי המקצועית”, אמר. הוא נתן סקירה על התפתחות תחום איחסון המידע מאז למד בטכניון, דרך החברות שהקים. “בתחילת דרכי עבדתי באלביט ונהניתי מאוד. לא הבנתי מדוע משלמים לי כסף אם אני כל כך נהנה”, סיפר. “מאז עברתי רכבת שדים ממש, בתחום איחסון המידע. המהפיכה הדיגיטלית תגרום לכך שבשנתיים הבאות תהיה יותר אינפוורמציה מאשר באלפי השנים האחרונות”.

מנחה האירוע, פרופסור יהושע זאבי, קרא ברכות אישיות מראש הממשלה, בנימין נתניהו, משר הביטחון, אהוד ברק ומשר המדע, פרופסור דניאל הרשקוביץ. כן בירכו דיקן הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, פרופסור אדם שורץ, יו”ר EMC ג’ו טוצ’י, יו”ר אגודת דורשי הטכניון אלוף (מיל’) עמוס חורב וחברים לדרך של משה ינאי.

ב-35 השנים האחרונות הוביל חזונו של ינאי, אחד מיזמי ההי-טק הבולטים בישראל, לגלי חדשנות שקידמו את התחום של enterprise data storage. תרומתו הרבה איפשרה את יצירתם של יישומים עסקיים שלא היו אפשריים בלי ארכיטקטורות האיחסון שלו. ינאי פיתח עוד ועוד פתרונות המתגברים על הפער בין כמויות המידע הגדלות והמגבלות המכניות של כוננים. ינאי יזם, פיתח וטיפח את Symmetrix storage array בעבודתו ב-EMC, הופקינטון, מסצ’וסטס, בסוף שנות השמונים. במקום השימוש בכוננים גדולים מסורתיים, סימטריקס מאפשרת לשרתים רבים להתחבר לאותו אמצעי איחסון באמצעות ממשק מערכת קטן. דבר זה הביא לשיפור ביצועים ושינה את האופן שבו חברות יכולות לאחסן, להגן ולהשתמש במידע. בסיסי המידע הגדולים בעסקים כיום הם תוצאה של פיתוחיו ושיפוריו של ינאי ב-Symmetrix storage array. סימטריקס הייתה למוצר הדגל של EMC והפכה את החברה לאחד המנהיגים בתחום איחסון המידע.

החידוש הבא של ינאי היה ה-truly scalable grid storage system הראשון, שהוא פיתח ב-XIV, חברה שנוסדה בישראל ב-2003. המערכת פותחה במטרה לפשט את המורכבות הגוברת של מידע תאגידי שהודות לאינטרנט המשיך להצטבר. יכולתה של המערכת להסתגל לצרכים משתנים מספקת איחסון נמוך-עלויות, אמין וקל לניהול. זמן קצר אחרי השקת המוצר ב-2005 הפכה מערכת האיחסון לפופולרית בבנקים מובילים ואצל ספקי שירותי אינטנרט ותקשורת. חברת IBM רכשה את החברה בדצמבר 2007.

משה ינאי רשם 40 פטנטים הנוגעים לטכנולוגיות פורצות דרך בתחום איחסון ממוחשב.

בתמונה: משה ינאי (מימין) מקבל את האות מידי פרופסור אדם שורץ, דיקן הפקולטה להנדסת חשמל. צילום: דוברות הטכניון.