חתן פרס נובל בכימיה התארח בטכניון

פרופ’ רוברט גראבס הרצה בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך במסגרת סדרת “הרצאות אפלויג” והוסיף את חתימתו ל”קיר גדולי הכימיה” בפקולטה

פרופ' גראבס חותם את שמו על הלוחית שתצורף ל"קיר גדולי הכימיה"

פרופ’ גראבס חותם את שמו על הלוחית שתצורף ל”קיר גדולי הכימיה”

הפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון אירחה את פרופ’ רוברט גראבס (Grubbs) מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה (קלטק). פרופ’ גראבס, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2005, הרצה בפני סטודנטים וחברי סגל בפקולטה על מחקריו, וזאת במסגרת סדרת “הרצאות אפלויג”.

סדרת “הרצאות אפלויג” נוסדה על ידי אגודות ידידי הטכניון בארה”ב ובקנדה כמחווה לפרופ’ יצחק אפלויג בתום כהונתו כנשיא הטכניון בשנת 2009. פרופ’ גראבס היה המרצה השלישי במסגרת זו וגם שני המרצים הקודמים (רואלד הופמן וז’אן-מארי ליין) הם חתני פרס נובל. במסגרת ביקורו פרופ’ גראבס נפגש עם חברי סגל וסטודנטים וסעד עם 10 סטודנטים מצטיינים לדוקטורט בפקולטה, שהתרגשו מהאפשרות לפגוש ולשוחח עם אחד המדענים המובילים בעולם.

פרופ’ גראבס זכה בפרס נובל על הישגיו בחקר תגובת המטאתזיס (metathesis reaction)  – תגובה של שתי תרכובות אורגניות בעלות קשר כפול (אוֹלֵפִינים), המחליפות ביניהן את בני הזוג (המתמירים) לתת שני אולפינים חדשים, וזאת בנוכחות זרז (קטליזטור). תרומתו הייחודית של גראבס הייתה בגילויים ובפיתוחם של “זרזי גראבס” – זרזים מבוססי המתכת רותניום (Ruthenium) המאפשרים לבצע את התגובה בתנאים נוחים ולשלוט בה כך שיתקבלו רק התוצרים הרצויים.

“תגובת המטאתזיס היא דוגמא נהדרת לחשיבות המחקר הבסיסי מונחה הסקרנות,” אומר פרופ’ אפלויג. “העניין הראשוני בתגובה נבע מהרצון להבין את המנגנון בו היא מתרחשת, והבנה זו איפשרה להשתמש בה בתגובות רבות בתעשייה, בהיקף של מיליארדי דולרים. כיום אנו מוצאים את תוצרי תגובת המטאתיזה בארון התרופות, במיכלי דלק, בחומרי פלסטיק חדשניים, בצמיגים, בציפוי לכבישים ועוד. למעשה, אין דבר המגביל את השימוש בריאקציה זו מלבד הדמיון.”

בהרצאתו בטכניון התמקד פרופ’ גראבס בחידושים בפיתוח זרזים (קטליזטורים) ובשימושים חדשים בתגובת המטאתזיס  לסינתזה של פולימרים חדשניים וגבישים פוטוניים. הוא הוסיף את חתימתו ל”קיר גדולי הכימיה” בפקולטה, שעליו חקוקות חתימותיהם של זוכי פרס נובל בכימיה ושל כימאים חשובים אחרים שביקרו בטכניון במרוצת השנים.

 

פרופ' אפלויג ופרופ' גראבס ליד "קיר גדולי הכימיה"

פרופ’ אפלויג ופרופ’ גראבס ליד “קיר גדולי הכימיה”