מהפכה במעבדה

סיפור האהבה של בוגרי הטכניון ילנה ואלכס דומשק הפך לסטארט-אפ המשנה את התנהלותן של מעבדות אקדמיות. אירה בלכמן, שחברה אליהם בהקמת Labsuit, מסבירה כי “השירות שלנו מאפשר חיסכון אדיר למעבדות והפחתה דרמטית בכמות הפסולת המסולקת להטמנה”

מימין לשמאל: ילנה דומשק, אלכס דומשק, אירה בלכמן

מימין לשמאל: ילנה דומשק, אלכס דומשק, אירה בלכמן

ניהול חומרי מעבדה היה אחד ה’תיקים’ שבהם נאלצה ילנה רבינוביץ’ לעסוק בתקופת הדוקטורט שלה. היא היתה אז דוקטורנטית בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון, ונושא זה – הזמנת חומרים, אחסנתם, איתורם וסילוקם במידת הצורך – גזלו ממנה זמן רב, שאמור היה להיות מוקדש למחקר.

בעלה של ילנה, בוגר הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון אלכס דומשק, נחלץ לעזרתה ופיתח מערכת חדשנית לניהול חומרים: LabSuit. השמועה על המערכת עשתה לה כנפיים ברחבי הטכניון, ו- LabSuitהוטמעה בעוד ועוד מעבדות בפקולטה לכימיה ובפקולטות אחרות, עד שאלכס וילנה הבינו שיש להם בעצם סטארט-אפ בידיים.

סיפור האהבה הפרטי של ילנה ואלכס הפך תוך מספר חודשים לרשת חברתית ארצית של מעבדות אקדמיות, המונה יותר ממאתיים מעבדות וכאלף חוקרים, ומתרחבת בהדרגה.

“הטכניון הוא שֵׁם שפותח דלתות,” אומר אלכס, “וכך הגעתי ישר בסוף הלימודים לחברה בעמק הסיליקון, שחיפשה דווקא בוגרי טכניון; אבל אני כבר נדבקתי בחיידק היזמות, ועוד לפני שחזרתי מארה”ב היה ברור לי שהדבר הבא יהיה מיזם פרטי, ולא השתלבות בחברה גדולה. המחשבה היזמית מטופחת בטכניון בקורסי יזמות, בתחרויות כמו ביזטק וב’מאיצים’ השונים שפועלים במסגרת מרכז ברוניצה ליזמות, וב- LabSuit אנחנו מגשימים את הרוח הזאת.”

LabSuit הוקמה בסוף 2013 על ידי ילנה ואלכס, ובהמשך חבְרה אליהם אירה בלכמן, סטודנטית לMBA באוניברסיטה הפתוחה. “LabSuit היא חברה ויראלית ומגניבה,” אומרת אירה, “מפני שהיא בנויה בכמה רמות וכל חוקר יכול להשתמש בה על פי צרכיו באותו רגע. ברמה הראשונה, LabSuit משמשת לניהול מלאי החומרים במעבדה ומחליפה את האקסלים, הפתקאות והצעקות במסדרונות. ברמה השנייה נוצרה כאן רשת חברתית של מעבדות ש’חותכת’ אזורים גיאוגרפיים שונים ושיוכים ארגוניים ומאפשרת שיתופי חומרים. והרמה השלישית מאפשרת לחפש, להחליף ולהזמין חומרים פיזית הן ממעבדות אחרות והן מספקים מסחריים.”

למעשה מדובר בטרייד-אין של חומרים בין מעבדות. “צריך להבין שמעבדה ממוצעת מחזיקה אלפי חומרים שונים, וזקוקה להרבה יותר מזה. השירות שאנחנו מציעים מאפשר חיסכון אדיר למעבדות, והפחתה דרמטית בכמות הפסולת המסולקת להטמנה ברמת חובב. מדובר במהלך שלא היה כמותו לפני והוא בעצם win-win-win לכל הצדדים: המעבדות חוסכות כסף ומתנהלות בצורה מאורגנת, החוקרים חוסכים זמן וזוכים לגמישות רבה יותר במחקרים שלהם, ואנחנו נהנים לראות את LabSuit פורחת ומשגשגת.”

LabSuit ניתנת חינם למעבדות אקדמיות (מלבד תשלום עבור משלוח חומרים ממוסדות אחרים). כמו כן, התשלום על המשלוח קבוע ולא תלוי בהיקף העסקה, מחיר החומר או בכמות החומר, וזאת בכדי לעודד ניצול מקסימאלי של החומר.

אלכס דומשק מציג בגמר תחרות היזמות הארצית לסטודנטים - ביזטק

אלכס דומשק מציג בגמר תחרות היזמות הארצית לסטודנטים – ביזטק

“כשאלכס הציג לנו את המערכת בפעם הראשונה הייתי די סקפטית, אבל מהר מאוד זה פשוט סידר לנו את המעבדה,” אומרת אילנה פרטי, דוקטורנטית בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון. “המערכת הזאת מאפשרת יצירת קשר עם מעבדות בכל הארץ, אבל אצלנו היא עשתה מהפכה כבר ברמת המעבדה. במעבדה כמו שלנו יש המון חומרים והמון משתמשים – שגם מתחלפים מדי פעם – וקשה מאוד לעקוב אחרי החומרים. עם Labsuit השקעתי בערך יום עבודה אחד כדי להזין את החומרים למערכת, ועכשיו החיפוש מהיר וקל. וכשחסר לנו חומר כלשהו, אנחנו מאתרים אותו תוך שניות במעבדות אחרות בטכניון. קשה לתאר כמה זמן זה חוסך.”

אלוירה חיימוב, דוקטורנטית בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון, מרוצה גם היא מ- Labsuit. “במעבדה שלנו עובדים 17 חוקרים, ולכל אחד יש דרישות משלו בענייני חומרים. בעידן שלפני LabSuit ניהלנו הכל באקסל. בכל פעם שחָסַר חומר הייתי מתחילה להיכנס לאתרים של ספקים, שכל אחד מהם דורש קוד וסיסמה, ושם מבצעת חיפוש ומשווה מחירים, איכויות ומהירות משלוח. זאת השקעה של שעתיים בשבוע, לפחות, ועכשיו אני מקדישה לזה עשר דקות לכל היותר. Labsuit סייעה לנו לצאת מהבועה, וזה שינוי עצום. יותר מזה, במקרים רבים אני לא בטוחה איך יפעל החומר שאני צריכה, אז במקום לקנות את הכמות המלאה אני פשוט מאתרת את החומר באחת ממעבדות הפקולטה, ולוקחת משם כמה טיפות. אחר כך אני יכולה להחליט אם לחפש את כל הכמות במעבדות אחרות או להזמין מהספק – ובכל מקרה, הכל עובר דרך LabSuit. זה נותן לי בקרה לוגיסטית וכלכלית מדויקת מאוד, וכאמור – מקצר לי את הזמן שאני משקיעה בנושא הזה משעתיים בשבוע לכמה דקות.”

“כיום משתמשים במערכת שלנו כאלף חוקרים במאתיים מעבדות ברחבי הארץ,” אומר אלכס, “ולאחרונה עלינו לגמר תחרות היזמות הארצית ‘ביזטק’. החלום שלנו הוא ש-LabSuit תצא מגבולות ישראל, ושכל מעבדה בתחום מדעי החיים תשתמש בשירות שלנו. אנחנו רוצים לעשות לתחום חומרי המעבדה מה ש-Airbnb עשתה לעולם הדירות. התפיסה שלנו – Science As a Service – אמורה לחבר בין מעבדות ולהיות לא רק פלטפורמה לשיתוף חומרים אלא גם תשתית לשיתוף פעולה ולחילופי ידע.”