פרס ישעיהו שביט הוענק לפרופ’ לורה גגליארדי

 

פרופ' לורה גגליארדי

פרופ’ לורה גגליארדי

הטכניון העניק את פרס ישעיהו שביט לפרופ’ לורה גגליארדי מאוניברסיטת מינסוטה. הפרס, ע”ש חלוץ הכימיה הקוואנטית פרופ’ ישעיהו שביט, מוענק זו השנה השלישית.

פרופ’ שביט, בוגר הטכניון, נפטר בשנת 2012 ומאז מתקיימת לזכרו סדנה בת שבוע בנושא מכניקה קוונטית בכימיה – יוזמה של אשתו ורה, בתו שרון וחתנו סטיב צימרמן. השנה כאמור העבירה את הסדנה פרופ’ גגליארדי (Gagliardi) והשתתפו בה כשלושים חוקרים – סטודנטים לתארים מתקדמים, פוסט-דוקטורנטים וחברי סגל. הסדנה אורגנה על ידי פרופ’ מיטל כספרי טורוקר מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים.

פרופ’ שביט, יליד פולין (1925), עלה לישראל בגיל ארבע, גדל בחיפה והשתתף במלחמת העצמאות. הוא השלים תואר ראשון בהנדסה כימית בטכניון, תואר שלישי בכימיה תיאורטית באוניברסיטת קיימברידג’ ופוסט-דוקטורט באוניברסיטת וויסקונסין ובמעבדות IBM באוניברסיטת קולומביה. בשנות החמישים והשישים לימד כימיה בטכניון ובשנות השמונים היה חבר סגל באוניברסיטת אוהיו.

פרופ’ שביט היה מחלוצי הכימיה הקוואנטית בארץ ובעולם, והכימיה החישובית מבוססת כיום, במידה רבה, על אלגוריתמים שלו. הוא פיתח שיטות חדשניות בתחומים רבים והמציא את התוכנה הראשונה בתחום הכימיה הקוונטית – “קולומבוס”. ב-2009, יחד עם עמיתו רודני ברטלט, פרסם פרופ’ שביט את אחד הספרים החשובים בתחום: Many-Body Methods in Chemistry and Physics.

פרופ' מיטל כספרי טורוקר

פרופ’ מיטל כספרי טורוקר