כיווני אוויר

מומחים מהארץ ומחו”ל דנו בטכניון במגמות האחרונות בתחום של הנעת כלי טיס בלתי מאוישים.

ד"ר לאוניד טרטקובסקי – ראש המעבדה למנועי שריפה פנימית בטכניון

ד”ר לאוניד טרטקובסקי – ראש המעבדה למנועי שריפה פנימית בטכניון

הכנס החמישי לטכנולוגיות הנעת כטב”מ (כלי טייס בלתי מאוישים) התקיים לאחרונה בטכניון. בכנס נדונו נושאים כגון מנועי בוכנה, מנועים רוטוריים, שיטות הנעה חלופיות, הנעה חשמלית, סוגי דלק קונבנציונליים וחלופיים ומגמות עתידיות בפיתוח מערכות הנעה.

המרצה המרכזי בכנס היה פרופ’ הלמוט אייכלסדר (Helmut Eichlseder), ראש המכון למנועי בערה פנימית ותרמודינמיקה באוניברסיטה הטכנולוגית של גרץ – אחד ממרכזי המחקר המובילים בעולם בתחום. פרופ’ אייכלסדר תיאר את הטכנולוגיות העדכניות ומגמות פיתוח עתידיות בתחום מנועי בערה קטנים. הוא ציין את התרומה הרבה של תעשיית האופנועים העולמית ושל היצרנים המובילים בשוק האזרחי, המניעים את פיתוחם של מנועי בערה פנימית ודוחפים כל שנה את גבולות המעטפת הטכנולוגית. עוד הוסיף כי מהנדסים צריכים להיות מאושרים בעת הזו, בה קיים פוטנציאל אדיר לצמיחת התחום, במיוחד בהיבטים הנוגעים לתרמודינמיקה של תהליכים במנוע.

ראש תחום ההנעה בתעשייה האווירית מר יעקב פלדמן תיאר בהרצאתו מגמה חדשה של שימוש במנועי דיזל קלים להנעת כלי טייס בלתי מאוישים. פרופ’ לוקה פיאנקסטלי מאוניברסיטת בולוניה באיטליה הרצה על אופטימיזציה של מערכות הנעת כטב”מ המיועדות לטוס בגובה רב במיוחד.

סא”ל אריאל דבורז’צקי, ראש ענף מערכות בלתי מאוישות במפא”ת, ציין את תרומתו של תחום הרחפנים להתפתחות הכטב”מ בשנים האחרונות. הוא הדגיש כי הצמיחה המהירה בתחום זה בשוק האזרחי, ושילוב הכוחות המתגבש בתעשייה הביטחונית, מובילים לשיאים חדשים. הוא אמר כי הכשרת הדור הבא של מהנדסים מעולים בתחום ההנעה תקבע במידה רבה את יכולתה של תעשיית הכטב”מ בישראל להישאר תחרותית ורלוונטית.

לראשונה בתולדות הכנס התקיימה תחרות פוסטרים של מחקרי סטודנטים לתארים גבוהים, שבה השתתפו סטודנטים מהטכניון, מאוניברסיטת תל-אביב ומאוניברסיטת בן-גוריון. הדוקטורנט ארנון פארן מהטכניון זכה במקום ראשון ובפרס כספי תרומת לשכת המהנדסים.

מפגש שנתי זה הפך לבמה המובילה לעוסקים בתחום ונתמך השנה על ידי מפא”ת, הטכניון, התעשייה האווירית ואלביט מערכות. בכנס, שנערך בבניין הפקולטה להנדסת מכונות ע”ש דן ובטי קאהן, השתתפו יותר מ-220 מהנדסים, חוקרים ומומחים מובילים מהתעשייה, מהאקדמיה ומגופים ממשלתיים בארץ ובחו”ל. בלובי בניין קאהן הציגו החברות Bosch , Metalicon, TurboGen, Bental, התעשייה האווירית, אירונאוטיקס, winflex, ותירוש דוד יציקות איכות את מוצריהן.

 

בפתיחת הכנס הודו נציגי הטכניון, מפא”ת ולשכת המהנדסים לוועדה המארגנת בראשות ד”ר לאוניד טרטקובסקי, ראש המעבדה למנועי בערה פנימית בטכניון.

פרופ' הלמוט אייכלסדר – ראש המכון למנועי שריפה פנימית ותרמודינמיקה באוניברסיטת גרץ

פרופ’ הלמוט אייכלסדר – ראש המכון למנועי שריפה פנימית ותרמודינמיקה באוניברסיטת גרץ

משתתפי כנס כטב"מ ה – 5

משתתפי כנס כטב”מ ה – 5