הטכניון ברשימת “הכוכבים העולים במחקר” של Nature

דורג במקום ה-26 בעולם ברשימת 2016 Rising Stars, וזאת בעקבות זינוק של 40% בפרסומי הטכניון בכתבי עת מדעיים מובילים

צילום : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

צילום : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

מקום 26 ברשימת “הכוכבים העולים במחקר” – כך מדורג הטכניון במדד שמפרסם Nature Index. הרשימה כוללת את 100 המוסדות ברחבי העולם שרשמו את ההתקדמות המחקרית המשמעותית ביותר בשנים 2015-2012. מאה המוסדות – רובם ככולם אוניברסיטאות – מדורגים בהתאם לגידול במספר פרסומיהם ב-68 כתבי עת מדעיים איכותיים.

את ההישגים הגדולים ביותר רשמו האוניברסיטאות הסיניות; תשעה מוסדות סיניים מאכלסים את העשירייה הפותחת, וברשימת ה-100 נכללים 40 מוסדות סיניים. זאת לעומת 11 מוסדות אמריקאים בלבד, תשעה בריטיים, שמונה גרמניים ורק אחד ישראלי: הטכניון.

המדד, כאמור, מציג את העליה במספר הפרסומים, ובמקרה של הטכניון מדובר בקפיצה של כ-40% בתקופה האמורה: מציון 68.75 ב-2012 ,אז פורסם המדד לראשונה, לציון 95.59 ב-2015. (לפירוט הנתונים לחץ כאן)

“כתב העת Nature הוא אחד מכתבי העת המדעיים המובילים בעולם, וזהו כבוד גדול עבורנו להיכלל ברשימת ‘הכוכבים העולים במחקר’ שהוא מפרסם,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא. “המדד הוא עדות נוספת למצוינותו האקדמית של הטכניון, לשיפור הבלתי פוסק בהישגיהם המחקריים של חוקריו ולהתקדמותנו המתמדת להגשמת חזון הטכניון: להימנות עם עשר אוניברסיטאות המחקר המדעיות-טכנולוגיות המובילות בעולם. לשם כך אנו שוקדים על גיוסם של עשרות חברי סגל חדשים ומצטיינים מדי שנה ועל הרחבת הפעילות האקדמית והמחקרית הבינלאומית.”

צילום : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

צילום : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

רבים מהמוסדות ברשימה הם כוכבים חדשים ממש, שביצעו קפיצת מדרגה בפרסומיהם המדעיים בכתבי עת איכותיים. לדוגמה, המכון למדע בסיסי, שהוקם לאחרונה בדרום קוריאה, הגדיל את פרסומיו ביותר מ-4,000% בתוך ארבע שנים וכעת הוא מדורג במקום ה-11 ברשימה.

מדד Nature Index מתפרסם על ידי Nature Research מקבוצת Springer Nature. Springer Nature היא הוצאת הספרים האקדמיים הגדולה בעולם, המפרסמת את כתבי העת המשפיעים ביותר וחלוצה בתחום המחקר החופשי (open research). חטיבת Nature Research מפיצה את כתב העת היוקרתי Nature (נוסד ב-1869) וכתבי עת רבים נוספים ומפעילה שרותים נוספים עבור הקהילה המדעית.

דיויד סווינבנקס, מייסד Nature Index, אמר כי המדד “הולך וצובר עוצמה ככלי להערכת ביצועי מחקר. זיהוי אותם ‘כוכבים עולים’ מקנה לנו תובנות לגבי המוסדות הנוסקים מעלה, מוסדות שימלאו מן הסתם תפקיד חשוב במציאת פתרונות לאתגרים הדחופים ביותר הניצבים בפני האנושות.”

מידע נוסף על Nature Index זמין בקישור: http://www.nature.com/nature/supplements/nature-index-rising-stars/