מאבק משותף

פרופ’ חוסאם חאיק מהטכניון נפגש בדרום אפריקה עם מייסד מיקרוסופט ביל גייטס. גייטס, הפועל למיגור מחלות מידבקות בעולם השלישי, ביקש ללמוד על הטכנולוגיה החדשנית שמפתח פרופ’ חאיק: “פלסטר” לאיבחון מהיר וזול של שחפת

פרופ' חוסאם חאיק, ביל גייטס.

בתמונה(מימין): פרופ’ חוסאם חאיק עם ביל גייטס.

פרופ’ חוסאם חאיק מהטכניון נפגש לאחרונה עם מייסד מיקרוסופט ביל גייטס בדרבן, דרום אפריקה. גייטס, הפועל למיגורן של מחלות מדבקות במדינות המתפתחות, פועל לאיתור טכנולוגיות מבטיחות לאבחון מחלות אלה ולטיפול בהן. לפיכך תואמה הפגישה עם פרופ’ חאיק, שפיתח טכנולוגיה חדשנית לאבחון מהיר וזול של שחפת.

פרופ’ חאיק, חבר סגל בפקולטה להנדסה כימית וחוקר במכון ראסל ברי לננו-טכנולוגיה בטכניון, כבר קיבל בהקשר זה כמה מענקים גדולים מקרן ביל ומלינדה גייטס. קרן גייטס, שהיא הקרן הפרטית העשירה בעולם, פועלת למיגור העוני ולשיפור בריאותם של אזרחי העולם, בעיקר בעולם השלישי. המענקים שניתנו לקבוצת המחקר של פרופ’ חאיק מקדמים את פיתוחה של מדבקה אלקטרונית דביקה לאבחון שחפת. פרופ’ חאיק מסביר כי “המדבקה נראית ממש כמו פלסטר רגיל, אך תכונותיה הכימיות והחשמליות משתנות בהתאם לחומרים הנפלטים דרך העור כתוצאה מהמחלה. המדבקה מספקת למשתמש אינדיקציה מיידית לקיומה/אי קיומה של המחלה, וכך מיידעת אותו אם עליו לגשת למרכז רפואי להמשך בירור.”

כיום, על פי ההערכות, חיים כ-95% מחולי השחפת במדינות העולם השלישי ומתפרנסים ממשכורת ממוצעת של דולר ביום. מכאן החשיבות שבפיתוח דרכי אבחון זולות ופשוטות שתהיינה זמינות גם באזורים דלי משאבים. “עלותה הנמוכה של המדבקה תאפשר להפיץ אותה במדינות עניות שבהן השחפת נפוצה,” מסביר פרופ’ חאיק. “מאחר שהמדבקה ‘אוטונומית’ ואינה דורשת חיבור לחשמל או להתקנים אחרים, היא מתאימה לשימוש באזורים נידחים.”

הפגישה עם גייטס, לדברי פרופ’ חאיק, היתה מרגשת ועניינית כאחת. “גייטס, גילה עניין רב בטכנולוגיות שמפתחת קבוצת המחקר שלנו ושאל שאלות מפורטות על הנעשה בטכניון מבחינה טכנולוגית. בנוסף הוא התעניין בחזון ארוך הטווח שלנו בנוגע למניעת התפשטותן של מחלות מידבקות. לי עצמי אין ספק שהיכולות הקיימות בקבוצת המחקר שלנו עשויות להוביל לפתרונות חדשים לבעיות כאלה.”

במסגרת הביקור קיבל גייטס הזמנה אישית מפרופ’ חאיק ומנשיא הטכניון לבוא ולבקר בקמפוס הטכניון בחיפה.

פרופ’ חאיק, יליד העיר נצרת (1975), השלים תואר ראשון באוניברסיטת בן גוריון, דוקטורט (במסלול ישיר) בטכניון, פוסט-דוקטורט במכון ויצמן ופוסט-דוקטורט נוסף ב- Caltech, המכון הטכנולוגי של קליפורניה. בשנת 2006 הצטרף לפקולטה להנדסה כימית בטכניון ולמכון ראסל ברי לננוטכנולוגיה. קבוצת המחקר שלו כוללת כיום כ-40 חוקרים. במהלך השנים זכה בשורה של פרסים ומענקים, ובהם מענק מארי קירי מטעם האיחוד האירופי, מענק ERC מטעם האיחוד האירופי, אות האבירות במסדר האקדמאים הצרפתי. בשנת 2008 נכלל ברשימת 35 המדענים הצעירים המובילים בעולם – רשימה הנערכת על ידי כתב העת המדעי של MIT. בשנת 2015, נבחר פרופ’ חאיק לאחד ממאמה הממציאים המשפיעים בעולם בתחום הטכנולוגיה הדיגטלית ע”י Nominet Tsust הממקומת בלונדון. השנה זכה פרופ’ חאיק בפרס הומבולדט למחקר למדענים בכירים(Humboldt Senior Research Award)   , הניתן לחוקרים בולטים שהשפיעו משמעותית בתחומי המחקר שלהם, ונכלל ברשימת מאה האנשים המשפיעים בעולם שפורסמה על ידי מגזין GOOD הרואה אור בלוס אנג’לס.