כאן נולדים רעיונות, מכאן צומחות חברות

נפתחה שנת הפעילות במרכז ברוניצה ליזמות בטכניון; ירון עברון, מייסד חברת Moovit המספקת מידע בזמן אמת למשתמשי התחבורה הציבורית, סיפר כיצד נולד הרעיון להקמת החברה במהלך לימודיו בתוכנית ה-MBA בטכניון. גיורא שלגי, לשעבר מנכ”ל רפאל, סיפר על חיוניותה של חדשנות בארגונים גדולים

ירון עברון, מייסד חברת Moovit

ירון עברון, מייסד חברת Moovit

שנת הפעילות במרכז ברוניצה ליזמות בטכניון נפתחה במפגש בין סטודנטים לבין בוגרי הטכניון שהצליחו בתחומים שונים של יזמות ותעסוקה. מוקד המפגש היה תפקידן של חדשנות ויזמות הן בחברות סטארט-אפ, הן בארגונים שרוצים לשמור על יתרון תחרותי. ראש המרכז, רפי נוה, אמר לסטודנטים: “מאז סיום לימודיי בטכניון עבדתי בתעשייה במשך 40 שנה, קריירה שבמהלכה החלפתי כעשרה תפקידים שונים בחמש חברות. זה מה שיקרה לרובכם – רבים מכם לא יגיעו לפנסיה באותו תפקיד שבו תתחילו את הקריירה. לכן חשוב שלא רק תשקיעו בלימודים, אלא גם תפקחו עיניים ואוזניים לטכנולוגיות, לחידושים ולהזדמנויות שיסייעו לכם להתמודד עם השינויים שיבואו. והם יבואו.”

בוגר הטכניון ירון עברון, מייסד חברת Moovit, סיפר על הדרך הארוכה מרעיון למציאות. עברון השלים תואר ראשון ושני בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, ואז הקים משרד תכנון משלו. לימים חזר לטכניון כדי ללמוד במסלול ה-MBA ו”לנער קצת את החיים,” כדבריו. “יש כיום בישראל הרבה תוכניות MBA, אבל רק הטכניון נותן לתוכנית דגש היי-טקי, ואני חשבתי כבר אז על הקמת סטארט-אפ.” ביום ההכוון של התוכנית הוא פגש את רועי ביק, שעבד אז בחברת מוטורולה, והשניים החלו לחשוב יחד על הקמת חברה. “בדיעבד, לימודי ה-MBA בטכניון היו בחירה מצוינת – לא רק בגלל התעודה עצמה אלא בעיקר מבחינת החשיפה להיבטים כלכליים, עסקיים ושיווקיים ובעיקר ליזמות. בקורס היזמות בטכניון אתה לומד בדיוק על העניין הזה – על הדרך מרעיון לחברה, כולל השלבים המורכבים של גיוסי כסף.”

עברון וביק חברו לניר ארז ויחד איתו הקימו ב-2012 את Tranzmate, הקרויה כיום Moovit. לא בכדי, אחד המשקיעים הפרטיים הראשונים בחברה היה אורי לוין, מייסד Waze – אפליקציית הניווט החברתית שכבשה את העולם. עד כה גייסה החברה, 83 מיליון דולר.

ז'אנה טננבאום קטן, דוקטורנטית בפקולטה להנדסה ביורפואית

ז’אנה טננבאום קטן, ממייסדי חברת Peekaboo Medical

האפליקציה של Moovit מספקת למשתמש מידע נרחב על קווי התחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבות). האפליקציה מספקת מידע בזמן אמת על מועדי נסיעה והגעה של אוטובוסים ורכבות, וכן על המסלול המהיר ביותר. האפליקציה משקללת את מכלול המידע מכל המקורות: לוחות הזמנים ה’קשיחים’, מיקומו הממשי של האוטובוס על פי GPS, דיווחים שוטפים של המשתמשים ומיקומו של המשתמש הספציפי. מאחר שהיא מתבססת גם על זמני אמת ולא רק על לוחות הזמנים הרשמיים של חברות התחבורה, היא מאפשרת למשתמש להגיע בזמן ליעדו.

בוגר הטכניון גיורא שלגי, שכיהן כמנכ”ל רפאל עד שנת 2004, הציג את חשיבותן של פתיחות, חדשנות ויזמות בארגונים גדולים. “שמרנות ושביעות רצון מהמצב הקיים הן סכנות לארגון. חשוב מאוד לאפשר לעובדים ללכת נגד הזרם וקצת להתפרע. רפאל מאפשרת כבר שנים רבות למספר מצומצם של אנשים לעשות מה שמתחשק להם, בתנאי שיתאים למטרות הארגון. אחד האנשים האלה הוא בוגר הטכניון גבי עידן, שהדליק משואה בהר הרצל בפתיחת יום העצמאות האחרון. במסגרת החופש הזה שניתן לו ברפאל הוא פיתח את הגלולה המצלמת, שעליה הוקמה בהמשך חברת Given Imaging. התעוזה והחדשנות האופייניות לתרבות הישראליות מניעות את רפאל לצמיחה, והצלחות כמו ‘מעיל רוח’ ו’כיפת ברזל’ הן דוגמאות לכך.”

גיורא שלגי, לשעבר מנכ"ל רפאל

גיורא שלגי, מנכ”ל רפאל לשעבר

ז’אנה טננבאום קטן, דוקטורנטית בפקולטה להנדסה ביורפואית, סיפרה על קבוצת Peekaboo Medical שקמה והתפתחה בליווי של מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון. הקבוצה, המפתחת פלטפורמה חדשה לאיסוף שתן מתינוקות-בנות באופן יעיל ולא פולשני, נוסדה בתחרות 3DS Health בטכניון, זכתה במקום הראשון בתחרות “ביזטק” שמקיים הטכניון. “רציתי לעשות משהו שונה, וכשהבנתי שאני רוצה להיות יזמת, מרכז ברוניצה ותחרות ‘ביזטק’ נתנו המון סיוע וליווי מקצועי.”

מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון הוקם ב-2006 בתמיכתם הנדיבה של דיתה ויהודה ברוניצקי, מייסדי חברת אורמת, במטרה להעשיר את התרבות היזמית בטכניון ולעודד את הקמתן של חברות סטארט-אפ. שירותי המרכז כוללים קורסים אקדמיים, תחרות ארצית למיזמי סטודנטים וסיוע לחברות צעירות הזקוקים לייעוץ, לקשרים ולמימון. המרכז מוביל גם את BizTEC – תחרות היזמות הטכנולוגית לסטודנטים המובילה בישראל, הפועלת בעשרות מוסדות אקדמיים בישראל. במהלך שנות פעילותה סייעה BizTEC בהקמתן של למעלה מ-20 חברות הפועלות כיום בישראל, ובהן BreezoMeter ,LifeBond ו-Meerkat.

ראש המרכז, רפי נוה

ראש המרכז, רפי נוה