ללמוד, כלומר לחקור

פרופסור חוסאם חאיק

פרופסור חוסאם חאיק

פרופסור אורית חזן

פרופסור אורית חזן

ד"ר איריס זודיק

ד”ר איריס זודיק

פרופסור חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית נשא את הרצאת הפתיחה בכנס כדר ללמידת חקר, שהתקיים בטכניון.

לאחרונה התקיים בטכניון יום העיון השנתי של מרכז כדר ללמידת חקר, תחת הכותרת “מי יזיז את הלוח שלי?”

מנהל מרכז כדר, רוני ויינברג, אמר כי מרכז כדר קם במטרה לסייע לבתי ספר המעוניינים להטמיע למידת חקר ולמידה קונסטרוקטיביסטית. “כדי להטמיע למידה מסוג זה יש לייצר תרבות ארגונית שתתמוך בתהליך. בתי הספר הקיימים משרתים למידה פרונטלית, המטילה את מלוא האחריות על המורה. המטרה שלנו היא לקדם למידת חקר, המעבירה אחריות אל הלומד.”

ד”ר איריס זודיק, רכזת פדגוגית של המרכז, הסבירה כי יום העיון נועד לחשוף את המורים לרעיונות מעוררי השראה מתחום האקדמיה וליצור שיתופי פעולה עם הטכניון. זאת באמצעות פעילויות כגון נוער שוחר מדע וטכנולוגיה וסיורים בגן האקולוגי. חשיפה זו לרעיונות מחוץ למערכת החינוך מסייעת בהובלת שינויים מהותיים וחדשניים בבתי הספר.

פרופסור חוסאם חאיק, מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון, סיפר על הדרך שעשה עד לפיתוח טכנולוגיית ‘האף האלקטרוני’ לאיבחון מוקדם של סרטן ומחלות אחרות. טכנולוגיה זו מתפתחת במהירות, והמחקר נתמך במיליוני יורו על ידי האיחוד האירופי. “את הדוקטורט עשיתי בתחום האנרגיה, וכיום אני עוסק בטכנולוגיה רפואית,” אמר פרופסור חאיק. “מה הקשר בין השתיים? רק היכולת לחשוב בצורה עצמאית, מחוץ לקופסה, ולהיות יצירתי. דווקא בזכות העובדה שאינני רופא יכולתי לחשוב על פיתוח מוזר כל כך – מערכת איבחון זולה, נוחה, פשוטה ולא פולשנית. בהשראת הכלבים, שיודעים לזהות חולי אבל לא יודעים לספר לנו איזו מחלה זו, פיתחתי מערכת דיגיטלית שיכולה לאבחן באופן מדויק את המחלה ואת השלב שבו היא נמצאת.”

בכנס הרצתה גם פרופסור אורית חזן, ראש המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה, על ‘אג’יליות, שינוי וחינוך’. פרופסור חזן הדגימה את נושא ההרצאה באמצעות רפלקציה על הרצאתו של פרופסור חאיק. המורים התבקשו לציין את מה שלמדו מאותה הרצאה, ולאחר מכן לבצע רפלקציה-על-הרפלקציה. התברר שהמסרים המשמעותיים ביותר שהוצגו בהרצאתו של פרופסור חאיק התייחסו לתכונות שהפגין בדרך לפיתוח הייחודי: תעוזה, יצירתיות ומנהיגות.

כהדגמה לכותרת הכינוס ‘מי יזיז את הלוח שלי?’ הציגה פרופסור חזן דוגמאות מתורת האבולוציה, מעולם התוכנה ומעולם החינוך – בעיקר ממערכת החינוך בפינלנד, המיישמת רעיונות המקדמים שינוי המתאימים לרוח התקופה בה אנו חיים. לאחר מכן התקיימו סדנאות בנושא הטמעת למידת חקר, ובסיום נערך פאנל מנהלים בנושא יישום שיטת החקר בבתי הספר, והצעדים שנדרשים המנהלים לעשות כדי לקדם רעיונות פדגוגיים אלו.