פרופ’-מחקר יעקב זיו – חתן פרס א.מ.ת. לשנת 2017

פרופ'-מחקר אמריטוס יעקב זיו

פרופ’-מחקר אמריטוס יעקב זיו

פרופ’-מחקר אמריטוס יעקב זיו, מהפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי בטכניון, הוא חתן פרס א.מ.ת. לשנת 2017 בקטגוריה של הנדסת מחשבים ואלקטרוניקה. הפרס ניתן מדי שנה בחסות ראש הממשלה והסכום הכולל (מיליון דולר) מתחלק לחמש קטגוריות שונות על הצטיינות והישגים אקדמיים או מקצועיים בעלי השפעה מרחיקת לכת ועל תרומה מיוחדת לחברה.

פרופ’ זיו, יליד 1931, השלים תואר ראשון ושני בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון ואחריהם דוקטורט ב-MIT  (1962). לאחר כשמונה שנים במחקר ופיתוח (רפאל ומעבדות בל בארה”ב) הצטרף לסגל הטכניון. במרוצת השנים הוא זכה בפרסים יוקרתיים ובהם פרס חזית הידע של קרן BBVA, פרס ישראל במדעים מדויקים, פרס ביטחון ישראל (פעמיים), פרס מרקוני, פרס ריצ’רד המינג ופרס שאנון. הוא כיהן בתפקידים בכירים ובהם המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים, יו”ר ות”ת ונשיא האקדמיה הישראלית למדעים והיה חבר באגודות אמריקאיות ואירופיות מובילות.

פרס א.מ.ת. ניתן לו על תרומתו הגדולה בתחומי המידע והתקשורת. אלגוריתם זיו-למפל שפיתח יחד עם עמיתו פרופסור אברהם למפל מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון הוא אלגוריתם לדחיסת מידע המאפשר דחיסה ללא אובדן מידע (lossless compression), ללא תלות במבנה הנתונים וללא ידיעה מוקדמת של תכונותיהם הסטטיסטיות. על בסיסו של אלגוריתם זה פותחו רבות מטכנולוגיות הדחיסה המשמשות כיום בהתקני זיכרון, במחשבים ובטלפונים חכמים.

לדברי פרופ’ זיו, “הנדסת מחשבים ואלקטרוניקה היא קטגוריה חדשה בפרס א.מ.ת. ואני שמח מאוד על הוספתה ומקווה שבעתיד יצטרפו אלי זוכים נוספים מהטכניון.” הוא אמר כי “ההכשרה שקיבלנו בטכניון במדעים המדויקים הייתה ממש מעולה. הודות לכך יכולתי להוביל ברפאל את תחום הטרנזיסטורים, שאיש לא הכיר בישראל. במחקר בהנדסת מחשבים ותקשורת נהוג להגדיר את החסמים המתמטיים של ביצועי המערכת העתידית, ובשלב הבא לנסות להתקרב לחסמים אלה ככל האפשר באמצעות תוכנה וחומרה. במקרה של אלגוריתם זיו-למפל הוכחנו את הטענה שרצינו להוכיח והאלגוריתם הפך לאבן בניין בסיסית ביישומים רבים.”