הטכניון דורג בעשירייה הפותחת של “אוניברסיטאות נובל” במדעים

שלושה פרסי נובל בכימיה ממקמים את הטכניון בעשירייה הפותחת של “אוניברסיטאות נובל”. כך עולה מפרסום של  Times Higher Education – כתב עת העוסק בעולם ההשכלה הגבוהה. תשע מתוך האוניברסיטאות האלה הן אמריקאיות ורק אחת מחוץ לארה”ב – הטכניון. במספר פרסי נובל למדינה ממוקמת ישראל במקום החמישי אחרי ארה”ב, בריטניה, יפן וגרמניה.

דירוג האוניברסיטאות מבוסס על פרסי נובל שהוענקו בשנים 2015-2000, וזאת בהתבסס על שיוכו המוסדי של כל חוקר בעת זכייתו בפרס. במקרה של הטכניון מדובר בשלושה חוקרים שהיו בטכניון לא רק בעת הזכייה אלא אף “גדלו” בטכניון כסטודנטים ועשו בו את כל הקריירה האקדמית שלהם: פרופ’-מחקר אברהם הרשקו, פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר ופרופ’-מחקר דן שכטמן. בוגר הטכניון פרופ’ אריה ורשל לא נכלל בדירוג זה שכן בעת הזכייה עבד באוניברסיטת דרום קליפורניה.

עורך הדירוג פיל בייטי אמר כי האוניברסיטאות בעשירייה הפותחת “הצליחו לטפח את המצוינות במחקר באמצעות סביבה יצירתית ונכונות לקחת סיכונים, וכך חוללו השלכות דרמטיות בעולם.” עם זאת הזהיר בייטי מפני נטייתן של ממשלות לממן רק מחקר יישומי קצר טווח ומפני הדרישה לייצר זרם של פרסומים מחקריים. “כדי לחולל תגליות פורצות דרך דרושה למדענים החירות ללכת בעקבות תחושת הבטן, לקיים מחקר המונע מסקרנות, לעתים בלי לדעת לאן יוביל המחקר.”

במקום הראשון ברשימה ממוקמת פרינסטון. הרשימה אינה מתייחסת לפרס נובל לשלום ולפרס נובל בספרות.