פותחים שנה במרכז ברוניצה ליזמות

“גם בעולם הסטארט-אפ, הדבר החשוב ביותר הוא הגדרת המטרה, והנחישות וההתמדה להשיגה”

כך אמר ראש אמ”ן לשעבר האלוף (במיל’) אהרן זאבי פרקש לסטודנטים בהרצאתו על “מגמות בטכנולוגיה ובחדשנות” במסגרת אירוע פתיחת שנת הפעילות במרכז ברוניצה ליזמות

האלוף (מיל') אהרן זאבי פרקש עם סטודנטים

האלוף (מיל’) אהרן זאבי פרקש עם סטודנטים. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון

שנת הפעילות במרכז ברוניצה ליזמות בטכניון נפתחה בהרצאתו של ראש אמ”ן לשעבר, האלוף (מיל’) אהרן זאבי פרקש, על מגמות בטכנולוגיה ובחדשנות. זאבי פרקש, יליד טרנסילבניה, עלה לישראל בגיל 14. ב-1966 התגייס לצה”ל ושירת בצבא כארבעים שנה. במקביל השלים תואר ראשון במזרחנות ותואר שני בהיסטוריה של המזרח התיכון, שניהם מאוניברסיטת ת”א, ולימודי מנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד. במהלך שירותו הצבאי השתתף במלחמת ההתשה, במלחמת יום הכיפורים, במבצע יונתן ובמלחמת שלום הגליל (מלחמת לבנון הראשונה).

זאבי-פרקש הוא מייסד ונשיאFST Biometrics , חברת סטארט-אפ העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי. החברה מתמקדת בבקרת כניסה (Access Control) – הרשאות כניסה מאובטחות לאנשים המבקשים להיכנס במהירות למבנים, למרכזי מידע, לאצטדיונים ועוד. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת זיהוי תוך כדי תנועה, המבוסס על שילוב ייחודי של זיהוי פנים עם ניתוח מבנה הגוף והתנהגותו.

בהרצאתו בטכניון אמר זאבי פרקש כי המרכיב החשוב ביותר בסטארט-אפ הוא יכולתם של המייסדים להגדיר מטרה ולהציב חזון. “אם אתם רוצים להקים חברה עליכם לחשוב קודם על ה’מה’, ורק אחר כך על ה’איך’. עליכם להיות בטוחים שאתם מביאים לעולם משהו בעל ערך, משהו שישרוד לאורך זמן. כי זו פירושה של חדשנות: יצירת ידע חדש שיש בו ערך ממשי בתחום שבו אתם עוסקים.”

האלוף (מיל') אהרן זאבי פרקש בהרצאה בטכניון

האלוף (מיל’) אהרן זאבי פרקש בהרצאה בטכניון. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון

זאבי פרקש סיפר על עלייתו לישראל מרומניה כנער צעיר. “זה היה שינוי לא פשוט בכלל, אבל הוא לימד אותי להילחם על מקומי. זה משהו שמאפיין אותנו הישראלים – אנחנו גרים בסביבה מורכבת, בשכונה קשה, אבל לא מוותרים, לא מפונקים, לא מפסיקים להיאבק. בסופו של דבר צריך לזכור שההון האנושי חשוב יותר מכל דבר אחר, יותר מנפט ומגז, ועובדה שישראל נמצאת בשורה הראשונה של מעצמות הסייבר העולמיות ושכל העולם רוצה ללמוד מאומת הסטארטאפ ומהרוח הישראלית.”

לעת הזו אמר זאבי פרקש, חשוב להבין את מגמות-העל המשפיעות על חיינו ולאן וקטורים אלה יכולים להוביל. בין אלה הוא ציין במיוחד את; “הסכסוך הישראלי-פלסטיני המורכב והקיפאון בו הוא נתון בעיקר בשל מדיניות הסטאטוס-קוו אותה אנחנו מובילים והתפיסה ש’יהיה בסדר’. עלינו להתייחס גם לשינויים האזוריים שכוללים את ה”צונאמי “בעולם הערבי, הסכם הגרעין עם איראן (הסכם יחסית טוב, בתנאים ובנתונים בהם הושג), כניסתה של רוסיה לאזורנו והאסון ההומניטרי בסוריה. בלב השינויים האלה עומדת המדיניות הבדלנית של אובמה, שהותירה באזור חלל, ואף גרמה אכזבה לידידי ארה”ב ולמדינות ערביות יחסית מתונות. במצב זה נכנס לתמונה שחקן חדש ולא מוכר בדמות הנשיא הנבחר של ארה”ב -טראמפ שמדיניותו וכיווני הפעולה שלו מתאפיינים בתנאי אי ודאות קשים ביותר. כיזמים עלינו להתייחס כמובן להשלכות הטכנולוגיות הרלוונטיות למגמות השונות ולשאלה אילו מהן ישפיעו וישתלבו בחיינו בעתיד.”

ד”ר דנה שפר, מנהלת מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון, פנתה לסטודנטים ושאלה מי מהם מעוניין להיות יזם כשיהיה גדול. רבים בקהל הצביעו. “עולה השאלה האם אפשר ללמד יזמות,” הסבירה ד”ר שפר, ״ומחקרים מראים שאפשר ושחלק ניכר מיצירתיות ומהחשיבה היזמית הוא בעצם נרכש ולא מולד. במרכז ברוניצה אנו מעמידים לרשות הסטודנטים כלים יזמיים.”

מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון הוקם ב-2006 בתמיכתם הנדיבה של דיתה ויהודה ברוניצקי, מייסדי חברת אורמת, במטרה להעשיר את התרבות היזמית בטכניון ולעודד את הקמתן של חברות סטארט-אפ. שירותי המרכז כוללים קורסים אקדמיים, תחרות ארצית למיזמי סטודנטים וסיוע לחברות צעירות הזקוקות לייעוץ, לקשרים ולמימון. המרכז מוביל גם את BizTEC – תחרות היזמות הטכנולוגית לסטודנטים המובילה בישראל, הפועלת בעשרות מוסדות אקדמיים בישראל. במהלך שנות פעילותה סייעה BizTEC בהקמתן של למעלה מ-20 חברות הפועלות כיום בישראל, ובהן BreezoMeter ,LifeBond ו- HouseParty.

צוות מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון. מימין לשמאל : שי חיים, רפי נווה, ד"ר דנה שפר, ענבל בן יהודה וציון בדש

צוות מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון. מימין לשמאל : שי חיים, רפי נווה, ד”ר דנה שפר, ענבל בן יהודה וציון בדש. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון

ד"ר דנה שפר, מנהלת מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון

ד”ר דנה שפר, מנהלת מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון. הצילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון