הכרה נשיאותית

שרון יאבו איילון, דוקטורנטית בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, זכתה במקום הראשון במלגת נשיא המדינה

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שרון יאבו איילון וראש ועדת העזבונות תחיה שפירא (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שרון יאבו איילון וראש ועדת העזבונות תחיה שפירא (צילום: מארק ניימן/לע”מ)

“המסע המחקרי הוא מאוד אישי ובודד. רוב הזמן אנחנו עושים וכותבים דברים שאנחנו יודעים שאיש לא יקרא, והרגע הזה של הזכייה במלגת הנשיא הוא רגע מאוד מאוד נדיר של מחיאות כפיים, לא רק במובן הפיזי אלא בעיקר בידיעה שיש לנו שותפים: שקבוצה מכובדת מאוד קראה, הבינה וחשבה שמה שאנחנו עושים הוא חשוב ורלוונטי ובעל ערך.”

את הדברים אמרה שרון יאבו איילון, דוקטורנטית בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, במעמד קבלת מלגת הנשיא ב-13 בפברואר. המלגה הוענקה השנה לדוקטורט אחד ולשמונה דוקטורנטיות תחת הכותרת “הסדר הישראלי החדש: גבולות האחווה והשוויון”.

יאבו איילון, שקיבלה את הפרס הראשון בסך 150 אלף שקל, נולדה וגדלה בקיבוץ חולתה שבעמק החולה. לחיפה הגיעה כדי ללמוד בטכניון וכאן נולדו שלושת ילדיה. כיום, לאחר שהשלימה תואר ראשון ושני בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, היא שוקדת על הדוקטורט שלה בפקולטה. במקביל ללימודיה היא מלמדת בפקולטה עיצוב בסיסי.

את התואר הראשון החלה ב-1996, ובסיומו עבדה כשש שנים במשרד אדריכלים, “אבל הגעגועים לאקדמיה החזירו אותי לתואר שני, שבמהלכו שימשתי כאוצרת של גלריית פק”ה שפעלה בפקולטה.” התואר השני, בהנחיית פרופ’ נורית ליסובסקי ומיכה לוין, עסק באמנות אדמה בישראל: דיון בשלושה אמנים מקומיים, אשר חותרים בעבודתם לבנייה ולהבנה של זהות ישראלית מקומית ויוצרים אמנות כדרך להתקשר למקום.

בחודש מרץ 2015, נאמנה לפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, החלה יאבו איילון את הדוקטורט בתכנון ערים בהנחיית פרופ’-חבר טל אלון מוזס וד”ר מירב אהרון גוטמן. הנושא: הצגת העירוניות – הקשר בין אמנות, מרחב וציבור. “אל האדריכלות הגעתי מהאמנות – ציור ופיסול ואחר כך פרפורמנס – וגם העבודה האקדמית שלי נבעה תמיד מהרצון לקשור בין העולמות.”

מקרה המבחן שלה בעבודת הדוקטורט הוא עכו. “השאלה שלי היא אם וכיצד משפיעה אמנות התיאטרון, התופסת חלק מרכזי בפעילות התרבותית בעכו, על הגבולות הפנים-עירוניים. ערים כיום הן מאוד סגרגטיביות, מפוצלות – כל עיר היא פסיפס של קהילות, והדבר ניכר כמובן גם בעכו, שם מתגוררות אוכלוסיות שונות: יהודים, ערבים, עולים מחבר העמים ועוד. אני בוחנת בעיקר את הגבולות הרכים, כלומר גבולות שאינם עשויים מגדרות ומחומות אלא מהחלטות של בני אדם – כל קהילה בוחרת לה את התחום הגיאוגרפי שבו לא רק תתגורר אלא גם תצרוך תרבות, תחנך את ילדיה וכן הלאה. המתודה שלי משלבת בין מחקר אדריכלי מרחבי למחקר חברתי כך שבעכו, מעבר למחקר ארכיוני וניתוחים אדריכליים של המרחב, אני  מבצעת עבודת שדה אתנוגרפית. ומאחר שהאמנות הרלוונטית היא תיאטרון, כחלק מתצפית משתתפת אני לומדת תיאטרון.”

את הטפסים למלגת הנשיא הגישה ברגע האחרון וללא ציפיות גבוהות, אבל היה לה ברור שעבודתה המחקרית בנושא גבולות רלוונטית מאוד לנושא המלגות השנה – גבולות האחווה והשוויון. “חשוב לי לומר לדוקטורנטים ודוקטורנטיות ששווה להגיש בקשות למענקים ולמלגות כי תמיד יכולות להיות הפתעות חיוביות. עבורי זו מלגה משמעותית, שתעזור לי מאוד להתפנות למחקר הדוקטורט.”

מלגות נשיא המדינה למצוינות וחדשנות מדעית נועדו “לעודד מחקר אקדמי איכותי, לטפח עשייה מדעית פורצת דרך ולהביא לקידום המצוינות והחדשנות המדעית בישראל.” המלגות ניתנות באמצעות הקצאה מיוחדת מכספי ועדת העזבונות במשרד המשפטים.