הצטיינות כפולה

יום המשפחה תשע”ז: התאומות איריס ולילך נעמת מקריית טבעון עושות הכל יחד – ובשבוע שעבר הן קיבלו יחד תעודות “מצטיין נשיא” מנשיא הטכניון

בתמונה מימין לשמאל: רות לילך פרידמן, לילך נעמת, פרופ' פרץ לביא נשיא הטכניון ואיריס נעמת.

בתמונה מימין לשמאל: רות לילך פרידמן, לילך נעמת, פרופ’ פרץ לביא נשיא הטכניון ואיריס נעמת.

בשבוע שעבר העניק נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא תעודות “מצטייני נשיא” ל-298 סטודנטים מצטיינים ובהם איריס ולילך נעמת, תאומות בנות 25. הממוצעים של שתיהן נעים באזור ה-95 ולכן זו אינה הפעם הראשונה שהן מקבלות תעודת מצטיין נשיא.

הן לא יודעות אם הן תאומות זהות מבחינה ביולוגית אבל ברור שהן דומות מאוד ושהן עושות הכל יחד. הן גדלו בעיר רחובות והיו יחד בגן, ביסודי בכיתות נפרדות, בחטיבה ביחד (לאחר שאמא שלהן נלחמה שלא יפרידו ביניהן) ובתיכון שוב בכיתות נפרדות אם כי באותה מגמה – פיזיקה וכימיה. לאחר סיום הלימודים בתיכון דה שליט התגייסו לצבא – כל אחת ליחידה אחרת – אבל לאחר השחרור ותקופה קצרה של עבודה לצורך חיסכון התאחדו לטיול משותף באירופה: איטליה, צרפת, גרמניה, אירלנד, הולנד וצ’כיה. אביהן שמעון נעמת ז”ל, שנפטר לפני שנתיים, ביקר אותן פעמיים במהלך הטיול ההוא.

בתקופת השירות הצבאי שלהן עברה המשפחה לטבעון, מה שהקל עליהן בהמשך לבחור בלימודים בטכניון. “בדקנו כמה אפשרויות,” אומרת לילך, “והתרשמנו שהטכניון הוא האופציה הטובה ביותר. כיום ברור לנו שזאת הייתה הבחירה הנכונה ולא רק מבחינת רמה אקדמית אלא גם מבחינת היחס לסטודנטים. הרישום למקצועות בתחילת הסמסטר פשוט וידידותי, המזכירויות וחברי הסגל מתייחסים ברוב המקרים באופן יפה לסטודנטים, וגם העובדה שיש כאן אגודת סטודנטים חזקה פועלת לטובתנו.”

בהרשמה לטכניון הן התלבטו בין כימיה להנדסה כימית, ובסופו של דבר בחרו באופציה השנייה והחלו ללמוד בפקולטה להנדסה כימית בטכניון ב-2013. את הבחירה מסבירה איריס בכך ש”הכוונה היא לצאת לעולם העבודה אחרי התואר הראשון, ונראה לנו שעם תואר בהנדסה יהיה יותר קל.” כיום הן לומדות במסלול הנדסה ביוכימית בפקולטה – לילך בשנה רביעית ואיריס, שלקחה הפסקה מהלימודים בתום הסמסטר הראשון, בשנה שלישית. “היום כבר מכירים אותנו בפקולטה,” אומרת לילך, “אבל בהתחלה היו מתבלבלים בינינו. כשאיריס חזרה לפקולטה אחרי הפסקת לימודים, חלק מהמתרגלים לא הבינו למה אני חוזרת על קורסים שכבר קיבלתי עליהם ציון טוב. אז הסברנו להם שאנחנו שתיים – איריס אחת ולילך אחת.”

בתמונה מימין לשמאל: איריס נעמת ולילך נעמת

בתמונה מימין לשמאל: איריס נעמת ולילך נעמת

ללילך ולאיריס יש שני אחים גדולים – אח שלומד לתואר שני בפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים ואחות שסיימה דוקטורט בחקלאות בנוה יער (שלוחה של מכון וולקני). אביהן, שמעון נעמת ז”ל, עסק בנגרות ונפטר בתקופת לימודיהן של התאומות בטכניון. “הוא רצה מאוד שנרכוש השכלה גבוהה ולפחות הספיק להיות בטקס מצטייני הנשיא הראשון שלנו,” אומרת לילך.

אמן של לילך ואיריס, רות לירון פרידמן, מספרת בגאווה: “כל הילדים שלי סטודנטים מצטיינים ואני גאה בהם מאוד. איריס ולילך הן חברות טובות ותמיד היו, ואני חושבת שזה נובע מכך שחלק ממוסדות הלימוד הלכו עם הגישה שלי להשאיר אותן יחד. הן מתקשרות מאוד טוב זו עם זו והרבה מזה בזכות זה שהיו יחד באותו הגן ובאותה הכיתה. ולמרות כל מה שאומרים על תאומים ועל הצורך להפריד ביניהם, כל אחת מהבנות פיתחה אישיות משל עצמה. לכל אחת מהן יש גם את העולם שלה ואת הדרך שלה.”