עולה על הגל

מאמר חדש מדווח על ניסויים מוצלחים בפלטפורמת אולטרסאונד חדשנית להחדרת תרופות למעי. הפלטפורמה, שפותחה על ידי פרופ’ אבי שרודר מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון יחד עם עמיתים מארה”ב, תשמש לטיפול במחלות בדרכי העיכול.

פרופ' אבי שרודר (במרכז) עם צוות המעבדה שלו

פרופ’ אבי שרודר (במרכז) עם צוות המעבדה שלו

מחלות מעיים דלקתיות, כגון קרוהן וקוליטיס, פוגעות באיכות החיים של אנשים רבים ובמקרים מסוימים גם מסכנות חיים. הן כרוכות בכאבים, בדלקות חוזרות, בשלשולים, בסביבה חיידקית עוינת ובפגיעה בחיידקים ה’טובים’ הקיימים במעי החולה.

מאחר שרוב המחלות הללו הן מחלות כרוניות, האתגר הרפואי הוא להפחית את צריכת התרופות היומית של החולים. אולם למרות התרחבות הידע בנושאים אלה בעשורים האחרונים, עדיין לא פותחו שיטות טיפול יעילות במחלות האמורות. בעיה נוספת קשורה לאופן צריכת התרופה: צריכה אוראלית (בליעה) היא דרך פשוטה ונוחה, אך מאחר שהתרופה עוברת בדרך זו בכל מערכת העיכול, היא גורמת לתופעות לוואי. בנוסף לכך, יעילותה נפגעת בדרך למעי. אחת החלופות לתרופה המיועדת לבליעה היא החדרה של מולקולות התרופה מבעד לדופן המעי. עם זאת, תהליך זה מהווה אתגר מורכב מאוד, בעיקר כאשר מדובר בתרופת ביולוגיות חדשניות.

 

פרופ’ אבי שרודר, מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון, פיתח בעבר “גלולת אולטרסאונד” – פלטפורמה להחדרת תרופות למעי בסיוע אולטרסאונד (“על-שמע” בעברית). גלי האולטרסאונד מגבירים את חדירותו של דופן המעי, וכך מאפשרים את החדרת התרופה פנימה ללא צורך בזריקה.

אולטרסאונד הוא גל קול בתדר גבוה מכדי שנוכל לשמוע אותו. בעולם הרפואה נעשה באולטרסאונד שימוש נרחב לצורכי הדמיה, המסת גידולים וריסוק אבנים בכליות. כל אלה מבוצעים בתדרי אולטרסאונד גבוהים יחסית. תדרי אולטרסאונד נמוכים יותר, לעומת זאת, מאפשרים פריצה זמנית (והפיכה) של מחסום הריקמה – טכנולוגיה שאותה שיכלל פרופ’ שרודר יחד עם שותפים במהלך העשור האחרון.

 

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Science Translational Medicine מציגים פרופ’ שרודר ושותפיו גישה טכנולוגית חדשנית להחדרת תרופות למעי. “כאמור, האתגר שלנו היא לצלוח את רקמת המעי בלי לפגוע בה, ולהחדיר דרכה את התרופה,” מסביר פרופ’ שרודר. “בניסוי, שכלל תרופות ביולוגיות ואחרות  המיועדות לריפוי מחלות מעי דלקתיות, גילינו שגלי האולטרסאונד אכן החדירו את מולקולות התרופה מבעד לדופן המעי, הובילו אותן לאתר המטרה ושיפרו את הטיפול מבלי לפגוע במעי.” החוקרים גילו כי השימוש באולטרסאונד מגדיל את ספיגת התרופה במעי בשיעור של עד פי 10, מוביל לאפקט הרפואי הרצוי ואינו גורם לפגיעה במעי ולא לדחייה של התרופה על ידי הגוף החולה.

“הממצאים החיוביים מרגשים מאוד,” אמר פרופ’ שרודר. “מחלות בדרכי העיכול מקשות על שגרת החיים של צעירים ומבוגרים בכל רחבי העולם. מדובר בחולים שצורכים לאורך שנים תרופות הגורמות לתופעות לוואי. רבים מהחולים והרופאים מודעים לכך ומבקשים חלופה רפואית. אנו באים לתת מענה לצורך זה.” 

למאמר המלא : http://stm.sciencemag.org/content/7/310/310ra168.full