יומן התפתחותי אלקטרוני לגיל הרך המבוסס על חוכמת ההמונים

אתר חינמי חדש שפותח על ידי בני הזוג איילת ואלי בן-ששון – חוקרים בטכניון ובאוניברסיטת חיפה – מאפשר להורים לעקוב אחר התפתחות ילדיהם באמצעות חוכמת ההמונים

בני הזוג איילת ואלי בן-ששון

בני הזוג איילת ואלי בן-ששון

“הילד עוד לא הולך”, “הילדה אמרה מילה ראשונה!”, “הוא לא צוחק הרבה”, “האם כבר צריך להפגיש אותה עם חברים?”

כל הורה מכיר – מעצמו או מחבריו – את המשפטים האלה, המבטאים ציפייה דרוכה המהולה בחרדות שונות ומשונות. הרשת מלאה עצות וטיפים, וגם ספרים בנושא אינם חסרים, אולם מקורות אלה אינם מספקים השוואה אובייקטיבית ומדעית בזמן אמת של המצב ההתפתחותי של הילד ביחס לאחרים.

בני הזוג אלי ואיילת בן-ששון פיתחו יחד אתר חינמי, המבוסס על חוכמת ההמונים, ומציע יומן התפתחותי אלקטרוני להורים המעוניינים ללמוד על אבני הדרך ההתפתחותיות של ילדיהם. האתר החדשני – baby.croinc.org – נותן מענה לצורך ההורי בקהילה תומכת שבה אפשר לקבל באופן מיידי מידע ספציפי ורלוונטי בהתאם לפרופיל ההתפתחותי האישי של ילדים מן הלידה ועד גיל שש. אלי, פרופסור בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, מביא לאתר החדש את הידע שלו באלגוריתמים. איילת, מרצה בכירה בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה ומומחית להתפתחות בגיל הרך, תורמת את הידע שלה בתחום התפתחות הילד.

“האתר מאפשר להורים ליצור יומן התפתחותי אישי לתינוקם, הכולל אבני דרך מוטוריות, שפתיות, חברתיות ואחרות”, מסבירה ד”ר איילת בן-ששון. “המערכת נותנת להורה מידע לגבי אבני דרך עתידיות, כך שיוכל לסייע לילדו להתקדם אליהן ולהבין מבחינה התפתחותית את התנהגותו של התינוק. כחוקרת בתחום האיתור המוקדם אני יכולה לומר שאבחון מוקדם של בעיה מעניק לילד יתרון משמעותי, משום שבשנים הראשונות לחיים המוח עדיין גמיש וניתן לעצב אותו ולהשפיע על תפקודו באופן משמעותי יותר מאשר בגילאים מתקדמים יותר.”

בני הזוג איילת ואלי בן-ששון

בני הזוג איילת ואלי בן-ששון

“הבסיס הרעיוני של האפליקציה שלנו הוא חוכמת ההמונים,” מסביר פרופ’ אלי בן-ששון. “יתרונה של חוכמת ההמונים גדול במיוחד בהתמודדות עם תופעות מורכבות, והתפתחות של תינוק היא בהחלט תופעה מורכבת. האתר שנבנה, מהווה פלטפורמה שיתופית שבה ההורים הם גם ה’לקוח’ וגם ‘נותן השרות’. אנחנו לא מתיימרים להחליף את רופא הילדים או את טיפת חלב, אלא יוצרים כאן מאגר מידע דינמי ובו אינפורמציה חיונית שתהיה זמינה להורים הזקוקים לה. להורים המסוקרנים אני מציע פשוט להירשם לאתר ולהתרשם ממנו באופן בלתי אמצעי.”

האתר מאפשר להורה לבנות יומן התפתחותי אישי לתינוק. מרגע שהיומן נוצר הוא מספק להורה מידע סטטיסטי מעובד לגבי קצב התפתחותו של ילדו בהשוואה לקצב ההתפתחות ה’טיפוסי’, על סמך מידע שהוזן על ידי הורים אחרים. האתר תוכנת על ידי עדן סייג ומתן יחיאלי, המסיימים כעת תואר בפקולטה למדעי המחשב בטכניון ונתמך ע”י יעל שוורץ-קליין, מטפלת בגיל הרך מאוניברסיטת חיפה. באתר, המתנהל באנגלית, חברים כיום מעל 300 איש מכל רחבי העולם, והוא פתוח לכל בחינם (baby.croinc.org) בני הזוג בן-ששון בטוחים כי ככל שיגדל מספר המשתתפים יגדל גם בסיס הידע שיעמוד לשירותם של ההורים החברים באתר.