להוביל בטכנולוגיה

הפקולטות למדעי המחשב ולהנדסת חשמל בטכניון קיימו אירוע משותף לקידום מנהיגות נשית בטכנולוגיה

אירוע משותף לקידום מנהיגות נשית בטכנולוגיה“70% מהגברים ישאלו בראיון עבודה אם השכר נתון למשא ומתן, אבל את מספר הנשים שישאלו שאלה כזו אפשר לספור על יד אחת”, אמרה מקסין פסברג, מנכ”לית אינטל ישראל וסגנית נשיא אינטל העולמית, בפאנל ייחודי שהתקיים בטכניון. “כל עוד לא נצליח לקחת את חלקנו כשוות בעולם הזה, נישאר מאחור.”

את הדברים האלה אמרה פסברג לסטודנטיות מצטיינות בטקס הענקת מלגות שנערך באירוע “יוזמות” לנשים מובילות בטכנולוגיה, והוסיפה: “אני מפצירה בכן להמשיך ללמוד ואני רוצה לעודד אתכן לעשות זאת. אפשר לאזן בין בית לקריירה. צריך שותף אמיץ ואומץ לעשות את זה. אסור לוותר, You have to push it.”

באירוע הוענקו 12 מלגות לסטודנטיות מצטיינות מהפקולטה להנדסת חשמל ומהפקולטה למדעי המחשב מטעם החברות EMC ואינטל. ד”ר ארנה ברי, סגנית נשיא לחדשנות ב-EMC וראש מרכז המצוינות של החברה בישראל, אמרה: “בעיניי החינוך הוא פסגה אנושית שמאפשרת לנו לעשות דברים יותר ויותר טוב. אני מבקשת לברך אתכן, מקבלות המלגות, על הישגיכן בלימודים ועל תרומתכן לקהילה.”

“כבר מימיו הראשונים היה הטכניון חלוץ בקידום נשים”, אמר באירוע נשיא הטכניון, פרופ’ פרץ לביא. “למייסדיו היה ברור שהמוסד שהם שואפים להקים יהיה פתוח לכולם ללא הבדל דת, גזע, השקפה פוליטית ומין. זה היה בשנת 1913, כשאוניברסיטאות מובילות בארצות הברית עדיין לא קיבלו נשים ללימודים. לפני 15 שנים אחוז חברות הסגל בטכניון עמד על 10%, כיום הוא עומד על 17%  ואנו פועלים כל הזמן להעלות את מספרן של חברות הסגל. אחוזי הסטודנטיות לתואר ראשון בפקולטות ההנדסיות עולים בהתמדה אם כי באיטיות, אבל על מנת להעלות את מספרן של חברות הסגל עלינו להמשיך ולשכנע את הסטודנטיות להמשיך בלימודיהן לתארים מתקדמים ולצאת להשתלמות בתר-דוקטוראלית.”

האירוע, בהנחייתה של עינב גלילי, נפתח בדו-שיח “נשיאים על הקצה” בין נשיא הטכניון, פרופ’ פרץ לביא, לנשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ’ רבקה כרמי, ותובל בהומור רב. שני הנשיאים, המכירים זה את זו עוד מימי בית הספר היסודי והתיכון, דנו בנושאים רציניים כגון אקדמיה, פריפריה ומגדר וגם בשאלת מיליון הדולר – מיהו הסטודנט בעל פוטנציאל ההצלחה הגבוה ביותר.

על שאלתה של גלילי, האם הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב משיגים ציונים גבוהים באקדמיה כמו ב”מבחני ינשוף” (בדיקות למדידת רמת אלכוהול בדם), ענתה פרופ’ כרמי כי “השנים הסטודנטיאליות הן תקופה חשובה ללא התחייבות בחיים, וברור לגמרי שהסטודנטים צריכים גם ליהנות בהן. אוניברסיטת בן-גוריון היא מוסד אקדמי מפואר עם אווירה תוססת, ואנו מציעים לסטודנטים חוויה שהיא מעבר ללימודים באקדמיה.”

פאנל "יוזמות" של נשים מובילות בטכנולוגיה, בתמונה מימין לשמאל: פרופ' רבקה כרמי, עינב גלילי, יונינה אלדר, איריס שור, מקסין פסברג, רונה שגב

פאנל “יוזמות” של נשים מובילות בטכנולוגיה, בתמונה מימין לשמאל: פרופ’ רבקה כרמי, עינב גלילי, יונינה אלדר, איריס שור, מקסין פסברג, רונה שגב

וכיצד אתם חושבים למשוך סטודנטים? שאלה גלילי את פרופ’ פרץ לביא, בהחזרת השפה הגרמנית כשפת לימוד? “אנחנו אומרים לסטודנטים שלנו – בואו לטכניון, תעבדו קשה, אפילו קשה מאוד, אבל אחר כך עתידכם המקצועי מובטח,” ענה לה נשיא הטכניון.

לשאלתה של גלילי על ההזדמנות הגלומה במעבר בסיסי צה”ל לדרום ועל תרומת המעבר להתפתחות הנגב בכלל ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב בפרט, ענתה פרופ’ כרמי: “המעבר של הצבא לנגב מתנהל לאט, אבל זה לא מדאיג אותי כי העיכוב במספר שנים הוא זניח היסטורית מול המהלך האסטרטגי והחשיבות הלאומית לטווח הרחוק. זהו מהלך היסטורי. אוניברסיטת בן-גוריון קיבלה לפני עשור החלטה להיות שותפה למהלך, שלא היה יוצא לפועל בלעדיה. ליד האוניברסיטה הוקם פארק היי-טק המושך אליו חברות בינלאומיות, והסטודנטים מרגישים את תנופת הפיתוח.”

“כאזרח אני מצדיע לממשלה על ההשקעה בנגב,” אמר פרופ’ לביא, “זה מהווה אתגר לטכניון – יש תחרות והטכניון אינו עוד מונופול יחיד בהוראת מקצועות ההנדסה בארץ. אנחנו מתגאים במצוינות האקדמית, ותחום הנדסת המחשבים בטכניון מדורג במדד שנחאי של האוניברסיטאות בין ה-20 המובילים בעולם. זה יתרום לשאיפה למצוינות גם של אוניברסיטאות אחרות, אבל הצמיחה של אוניברסיטת בן-גוריון בהחלט מהווה אתגר עבורי כנשיא הטכניון ולנשיאי הטכניון הבאים.”

בעניין היוזמה של הטכניון להקים שלוחה בדרום-מזרח סין שאלה גלילי את נשיא הטכניון: “יכול להיות שאתם לוקחים את העניין הזה של תמיכה בפריפריה צעד אחד רחוק מדי?”. “אנחנו לא בחרנו בשנטאו,” ענה לה פרופ’ לביא. “התורם לי קא שינג בחר בעיר משום שהיא עיר הולדתו של אביו. האזור הוא אזור מעניין, מתפתח, והעיר היא בירת תעשיית הצעצועים העולמית.”

ומיהו הסטודנט בעל הפוטנציאל להצליח? לדעת כרמי הוא צריך להיות “חכם, נבון, סקרן מאוד, טיפוס לא קונפורמיסט, שלא מקבל כמובן מאליו את מה שהמורה אומר. חשוב שיהיה פתוח לשאלות ולמחקר וגם איש צוות. אני מאמינה בסטודנטים, שיעשו את מה שנכון לעשות. לראייה, אנו, באוניברסיטת בן-גוריון, תומכים בפרויקטים סטודנטיאליים שצמחו מהשטח כמו מכונית הפורמולה, IGEM ועוד. לדעתי עוד מעט ולא נצטרך ללמד את הסטודנטים אלא לתת להם את הכישורים להסתדר בחיים ולהביא את יכולותיהם לכלל ביטוי.” לדעת לביא, סטודנטים סקרנים ובעלי אומץ להעז הם שיצליחו. “כישרון יש לכולם,” הוא אומר, “אבל הסטודנטים שאינם חוששים מכישלון ומשתמשים בו כמקפצה לניסיון הבא – הם שיצליחו.”

בהמשך האירוע התקיים פאנל “יוזמות” של נשים מובילות בטכנולוגיה, בהנחייתה של עינב גלילי ובהשתתפות מקסין פסברג, מנכ”לית אינטל ישראל וסגנית נשיא אינטל העולמית, פרופ’ רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ’ יונינה אלדר מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, רונה שגב, שותפה ומנהלת ב-TLV Partners, ואיריס שור, מנכ”לית ORIBI. בתוך הצחוק וההומור דיברו חברות הפאנל בגילוי לב על האתגרים הרבים הניצבים בדרכן של נשים לצמרת הטכנולוגית. “נשים וגברים לא מעבדים נתונים באותה הצורה,” אמרה פסברג. “לנשים יש כל כך הרבה חסמים שמתחילים עוד מהבית. צריך לחולל שינוי מהרמה הבסיסית – מהבית.”

לבקשתה של גלילי להעניק טיפ לסטודנטיות הנמצאות בראשית הקריירה שלהן, אמרה רונה שגב לסטודנטיות: “אל תפחדו. בכל דלת שנפתחה לי נכנסתי פנימה והצצתי, זו הדרך שבה מתקדמים בחיים. צריך אומץ וסקרנות לעבור מדלת לדלת ולא לפחד משינויים.”

“כבו מחשבות שליליות ותאמינו ביכולות שלכן,” אמרה להן מנכ”לית ORIBI, איריס שור. “מצאו את המודל האישי שלכן להצלחה”, ייעצה להן פרופ’ יונינה אלדר. “אין דרך אחת להצלחה, אתן צריכות למצוא את הדרך, רק תבחרו איך.”