המכונית האוטונומית כבר כאן

טכנולוגיה, יצירתיות ובטיחות בתחרות “רובוטראפיק 2016” ע”ש נדב שהם בטכניון

פרופ' משה שהם נושא דברים בפתיחת התחרות על רקע תמונת בנו נדב ז"ל

פרופ’ משה שהם נושא דברים בפתיחת התחרות על רקע תמונת בנו נדב ז”ל

מאות תלמידים מישראל, ארה”ב, ארגנטינה, מקסיקו, רוסיה ואוקראינה השתתפו ביום חמישי האחרון בתחרות “רובוטראפיק 2016” ע”ש נדב שהם שהתקיימה בטכניון. “מרגש לראות את דור העתיד שיביא את ישראל לקדמת הרובוטיקה הבינלאומית,” אמר פרופ’ משה שהם, אביו של נדב וראש מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון.

זו השנה השביעית לקיומה של התחרות, שתיקרא מעתה ע”ש נדב שהם ז”ל, מהנדס וסטודנט לתואר שני בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון שאיבד את חייו בטרם עת בסופת שלגים במהלך טרק בנפאל בכ”א תשרי התשע”ה, 15.10.14. “נדב אהב מאוד לצפות בתחרות הרובוטראפיק והקפיד לבקר בה מדי שנה,” סיפר פרופ’ שהם. “הוא התלהב ממעשה ידיהם של הילדים ובני הנוער, מיכולתם לבנות מערכות מורכבות ומהיצירתיות שגילו כבר מגיל צעיר. קריאת התחרות על שמו מבטאת את הכישרון ההנדסי שבו ניחן, את סקרנותו הרבה למערכות טכנולוגיות ואת התנדבותו רבת השנים בעזרה לבני הנוער.”

בתחרות משתתפים רובוטים אוטונומיים קטנים דמויי רכב, המדמים את ההתרחשות בכביש, על התלמידים לתכנת אותם לנהיגה בטוחה במסלול בהתאם לחוקי התנועה. וכך מעבר לתכנות הרובוטים ולתפעולם מקנה התחרות לתלמידים ידע ומיומנויות הקשורים לנהיגה בטוחה, וזאת כדי להפחית את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים.

ד”ר יבגני קורצ’נוי, מנהל מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, הסביר כי “במסגרת ההכנות לתחרות לומדים התלמידים מכניקה, חשמל, תכנות, בקרה ואלקטרוניקה ורוכשים מיומנויות בזהירות בדרכים. לקראת התחרות פותחו במרכז ‘כבישים בטוחים’ המכילים חיישנים. באמצעות החיישנים נוצר קשר בין הכביש למכונית הרובוטית ומתאפשרת תגובה אוטומטית של הרכב למכשולים, לתמרורים ולרמזורים. בזמן התחרות נעים הרובוטים בצורה אוטונומית על המסלול, תוך הקפדה על מניעת תאונות ועל שמירה על חוקי התנועה.”

אלכנסדר סטנובסקי, מנהל המיסחור הטכנולוגי בחברת דיימלר AG, יצרנית מרצדס, ביקר השנה לראשונה בתחרות ואמר כי התרשם מאוד הן מהיקפה והן מהישגי התלמידים. “בגרמניה הגדולה מתקיימות תחרויות דומות, שאליהן מגיעים בקושי מאה ילדים, וכאן – מאות זוגות של עיניים נוצצות. גם התוכן של התחרות – רכב אוטונומי – חשוב מאוד, כי כיום יש טכנולוגיות מתקדמות מאוד בתחום, אבל גם חשש ציבורי. אנשים עדיין חוששים להפקיד את הנהיגה בידי נהג רובוטי. הילדים האלה מתמודדים עם הסוגיה הזאת לא מצד הצרכן אלא מצד היצרן, ולכן כשיגדלו יהיה להם ברור שנהג רובוטי עדיף בכל ההיבטים על נהג אנושי.”

תחרות רובוטראפיק, שהחלה כתחרות ארצית בהשתתפות חמישה בתי ספר מישראל, הפכה לתחרות בינלאומית שבה משתתפים מאות תלמידים מישראל, מארה”ב, מארגנטינה, מרוסיה, מאוקראינה וממקסיקו. התחרות מאורגנת על ידי מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, ארגון World ORT, ארגון “קדימה מדע” וההסתדרות הציונית העולמית בשיתוף משרד החינוך, עמותת YTEK וחברת Eytam Robotics.

“ישנה עלייה מתמדת במספר היישומים הרובוטיים בתחומי חיינו השונים, והתחום מסתמן כהשקעה אסטרטגית בעתידנו,” אמרה לתלמידים המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים, פרופ’ חגית עטיה. “כמו ענפים רבים אחרים המשלבים מדע וטכנולוגיה, הבסיס לפיתוח התעשייה בישראל הוא המשאב האנושי – העובדים אשר עוסקים בתחום. לכן, רואה הטכניון חשיבות רבה בקירוב בני הנוער לתחומים אלה, ומשקיע רבות בתלמידות ובתלמידים.”

תמונות מהתחרות

“תחרות רובוטראפיק היא אחד מאירועי הדגל שלנו בהיבט הבינלאומי ואנו שמחים להביא לארץ תלמידים מבתי הספר שלנו בעולם לתחרות רובוטיקה מתקדמת, שגם תלמד אותם על זהירות בדרכים,” אמר אבי גנון, מנכ”ל World ORT-קדימה מדע. “לימודי הטכנולוגיה הם כלי לחיזוק הקשר בין התפוצות לישראל .”

“תעשיית הרובוטיקה בישראל מתפתחת בקצב מהיר,” אמר לתלמידים באירוע פרופ’ צבי שילר, יו”ר האגודה הישראלית לרובוטיקה, “בעוד מספר שנים אתם תובילו את הפיתוח והניסיון שצברתם בגיל צעיר יסייע לכם.”

השנה היו מעורבים בתחרות כאלף תלמידים מבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים. תלמידי בתי הספר התיכוניים התחרו ביניהם בשש קטגוריות שונות: נהיגה זהירה, מהירות, ידיעת חוקי הנהיגה, רעיונות בתחום הבטיחות בדרכים, חידושים במבנה הרובוט ורכישת ידע במבנה הרכב עם תוכנת השרטוט  Solidworks.

במקום הראשון בתחרות הכוללת בין בתי הספר היסודיים זכתה נבחרת מבית הספר היסודי “שימרית” בנתניה, שהשתתפו זו השנה הראשונה בתחרות.
בקטגוריית המרוץ זכתה נבחרת תכנית עתיד של מחלקת החינוך קרני שומרון, בזמן שיא של 12 שניות למסלול. זוהי התוצאה המהירה ביותר שהושגה אי פעם בתחרות הרובוטראפיק.
נועם חצרוני. מתן יוסף מדמוני, שמעיה יעיד ובועז וולגלרנטר תלמידי כיתה ו’ תכנתו את המכונית – רובוט לקראת התחרות.  “זו השנה השנייה שלנו בתחרות  ועבדנו על תכנות המכונית-רובוט כחודש,” סיפר התלמיד נועם חצרוני, “האתגר המרכזי היה לתכנת את המכונית-רובוט כך שלא תסטה מהמסלול,” הוסיף חברו שמעיה יעיד. “זכינו בקטגורית המרוץ בתוצאה של  12 שניות, שזו התוצאה המהירה ביותר בתחרות.”
התלמיד מתן יוסף מדמוני סיכם: “האתגרים העיקריים עמם התמודדנו היו התאמת כוח המנוע ויכולת הפנייה של הרכב למסלול.”

בתחרות לבתי הספר התיכוניים זכו בקטגורית המרוץ בתוצאה המהירה ביותר הנבחרת מנובוסיבירסק (רוסיה),בקטגוריית הנהיגה הזהירה זכתה הנבחרת מאורט אודסה (אוקראינה) ובקטגוריית נהיגה זהירה מתקדמת נצחה הקבוצה מאורט ארגנטינה. הנבחרת מבית הספר משגב (ישראל) זכתה בקטגוריות של יוזמות בבטיחות בדרכים ועבודה בתוכנת Solidworks.

תמונות מהתחרות 25765180991_f18fb50df9_k25229603164_bf5cb32d11_k