זוכה פרס דיקסון לשנת 2015 יתרום לטכניון מכספי הפרס

פרופ' יהודה פרל

פרופ’ יהודה פרל

בוגר הטכניון פרופ’ יהודה פרל, שזכה בשנת 2011 בפרס הארווי מטעם הטכניון, קיבל את פרס דיקסון למדעים לשנת 2015. פרס דיקסון ששוויו 50 אלף דולר מוענק מדי שנה על ידי אוניברסיטת קרנגי מלון לאנשים בארה”ב אשר תרומתם למדע מרשימה במיוחד. פרופ’ פרל הודיע כי יתרום חלק מכספי הפרס לטכניון, בו השלים את התואר הראשון.
בתום התואר הראשון בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון המשיך פרופ’ פרל לתואר שני בפיזיקה באוניברסיטת ראטגרס ולדוקטורט בהנדסת חשמל במכון הפוליטכני בברוקלין. בשנת 1970 הצטרף כחבר סגל לאוניברסיטת קליפורניה UCLA, שם הוא עומד כיום בראש המעבדה למערכות קוגניטיביות ומנהל מחקר בבינה מלאכותית, בקוגניציה אנושית ובפילוסופיה של המדע. עבודתו הניחה את היסודות לטיפול באי-ודאות במערכות ממוחשבות, ויישומיה משתרעים על פני ספקטרום נרחב של תחומים: אבטחה, רפואה, גנטיקה והבנת שפה.
פרופ’ פרל, מהאישים המובילים בעולם בתחום הבינה המלאכותית, הוא חבר באקדמיה הלאומית להנדסה, חבר בארגון AAAI וב-IEEE ונשיא קרן דניאל פרל, הקרויה על שם בנו העיתונאי אשר נחטף ונרצח על ידי טרוריסטים בפקיסטן בשנת 2002. בשנת 2011 הוא זכה בפרס טיורינג הנחשב ל”נובל של עולם המיחשוב” ומיד אחר כך בפרס הארווי, המוענק על ידי הטכניון בגין תרומות גדולות לקידום האנושות. בנימוקי פרס הארווי נקבע כי פרופ’ פרל “הניח באמצעות מחקר נחשוני את היסודות העיוניים להצגת ידע והיסק במדעי המחשב. התיאוריות הנוגעות להיסק בתנאי אי-ודאות, ובמיוחד הגישה המבוססת על רשתות בייסיאניות, השפיעו על מגוון תחומים כולל בינה מלאכותית, סטטיסטיקה, פילוסופיה, בריאות, כלכלה, מדעי החברה והבנת תהליכים מוחיים. פרס הארווי במדע ובטכנולוגיה הוענק לפרופסור פרל כהכרה בפריצות הדרך המגולמות במחקריו ובהשפעתן על מגוון כה נרחב של היבטים בחיינו.”
פרס דיקסון נוסד בשנת 1969 על ידי הרופא ג’וזף דיקסון ואשתו אגנס פישר דיקסון, והוא הוענק לפרופ’ פרל ביום שני, 29 בפברואר 2016, בטקס חגיגי באוניברסיטת קרנגי מלון, שם הוא נשא את הרצאת הפרס בנושא Science, Counterfactuals and Free Will.