נשיא MIT בטכניון: לאוניברסיטאות תפקיד מרכזי בשיפור העולם

פרופ’ רפאל רייף דיבר בטקס קבלת תוארי דוקטור לשם כבוד מטעם הטכניון

הזוכים בתואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון לשנת 2017 “אנו נמצאים כרגע בעידן של שינוי שבו עלינו לנווט בתוך אי ודאות. זה הזמן להזכיר לעצמנו כי אוניברסיטאות עשויות לשמש כוח יציב ומשמעותי של טוב. כרגע יש לאוניברסיטאות מחקר הזדמנות ליטול על עצמן את המנהיגות ולהוביל בהוראה, במחקר ובעיקר בפתרון בעיות לטובת שיפור העולם.”

את הדברים אמר ביום שני פרופ’ רפאל רייף, נשיא MIT, בטקס הענקת תוארי כבוד מטעם הטכניון.

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא דיבר בטקס על העולם המשתנה במהירות ועל חובתה של האקדמיה להתאים את עצמה לשינויים אלה. “בין השאר עלינו לספק לסטודנטים שלנו את הכלים שלהם יזדקקו בשוק העבודה המשתנה, לאמץ את מתודולוגיות הלימוד המתאימות לעולם החדש; להרחיב את המסגרות המעודדות מחקר בין תחומי; ולהדק את הקשר המשולש בין אקדמיה, ממשלה ותעשייה. בזכות מנהיגים כמוכם, מקבלי תוארי הכבוד, אין לי ספק כי נוכל להתמודד בהצלחה עם המהפכה התעשייתית הרביעית שבעיצומה אנו נמצאים.”

אחד ממקבלי התארים היה ד”ר יוסף צ’חנובר, דיפלומט מוערך ויזם מצליח. צ’חנובר שימש כמנכ”ל משרד החוץ, נטל חלק במו”מ להסכם השלום עם מצרים, כיהן כיועץ המשפטי של משרד הביטחון, שימש כיו”ר דירקטוריון אל-על ואיש עסקים. באחרונה היה שותף במו”מ שהוביל לפיוס עם טורקיה. אחיו פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר, שהוא חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004 וחבר סגל בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, אמר בטקס: “מילים לא יוכלו לתאר את מה שעשה אחי למדינת ישראל, וגם אני חב לו הרבה. איבדנו את הורינו כשהייתי נער ואחי יוסי, הגדול ממני ב-14 שנה, ליווה אותי מאז לכל מקום, יד ביד, והביא אותי לנקודה שבה אני נמצא כיום. בלעדיו לא הייתי עומד כאן לפניכם היום.”

בשם מקבלי התארים דיבר כאמור נשיא MIT פרופ’ רפאל רייף, שאמר: “השפעתו של הטכניון על העולם עצומה יחסית לגודלו וזו הסיבה שאת שנת השבתון שלי ב-1988 בחרתי לעשות כאן, באוניברסיטה שאני מעריץ עם חוקרים שאני מכבד. לבחירה הזו בשנת שבתון בישראל היו גם שורשים אישיים: בשנת 1938 נמלטו הוריי ממזרח אירופה רגע לפני שרוב בני משפחותיהם – 51 איש – הושמדו או מתו ברעב ובמחלות. הורי הגיעו לאקוודור וממנה לוונצואלה כשהם חסרי כל – בלי שפה, בלי כסף, בלי חברים. הם שלימדו אותי ואת אחי שגם אם תיעקר ממקומך, דבר אחד תמיד תיקח איתך – השכלה. השכלה היא הכלי המאפשר לך להמציא את העתיד שלך, ומתוך תפיסה זו בחרתי באקדמיה.”

ואלה הזוכים בתואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון לשנת 2017 והנימוקים לבחירתם:

פרופ’ דיוויד ל. דונוהו – “מתוך הכרה בתרומתך המשמעותית לסטטיסטיקה מתמטית מודרנית, במיוחד בחקר אלגוריתמים אופטימליים לשערוך סטטיסטי בנוכחות רעש ושיטות יעילות לייצוג דליל ולשחזור במבני נתונים גדולים; ולאות הוקרה על ידידותך ועל שיתוף הפעולה עם הטכניון וחוקריו”.

פרופ’ אודיל אייזנשטיין – “לאות הוקרה על הישגייך המדעיים יוצאי הדופן ועל תרומתך החשובה והמרכזית בתחומי הכימיה האורגנית, האורגנו-מטאלית, הקטליטית והחישובית; מתוך הכרה במנהיגותך הבולטת בקהילה המדעית הבינלאומית; ובהוקרת תודה על ידידותך ועל תמיכתך בקהילה המדעית בישראל ובטכניון בפרט”.

פרופ’ ברנרד אמדאי “מתוך הכרה במחקרך החלוצי בגאוטכנולוגיה ובתרומך הייחודית ללימודי ההנדסה; לאות הערכה על תרומתך לחברה בהקמת הסניף האמריקאי של ארגון מהנדסים ללא גבולות ושותפותך בהקמת המטה  הבינלאומי שלו; ובהוקרת תודה על תמיכתך בהקמת הסניף הישראלי הראשון של הארגון, בטכניון”.

ד”ר יוסף צ’חנובר – “מתוך הכרה בתרומתך יוצאת הדופן למעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל; בהוקרה על  הישגיך הרבים והמגוונים, כמשפטן, כלכלן ומדינאי; ולאות תודה על תמיכתך ארוכת השנים בטכניון ובסטודנטים, כיו”ר קרן ד”ר יעקב איסלר”.

עמנואל צבי ליבן – “מתוך הכרה במאמציך הנחושים לקידום ענף התעופה בישראל ולמציאת אינספור פתרונות הנדסיים חדשניים; ברחשי כבוד על תפקידך החלוצי בתחום ייצור מנועי סילון ובוכנה ובקידום חוסנה הכלכלי והביטחוני של ישראל; ובהוקרת תודה על מעורבותך בחינוך הדורות הבאים של מהנדסי המכונות בישראל”.

מרטין פול מושל – “מתוך הכרה בתרומתך המשמעותית לחינוך ולתעשייה בישראל; לאות הוקרה על נדיבותך המאפשרת לסטודנטים משכבות מצוקה ללמוד בטכניון באמצעות תכנית מושל למלגות, ובכך משנה באופן מהותי את חייהם  ואת חיי האנשים בקהילותיהם, ועל הידידות שאתה רוחש לטכניון”.

ג’וזף נויבאור “ברחשי כבוד על הישגיך המקצועיים בעולם העסקים כעומד בראש חברה הנכללת ברשימת ה-100 Fortune; לאות הוקרה על תרומתך לארגונים ללא כוונת רווח בארה”ב ובישראל ועל אמונתך בחשיבותה של הנתינה בחזרה; לאות הוקרה על היותך זרז למצוינות ולגיוון בקרב הסטודנטים וחברי הסגל בטכניון; ולאות תודה על תמיכתך הנדיבה בטכניון ובישראל”.

פרופ’ ל. רפאל רייף – “מתוך הכרה במנהיגותך יוצאת הדופן, בעבודתך החלוצית בתחום מעגלים משולבים בתלת ממד, בחזונך לחינוך והשכלה בעידן הדיגיטלי ובתפקידך בטיפוח הקשרים בין MIT לבין האוניברסיטאות בישראל; ובהוקרת תודה על תרומתך החשובה לקידומו האקדמי של הטכניון”.

 

מימין לשמאל: פרופ' ברנרד אמדאי, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' אדם שוורץ

מימין לשמאל: פרופ’ ברנרד אמדאי, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ אדם שוורץ

מימין לשמאל : נשיא המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT )- פרופ' ל. רפאל רייף, דיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ' דן גבעולי ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא

מימין לשמאל : נשיא המכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס (MIT )- פרופ’ ל. רפאל רייף, דיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ’ דן גבעולי ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא

מימין לשמאל : ג'וזף נויבאור, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא ודיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ' דן גבעולי

מימין לשמאל : ג’וזף נויבאור, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ודיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ’ דן גבעולי

פרופ'-מחקר אהרן צ'חנובר מעניק לאחיו ד"ר יוסף צ'חנובר תואר דוקטור כבוד מהטכניון

פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר מעניק לאחיו ד”ר יוסף צ’חנובר תואר דוקטור כבוד מהטכניון

 

 

 

 

 

 

 

 

מימין לשמאל : מרטין פול מושל, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים פרופ' חגית עטיה ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא

מימין לשמאל : מרטין פול מושל, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים פרופ’ חגית עטיה ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא

מימין לשמאל : פרופ' אודיל אייזנשטיין, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' אדם שוורץ ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא

מימין לשמאל : פרופ’ אודיל אייזנשטיין, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ אדם שוורץ ונשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא

מימין לשמאל : פרופ' דיוויד ל. דונוהו, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' אדם שוורץ

מימין לשמאל : פרופ’ דיוויד ל. דונוהו, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ אדם שוורץ

מימין למשאל : עמנואל צבי ליבן, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא והמשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים פרופ' חגית עטיה

מימין למשאל : עמנואל צבי ליבן, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא והמשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים פרופ’ חגית עטיה