שיחררו את ווילי

האחים איתי ופלג הראל מקיבוץ גן שמואל זכו בפעם הרביעית בתחרות הטכנוראש בטכניון

הקבוצה הזוכה בטכנוראש 2016 - משפחת הראל מגן שמואל. (מימין לשמאל: ורדה, אברהם, איתי ופלג)

הקבוצה הזוכה בטכנוראש 2016 – משפחת הראל מגן שמואל. (מימין לשמאל: ורדה, אברהם, איתי ופלג)

בפעם הרביעית: האחים איתי ופלג הראל ואביהם אברהם זכו במקום הראשון בתחרות “טכנוראש WillyPong” – תחרות הטכנוראש ה-15. במקום השני זכו במשותף הקבוצות BBP ו”כל ה-cool’s”.

לקראת התחרות הוצב במרכז הקמפוס אקווריום שבתוכו מונח “ווילי הלוויתן”, וכל אחת מהקבוצות המשתתפות נדרשה לבנות מתקן המתחבר לצינור מים חיצוני ומבצע שלוש משימות עיקריות: מילוי האקווריום במים ושחרורו של ווילי הלוויתן בזמן מינימלי; בניית מזרקה אנכית שעליה “ירקדו” כדורי פינג פונג רבים ככל האפשר ובגובה רב ככל האפשר; ופגיעה של זרם מים מרוכז במטרה בכוח חזק הגורם לשחרורו של צרור בלונים.

הזוכים, כאמור, הם קבוצת “איזי פונג” מקיבוץ גן שמואל: פלג הראל (41), איתי הראל (29) ואביהם אברהם (67). הפעם האחים החליפו תפקידים: אם בעבר פלג, בוגר הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, הוביל את הפרויקט ואיתי סייע לו, הפעם עמד איתי בראש הפרויקט, כסטודנט (שנה שלישית) בפקולטה להנדסת מכונות. לאחר הזכייה ביקשו האחים קודם כל להודות לשותפיהם להצלחה: אמא ורדה, אבא אברהם וקורין (אשתו של פלג) ש”חיפו” על הבית ועל ארבעת הנכדים-ילדים בהעדרו של פלג (אברהם גם עזר רבות בבניית המתקן); חברת “בקרה גבע” שתרמה ציוד פנאומטי; חברת “גן שמואל מזון” וקיבוץ גן שמואל, שחבריו “היו בטוחים שיש פיצוץ באיזה שיבר עד שאמרנו להם שאלה הניסויים שלנו לקראת הטכנוראש”; והחבר יאיר טילינגר שעזר בבנייה.

אז מה הם עשו בעצם? “האמת היא שבנינו שלושה מתקנים, ושניים מהם זרקנו לפח כי הם לא עבדו,” מספר איתי. “במתקן השלישי, שבנינו במשך חודש וחצי, ויתרנו על אתגר הבלונים לטובת התמקדות באתגר הפינג פונג ובאתגר מילוי האקווריום. לצורך החזקת כדורי הפינג פונג באוויר יש כאן 45 מתזים, המתזים עוצבו על סמך חישובים מתמטיים ונסיונות רבים. בסופו של דבר זה עבד יפה.”

תחרות הטכנוראש נהגתה על ידי ניב-יה דורבן ז”ל בהיותו סטודנט בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון. בכך ביקש ניב-יה “להרחיק את הסטודנטים מספרי הלימוד וממסך המחשב ולתת להם במה לביטוי יצירתי תוך התמודדות עם אתגר התחרות – בעיות מורכבות באווירת כיף”.

בתחרות הראשונה, שהתקיימה בניהולו ב-1997, נדרשו המשתתפים להשליך ביצה מגג הבניין הגבוה בטכניון כך שתנחת על הקרקע, כשהיא שלמה, בזמן הקצר ביותר. מאז מתקיימת התחרות מדי שנה תוך היצמדות לעקרונות המקוריים שהציב ניב-יה: עבודת צוות, תחרותיות, מנהיגות, חשיבה, תכן בתנאים מציאותיים, בנייה של דבר חדש והתמודדות עם בעיה שיש לה יותר מפתרון אחד. “מדי שנה אנחנו רואים בתחרות הטכנוראש את הפער בין תכן הנדסי לבין הביצועים בשטח,” אמרה רחל דורבן, אמו של ניב-יה, “וגם השנה נאלצו המתחרים להתמודד עם הרוח החזקה. זו בדיוק המטרה: לחשוף את הסטודנטים למרחק בין תוכנית ליישום, בין עבודה אקדמית לפרויקט מעשי, ולהבהיר להם כמה חשוב שהמתקן שהם בונים יהיה רובאסטי ומוכן לשינויים בלתי צפויים.”

ניב-יה דורבן ז”ל התגייס לצבא בתום לימודי התואר הראשון בטכניון. במקביל לשרות הצבאי החל את לימודי התואר השני בפקולטה להנדסה ביורפואית בטכניון. במרץ 2003 נרצח ליד ביתו בתל אביב.

אתגר כדורי הפינג פונג  בתחרות

אתגר כדורי הפינג פונג בתחרות

 

השופטים בתחרות. מימין לשמאל : פרופ' דוד דורבן ופרופ' אלון גני מהפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל ופרופ' אלון וולף מהפקולטה להנדסת מכונות

השופטים בתחרות. מימין לשמאל : פרופ’ דוד דורבן ופרופ’ אלון גני מהפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל ופרופ’ אלון וולף מהפקולטה להנדסת מכונות