ד”ר באז אולדרין מגיע לטכניון

 

ד"ר באז אולדרין

ד”ר באז אולדרין

47 שנים לאחר ההליכה ההיסטורית על הירח באפולו 11, ישתתף נגיד אוניברסיטת החלל הבינלאומית (ISU), ד”ר באז אולדרין, בתכנית ללימודי חלל של ISU לשנת 2016 (SSP16) שמתקיימת בחודשי הקיץ בטכניון. ד”ר אולדרין ינאם בפני משתתפי תכנית SSP16 והציבור הרחב באולם צ’רצ’יל בקמפוס הטכניון בחיפה. באז אולדרין הוא אחד מבין 12 בני האדם שהלכו על הירח, והוא אחד התומכים המובילים במשימה מאוישת למאדים.

מדי שנה, ISU מכבדת את זכרו של אחד התומכים הגדולים שלה, ד”ר ג’רלד סופן, בהרצאה העוסקת בדמות בולטת בעלת חזון בתחום החלל. מעטים הם האנשים בעלי החזון אשר הפכו לסמל יותר מהאדם שהלך על הירח באפולו 11, ד”ר באז אולדרין.

ד”ר אולדרין קיבל תואר דוקטור למדעים באסטרונאוטיקה מהמכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס (MIT) וכתב את התזה שלו על חבירה מאוישת בחלל. הוא נבחר על ידי מנהל האווירונוטיקה והחלל הלאומי (נאסא) בשנת 1963 להיכלל בקבוצת האסטרונאוטים השלישית וזכה לכינוי “ד”ר חבירה” (“Dr. Rendezvous “). שיטות העגינה והחבירה שהמציא נמצאות בשימוש עד היום. הוא גם היה חלוץ בשיטות אימון אסטרונאוטים מתחת למים, כתחליף לטיסות שבהן אין כוח כבידה כדי לדמות הליכת חלל.

בשנת 1966 במשימת החלל ג’מיני 12, קבע שיא בפעילות חוץ רכבית במשך 5 וחצי שעות בחלל.
ב20 ביולי 1969 צעדו באז וניל ארמסטרונג את ההליכה ההיסטורית על הירח במשימת אפולו 11, והפכו לשני האנשים הראשונים שכף רגלם דרכה על גרם שמימי אחר. הם בילו 21 שעות על פני הירח וחזרו עם 20 ק”ג סלעים מהירח. כ- 600 מיליון איש – באותה תקופה, קהל הצופים העולמי הגדול בהיסטוריה – היו עדים למאמץ הרואי חסר תקדים זה.

מאז פרישתו מנאסא, נשאר ד”ר אולדרין תומך נלהב במחקר מאויש של החלל. הוא הגה תכנית מאסטר למשימות למאדים המכונה בשם “Aldrin Mars Cycler” ורשם שלושה פטנטים אמריקאים על תכנון תחנת חלל מודולרית, טילי סטארבוסטר לשימוש חוזר, ומודולים לטיסות חלל עם מספר אנשי צוות. הוא ייסד את Starcraft Boosters, Inc. חברה לתכנון טילים, ואת קרן “שיירספייס” Buzz Aldrin’s ShareSpace Foundation)), ארגון ללא כוונת רווח לטיפוח אוריינות מדעית לילדים על ידי עידוד האהבה למדעים, טכנולוגיה, הנדסה, אמנות ומתמטיקה (STEAM) באמצעות התנסות מעשית בתחומים אלה ומסרים מעוררי השראה.
ד”ר אולדרין כתב תשעה ספרים, ביניהם האוטוביוגרפיה שהפכה לרב-מכר ברשימת הניו-יורק טיימס בשם “Magnificent Desolation”. כיום הוא ממשיך לעורר השראה בקרב בני נוער עם ספרי ילדים מאוירים שכתב:

Reaching for the Moon , Look to the Stars והספר שיצא לאחרונה Welcome to Mars:Making a Home on the Red Planet.

בספרו משנת 2013   Mission to Mars:My Vision for Space Exploration הוא מתאר את תכניתו להביא את המין האנושי מעבר לירח עד המאדים. כאחד מהתומכים הגדולים בחקר החלל, ממשיך ד”ר אולדרין לתכנן תכניות למסע עתידי בחלל, ושם לו למטרה לעורר השראה בקרב הדור הצעיר של חוקרים וממציאי העתיד.

התכנית ללימוד חלל (SSP) היא תכנית אינטנסיבית בת חודשיים המציעה למשתתפים בה חוויית התפתחות מקצועית נרחבת וייחודית המקיפה את כל היבטי תכניות ומיזמי החלל. התכנית מתקיימת זו הפעם הראשונה בישראל ובמזרח התיכון בכלל, ומארח אותה הטכניון בחיפה, אחת האוניברסיטאות הראשונות ששיגרו לויין לחלל ואשר יש בה תכנית לימודי חלל.

אוניברסיטת החלל הבינלאומית הוקמה בשנת 1987 במסצ’וסטס ארצות הברית וכיום פועלת משטרסבורג, צרפת. זהו המוסד להשכלה הבינלאומי הראשון בעולם ללימודי חלל. היא נתמכת על ידי סוכנויות חלל בולטות וארגוני חלל מהעולם כולו. התכניות לתואר שני המוצעות על ידי ה- ISU מוקדשות לקידום שיתוף פעולה בינלאומי, רב-תחומי ובין-תרבותי בפעילויות חלל. ISU מציעה תוכנית לתואר שני במדעים בלימודי חלל ותואר שני במדעים בניהול חלל בקמפוס המרכזי שלה בשטרסבורג. מאז קיץ 1988 מקיימת ISU גם תכנית יוקרתית בת חודשיים ללימודי חלל במוסדות מארחים שונים ברחבי העולם. את תכניות ISU מעבירים יותר מ- 100 אנשי סגל של ISU, יחד עם  מומחים אורחים מהתחום, מסוכנויות וממוסדות ברחבי העולם. מאז היווסדה, לפני 25 שנים, יותר מ- 4000 סטודנטים מיותר מ- 100 מדינות סיימו את לימודיהם ב- ISU.

הרצאתו של ד”ר אולדרין תתקיים כאמור ביום שלישי הקרוב בשעה 19:30 בטכניון.

ההרצאה תועבר בשידור חי בקישור : http://www.isunet.edu/pages/video-webcast

כתבים וצלמים מוזמנים. יש להירשם מראש במייל חוזר.

למידע כללי אודות אוניברסיטת החלל הבינלאומית לחצו כאן

לרשימת האירועים המלאה לחצו כאן