הזוכים בפרס ינאי הציבו את טובת הכלל לפני טובתם הפרטית

כך אמר בוגר הטכניון משה ינאי בטקס פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי שהתקיים בטכניון. הקטגוריות החדשות בפרס: מענק יזמות חינוכית וציון לשבח בהוראה

תמונה קבוצתית של כלות וחתני פרסי ינאי לשנת 2017

תמונה קבוצתית של כלות וחתני פרסי ינאי לשנת 2017.

פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי הוענק אתמול לשישה מרצים מצטיינים בטכניון ולפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. השנה הורחבו קטגוריות הפרס, ובנוסף לפרסי ההצטיינות הוענקו מענק יזמות חינוכית וציון לשבח בהוראה.

בטקס נכחו משה ורחל ינאי, הנהלת הטכניון, הזוכים ובני משפחותיהם, מרצים וסטודנטים. הפרס היוקרתי הוענק זו השנה השישית ברציפות “כאות הוקרה והערכה לחברי הסגל האקדמי, המהווים דוגמה בתרומתם המתמשכת להוראה ולמידה ובמאמציהם לחזק את המעורבות ותחושת השייכות של הסטודנטים לטכניון.”

ששת חברי הסגל שזכו השנה בפרס היוקרתי הם פרופ’ משנה עודד אמיר (מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית), פרופ’ אלי ביהם (מהפקולטה למדעי המחשב), ד”ר ארי גרו (מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה), פרופ’ רון הולצמן (מהפקולטה למתמטיקה),
פרופ’-משנה גיא ברטל (מהפקולטה להנדסת חשמל) ופרופ’ סימה ירון (מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון). מענק יזמות חינוכית ע”ש ינאי ניתן לסטודיו ורטיקלי-תמטי (שהוקם בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים). ציון לשבח בהוראה ניתן לפרופ’ דן ריטר (מהפקולטה להנדסת חשמל), לפרופ”ח יוסי גיל (מהפקולטה למדעי המחשב) ולפרופ”ח יועד צור (מהפקולטה להנדסה כימית).

מימין לשמאל : פרופ' בועז גולני, רחל ינאי, פרופ' פרץ לביא, משה ינאי, ד"ר לינה לביא

מימין לשמאל : פרופ’ בועז גולני, רחל ינאי, פרופ’ פרץ לביא, משה ינאי, ד”ר לינה לביא.

“הזוכים בפרס הם אנשים ששמו את טובת הכלל לפני טובתם הפרטית,” אמר בטקס משה ינאי, בוגר הטכניון שתרם 12 מיליון דולר לייסוד הפרס יחד עם אשתו רחל. “קידום אקדמי מבוסס על פרסום מאמרים ועל השגת מענקי מחקר ולא על איכות ההוראה, ולכן חוקרים שמשקיעים בהוראה כמוכם עושים זאת מתוך אלטרואיזם אמיתי. תרומתנו לייסוד הפרס היא זרז להצטיינות בהוראה, אבל חשובה לא פחות הרצינות שבה לקח הטכניון את המשימה הזאת. כולם מדברים על חשיבותה של ההוראה באקדמיה, אבל הטכניון לא רק מדבר אלא עושה המון בתחום הזה.”

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא דיבר בטקס על המהפכה המתרחשת בעולם ההוראה ועל מחויבותו של הטכניון לקחת בה חלק משמעותי. “המונופול על שימור הידע וחלוקתו הופקע מרשותם של שומרי הסף ההיסטוריים, וכיום יש בכיסו של כל ילד בן עשר כוח מחשוב גדול יותר מאשר לחללית אפולו. לכן ההוראה אינה צריכה להתבסס על עובדות ותוכן אלא על הקניית מיומנויות כגון תיקוף של מידע, אינטגרציה של מידע ממקורות שונים ושימוש מושכל במידע לפתרון בעיות. עלינו לוודא שההכשרה, המיומנות והידע שאנו מנחילים לסטודנטים שלנו יהיו רלוונטיים לא רק שנים ספורות לאחר סיום לימודיהם אלא לאורך כל חייהם המקצועיים. ”

“פרס ינאי הוא פרס החשוב ביותר הניתן בטכניון על הצטיינות בהוראה,” אמרה יושבת ראש ועדת הפרס, המשנה לנשיא הטכניוון לעניינים אקדמיים, פרופ’ חגית עטיה,”הוא גם הפרס המשמעותי ביותר שהטכניון מעניק לחברי הסגל שלו. עובדה זו ממחישה באופן מובהק וקונקרטי את החשיבות שהטכניון נותן להוראה.”

בשם מקבלי הפרס נשאה דברים פרופ’ סימה ירון, שאמרה: “אני אמנם מגיעה מפקולטה הנדסית אבל מאמינה שאין נוסחה אחת להוראה אפקטיבית, ואין דרך נכונה אחת להגשמה של חווית למידה משמעותית. קל לי מאוד להיזכר בשלושה מורים שאני מגדירה כמורים לחיים, מורים שבשיטת ההוראה שלהם משכו אותי לתחום המתמטיקה והמדעים כבר בילדות, ובמספר גבוה יותר של מרצים שלימדו אותי כאן בטכניון, בתקופה שהייתי סטודנטית.”

פרופ’ ירון סיפרה על פרויקט נרחב שיזמו סטודנטים מהפקולטה בעקבות ארוע דליפת הנפט בדרום הערבה בדצמבר 2014. קבוצה גדולה של סטודנטים, בליווי חברי סגל מהטכניון, התגייסה לחקור את הנושא ולהציע דרכים לסילוק הזיהום מהקרקע. “תמיד ידעתי שיש לנו פה מכרה זהב של סטודנטים נהדרים,” אמרה פרופ’ ירון, “אבל באותה שנה מכוננת למדתי שהסטודנטים שלנו, גם אלה שמגיעים לשיעור או למבחן לא מוכנים, או מתחמקים מהכנת תרגילי הבית, רק מחכים לקפיץ שימתח ויפעיל אותם בנתיבים הנכונים. כשזה קורה, הם נסחפים ומתמסרים לחוויית הלמידה והעשייה.”

בפרס הפקולטי זכתה הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. דיקנית הפקולטה פרופ’ מרסל מחלוף אמרה כי “זכייתה של הפקולטה שלנו בפרס מעוררת בי גאווה אבל אינה מפתיעה אותי. זו תוצאה של השקעה רבת שנים מצד חברי סגל ועובדים. בבחירת חברי הסגל אנחנו לוקחים בחשבון לא רק את רמת המחקר אלא גם מצוינות בהוראה. לזוכות הקודמות בפרס ינאי מהפקולטה, פרופ’ אילת פישמן ופרופ’ אסתי סגל, מצטרפת השנה פרופ’ סימה ירון, ואין לי ספק שהיא לא האחרונה. תודה לסטודנטים בפקולטה, שהם מקור ההצלחה שלנו.”

יו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון, עומר עמית, אמר כי חשוב לזכור שהצירוף “אוניברסיטת מחקר” כולל לא רק את המילה “מחקר” אלא גם את המילה “אוניברסיטה”, שייעודה הוא ההוראה. “אתם, מקבלי הפרס, זוכים היום בתג הצטיינות שנושא בחובו אחריות גדולה: להיות שגרירי ההוראה בפקולטות ולסחוף אחריכם את המרצים שאינם מתייחסים להוראה ברצינות גדולה כמוכם.”

מענק היזמות החינוכית הוענק לסטודיו ורטיקלי-תמטי שהוקם בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. מייסדת הסטודיו, פרופ’ אלונה נצן-שיפטן, הסבירה כי “הסטודיו קם במסגרת שינוי מבנה ההוראה בפקולטה ומטרתו לחבר בין מחקר לפרקטיקה, להעשיר את מגוון האפשרויות העומדות בפני הסטודנטים ולהביא אותם מוכנים הרבה יותר לפרויקט הגמר.”

את הארוע הנחתה פרופ’ אילת ברעם-צברי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה.

על פרס ינאי

משה ינאי, חלוץ עולמי בתחום אחסון המידע, ביקש בתרומתו להחזיר מעט לטכניון כתודה והוקרה על הכלים שהמוסד העניק לו במרוצת לימודיו לפני ארבעים שנה. מאחר שזכר את תקופת לימודיו כקשה, ולעתים אף טראומטית, הוא החליט בעצה אחת עם נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא לתרום 12 מיליון דולר אשר יוענקו למרצים שהצטיינו בתחום ההוראה, ובכך יתרום גם לסטודנטים בטכניון. הפרס, בסך 100 אלף שקלים למרצה, יוענק במשך עשרים שנה.

הענקת מענק היזמות החינוכית לפרופ' אלונה נצן-שיפטן ולדיקנית הפקולטה פרופ' איריס ערבות על הקמת הסטודיו ורטיקלי-תמטי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.

הענקת מענק היזמות החינוכית לפרופ’ אלונה נצן-שיפטן ולדיקנית הפקולטה פרופ’ איריס ערבות על הקמת הסטודיו ורטיקלי-תמטי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.

הענקת פרס ינאי לפרופ' סימה ירון

הענקת פרס ינאי לפרופ’ סימה ירון

הענקת פרס ינאי לפרופ' רון הולצמן

הענקת פרס ינאי לפרופ’ רון הולצמן

הענקת פרס ינאי לפרופ' אלי ביהם

הענקת פרס ינאי לפרופ’ אלי ביהם

הענקת פרס ינאי לפרופ'-משנה גיא ברטל

הענקת פרס ינאי לפרופ’-משנה גיא ברטל

הענקת פרס ינאי לפרופ' משנה עודד אמיר

הענקת פרס ינאי לפרופ’ משנה עודד אמיר

הענקת פרס ינאי לפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. מימין לשמאל : דיקנית הפקולטה פרופ' מרסל מחלוף, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, יו"ר אגודת הסטודנטים

הענקת פרס ינאי לפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. מימין לשמאל : דיקנית הפקולטה פרופ’ מרסל מחלוף, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, יו”ר אגודת הסטודנטים

הענקת ציון לשבח בהוראה לפרופ' דן ריטר מהפקולטה להנדסת חשמל

הענקת ציון לשבח בהוראה לפרופ’ דן ריטר מהפקולטה להנדסת חשמל

הענקת ציון לשבח בהוראה לפרופ"ח יועד צור מהפקולטה להנדסה כימית

הענקת ציון לשבח בהוראה לפרופ”ח יועד צור מהפקולטה להנדסה כימית