“להגיע לכל תלמיד”

יבגני לילבמן, מורה ומרכז מגמת פיזיקה בתיכון מקיף נשר, קיבל מידי נשיא הטכניון אות הוקרה מיוחד במסגרת תחרות “המורה שלי – מורה לחיים”.

יבגני לילבמן מקבל את הפרס מנשיא הטכניון, מראש עיריית נשר אבי בינמו ומיו"ר אגודת הסטודנטים בטכניון עומר עמית

יבגני לילבמן מקבל את הפרס מנשיא הטכניון, מראש עיריית נשר אבי בינמו ומיו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון עומר עמית

יבגני לילבמן (64) זוכר היטב את יום עלייתו לישראל- 28 במאי 1990. “נחתנו כאן עם שני ילדים ושלוש מזוודות היישר למרכז הקליטה ברוממה, חיפה, ומהרגע הראשון דאגו לנו היטב.” את העברית הוא למד באולפן עם הגיעו לארץ, ולאחר מכן השלים קורס למורים עולים לפיזיקה בטכניון.

ב-1 בספטמבר 1991 כבר החל ללמד במקום עבודתו הנוכחי – תיכון מקיף נשר. כעת, 25 שנה לאחר מכן, הוא קיבל אות הוקרה מיוחד מנשיא הטכניון במסגרת טקס “המורה שלי – מורה לחיים”.

פרס “המורה שלי – מורה לחיים” הוענק זו השנה השלישית למורים ולמורות למדעים ולטכנולוגיה מכל רחבי הארץ, שנבחרו על בסיס המלצותיהם של סטודנטים בטכניון. במסגרת זאת מוזמנים הסטודנטים להמליץ על מוריהם למדעים מהתיכון, שהתוו את דרכם ושבזכותם בחרו ללמוד בטכניון, אחד עשר המורים הנבחרים זכו כאמור בפרס בטקס חגיגי שהתקיים אתמול בטכניון. בנוסף לפרס קיבל מר לילבמן אות הוקרה מיוחד מנשיא הטכניון על תרומתו למקצוע ההוראה ולחייהם של תלמידים רבים כל כך.

את קריירת ההוראה החל מר לילבמן – בנם של שני מורים – כבר במולדתו בברית המועצות, כיום אוקראינה. לאחר שרכש תואר שני בהוראת פיזיקה ומתמטיקה הספיק ללמד באוקראינה 16 שנים – עד ההחלטה לעלות לישראל.

מר לילבמן מלמד פיזיקה לבגרות בתיכון מקיף נשר. חשוב לו לציין את האווירה המעודדת והמפרגנת של הנהלת בית הספר מתחילת עבודתו ועד היום. “התקבלתי כאן בחום, וקיבלתי הרבה תמיכה מהצוות וההנהלה בתחילת דרכי. יש כאן המון רצון טוב בקרב צוות המורים, והתלמידים מרגישים את זה.”

“יש לי עכשיו יבגני”

הזוכים בפרס עם נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא ויו"ר אגודת הסטודנטים בטכניון עומר עמית. (יבגני לילבמן שני משמאל)

הזוכים בפרס עם נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ויו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון עומר עמית. (יבגני לילבמן שני משמאל)

לשאלה מהו הסוד שהופך אותו למורה אהוב ומוערך כל כך הוא משיב: “אין לי שום סוד כזה. אני משער שהעובדה שאני חי פיזיקה ואוהב את מה שאני עושה תורמת הרבה לאיכות ההוראה שלי. אני אוהב את תלמידיי, מכבד אותם, משתדל להיות הוגן כלפיהם ועוזר להם בכל מה שמתבקש. הם מרגישים ומעריכים זאת. אני כבר כל כך מזוהה כאן עם המקצוע הזה, שהתלמידים נוטים להגיד ‘יש לי עכשיו יבגני’ במקום ‘יש לי עכשיו פיזיקה’.”

את משימת ההוראה הוא תופס במונחים פשוטים: “התפקיד שלי הוא שכל תלמיד שיושב בכיתה יבין את החומר הנלמד, ולשם כך אני כל הזמן מחפש את דרכי ההוראה המתאימות לכך.” ואכן, שמונה סטודנטים מהטכניון המליצו עליו לפרס “המורה שלי – מורה לחיים”.
רז חייק, סטודנט לתואר ראשון בהנדסת חומרים ופיזיקה, מעיד כי “יבגני פתח בפניי את עולם הפיזיקה וגרם לי להתאהב בו. בזכותו סיימתי חמש יחידות פיזיקה בציון סופי של 99.”
ליעד פולק, סטודנטית לתואר ראשון בהנדסת חשמל ופיזיקה, כתבה כי “יבגני לימד אותנו לא רק פיזיקה אלא גם כיצד לחשוב, כיצד לגשת לתרגיל, איך לעבוד מסודר, ומעבר לחישובים – כיצד להפעיל הגיון בריא. הוא הקנה לי כלים שמשמשים אותי בלימודי בטכניון.”

“יבגני הוא מורה מיוחד, וכל מי שלמד אצלו זוכר אותו כמורה הכי טוב שהיה לו אי פעם,” כתבה אינה איסימיני, סטודנטית לתואר ראשון במדעי המחשב. “בזכות יבגני תלמידים רבים המשיכו ללימודי הנדסה ומדעים בטכניון.”

“יבגני היה יושב איתי על מבחנים בפיזיקה שלא הצלחתי בהם ומסביר לי היכן טעיתי,” כתב שלומי בוצר, סטודנט לתואר ראשון בהנדסת חשמל ופיזיקה. “הוא מורה לחיים – פשוטו כמשמעו. הוא לא התפשר על רמת הלימודים והיה מלמד את כל מה שנדרש, כמה שרק נדרש. בזכות הניסויים הרבים שעשה כדי להדגים לנו את חומר הלימוד הוא הפיח אהבה לפיזיקה בתלמידיו.”

“יבגני ראוי לתואר ‘מורה לחיים’ בזכות המוטיבציה שהוא מעורר בתלמידיו למקצוע לא פשוט כמו פיזיקה,” כתבה יעל אטינגר-גלר, דוקטורנטית בפקולטה למדע והנדסה של חומרים, “ובזכות האמונה בתלמיד, לימוד בגובה העיניים והנגשת המקצוע לכלל התלמידים.”

עשרות מתלמידיו של מר לילבמן המשיכו ליחידות טכנולוגיות מובחרות בצבא. רבים מהם הם כיום סטודנטים בטכניון או נמנים על בוגריו, אחרים לומדים מדעים בארץ ובעולם, בעלי סטארטאפים מצליחים ונושאי משרות בכירות באלביט, רפאל, אינטל, מיקרוסופט ועוד. “לפגוש אותם ולשמוע מהם מילות תודה – זה הדבר הכי מרגש שיכול להיות”, מסכם יבגני.

המורה יבגני לילבמן עם הסטודנטים בטכניון שהמליצו עליו כמורה לחיים

המורה יבגני לילבמן עם הסטודנטים בטכניון שהמליצו עליו כמורה לחיים