מהטכניון למוזיאון ישראל: התנ”ך על שבב סיליקון זעיר

nano112

nono113

מהפיכת הדפוס החלה עם הדפסת עותקים של ספר התנ”ך. אנו עומדים עתה בפתחה של מהפיכה חדשה: מהפכת הננו. מדעני הטכניון חרתו באמצעות טכנולוגיה חדישה את התנ”ך כולו על גבי שבב סיליקון מצופה בשכבת זהב דקיקה, בגודל גרגר סוכר. העותק החדשני ביותר בעולם של ספר הספרים מוצג לראשונה לציבור במוזיאון ישראל לצד המגילות הגנוזות – העותק הקדום ביותר של התנ”ך.

לרגל חגיגות היובל, מציג לראשונה מוזיאון ישראל, ירושלים את ‘תנ”ך הננו’ – התנ”ך הזעיר בעולם שיוצר בטכניון. הוא יוצג בפני הקהל הרחב בהיכל הספר במוזיאון, מקום משכנן של המגילות הגנוזות, שהן העותק העתיק ביותר בעולם של התנ”ך, ולצד כתר ארם צובא הנודע מהמאה העשירית לספירה. זהו מסע של למעלה מ-2000 שנה – ממגילות הקלף העתיקות ועד לתנ”ך ננו של המאה ה-21. מסע של ספר נצחי בעולם של שינויים טכנולוגיים אדירים.

תנ”ך ננו הוא שבב סיליקון מצופה בשכבת זהב דקיקה בעובי 20 ננו מטר, בגודל חצי מילימטר רבוע (כשל גרגיר סוכר), אשר עליו נחרתו 1.2 מיליון האותיות של ספר התנ”ך באמצעות אלומת יונים ממוקדת. החידוש הטכנולוגי הזה, המדגים את חכמת המזעור, נוצר במעבדות הטכניון -מכון טכנולוגי לישראל, בשיטה המזכירה חקיקה באבן. את הרעיון למזעור התנ”ך הגו פרופסור אורי סיון וד”ר אוהד זוהר מהמכון לננוטכנולוגיה ע”ש ראסל ברי בטכניון, כחלק מתכנית חינוכית שפותחה במכון, שמטרתה להגביר את התעניינותם של צעירים במדעי הננו ובננוטכנולוגיה. את ייצור השבב ופיתוח התוכנה המאפשרת לחרות עליו הוציאו לפועל מהנדסי מרכז זיסאפל לננו אלקטרוניקה בטכניון.

את הננו תנ”ך ניתן לקרוא רק באמצעות מיקרוסקופ המאפשר הגדלה של פי עשרת אלפים. לצד הננו תנ”ך תציג התערוכה סרט שהופק במיוחד ,בו ניתן לראות את תהליך היצירה של התנ”ך הזעיר ולקרוא את הטקסט המוגדל מבעד לעדשת המיקרוסקופ.

התערוכה פתוחה בין התאריכים 20/4/2015 – 11/2016