הטכניון מרחיב את התכנית לשילוב סטודנטים חרדים בקמפוס

פרופסור שגיא פילין - ראש היחידה להנדסת תחבורה וגיאו-אינפורמציה בטכניון בטקס חנוכת המעבדה החדשה

פרופסור שגיא פילין – ראש היחידה להנדסת תחבורה וגיאו-אינפורמציה בטכניון בטקס חנוכת המעבדה החדשה

ברוך פרידמן סטודנט בתכנית שקבע את המזוזה בטקס

ברוך פרידמן סטודנט בתכנית שקבע את המזוזה בטקס

עשרות צעירים חרדים יסיימו בקרוב את לימודיהם במסלול ייעודי למדעי המיפוי והגיאו-אינפורמציה בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. בשבוע שעבר נחנכה בפקולטה מעבדת מחשבים חדשה שתאפשר את הרחבת התכנית ואת קליטתם של עשרות סטודנטים חרדים נוספים.

“כשהתחלתי את מכינת הטכניון כבר שלטתי מצוין בלוח הכפל, אבל להכפיל מספר שלילי במספר שלילי? זה לא.” כך אומר ברוך פרידמן, סטודנט מצטיין דיקן הלומד במסלול החרדי לגיאו-אינפורמציה בטכניון. “יש לי שישה ילדים, ובלי המסלול הייחודי הזה קשה לי להאמין שהייתי יכול להצליח לקיים לימודים מהסוג הזה.”

ברוך פרידמן הוא אחד מ-16 הסטודנטים הלומדים במחזור הראשון במסלול החרדי בגיאו-אינפורמציה. כעת הם התחילו את שנת הלימודים האחרונה, שאחריה יוכלו להתחיל סטאז’ בתחום ולהפוך למודדים מוסמכים. בשבוע שעבר השתתפו הסטודנטים בחנוכת קומת המעבדות המיועדת לתלמידי המסלול ובקביעת המזוזה בכניסה.

המסלול להכשרת חרדים במיפוי וגיאו-אינפורמציה נמשך כארבע וחצי שנים – שנה וחצי של קדם-מכינה ומכינה, ושלוש שנים של לימודים לתואר ראשון במדעי מיפוי והגיאו-אינפורמציה והכשרה לקראת קבלת רישיון ‘מודד מוסמך’. הכשרה זו מאפשרת לבוגרי התוכנית לא רק לעבוד בתחומי המדידה והמיפוי, אלא גם לתרגם רעיונות יזמיים לתוכנית הנדסית מפורטת. הם עשויים להשתלב בערוצי תעסוקה שונים, ובהם המרכז למיפוי ישראל (מפ”י), חברות היי-טק העוסקות ביישומים מבוססי-מיקום, חברות-תשתית ממשלתיות ורשויות מוניציפליות.

התוכנית נהגתה לפני כחמש שנים על ידי בוגר הטכניון ד”ר חיים סרברו, שהיה אז מנכ”ל מפ”י. “ראיתי שתוך שנים ספורות צפוי מחסור חמור במהנדסי גיאו-אינפורמציה, הדרושים לנו כמו גם לגופים אחרים במשק,” אמר סרברו בטקס, “והיה לי ברור שצריך לעשות מעשה. כמי שלמד ועבד בטכניון ידעתי תמיד שהטכניון הוא מופת של איכות במחקר ובהוראה, ולמרות זאת הופתעתי שוב ושוב לטובה. שוב ושוב ראיתי איך מוסד בן מאה שנה מתגמש ומסתגל במהירות לשינויים, וממשיך להוביל בחדשנות.”

התוכנית זכתה לאישור המועצה להשכלה גבוהה ויצאה לדרך הודות לשיתוף פעולה ייחודי ויוצא דופן בין הטכניון, מפ”י, מבח”ר בבני ברק ועמותת קמ”ח (קידום מקצועי חרדי). הלימודים מתקיימים ברובם במכללת מבח”ר בבני ברק. במחזור הראשון לומדים כאמור 16 סטודנטים, שנכנסו זה עתה לשנת הלימודים האחרונה. המחזור השני עומד לסיים את המכינה, ובטכניון נערכים כעת לקראת פתיחת המחזור השלישי. התוכנית מיועדת לצעירים חרדים מוכשרים, רבים מהם בעלי משפחות, שלא היו מגיעים ללימודים בטכניון בדרך אחרת.

“התוכנית היא ביטוי נוסף לפלורליזם, לפתיחות ולגיוון המאפיינים את הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית,” אמר דיקן הפקולטה פרופסור עודד רבינוביץ’. “מלבד הסטודנטים החרדים לומדים אצלנו כיום סטודנטים מכל העולם, הלומדים במסגרת בית הספר הבינלאומי, סטודנטים ירושלמים שלומדים את השנתיים הראשונות בירושלים, וסטודנטים הלומדים במסגרת שירותם כקצינים ונגדים בצה”ל. בסופו של דבר, כל הסטודנטים שלנו חשופים לאותם אתגרים וקשיים ולאותן הצלחות ללא קשר לדת, גזע, מגדר, השתייכות, מוצא ואזרחות. כולם לומדים את אותו חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי, את אותה אלגברה, אותה פיזיקה ואותו מבוא למחשב – בלי אפליה מתקנת, ומתוך עיקרון שוויון ההזדמנויות ובלבד שהמועמדים והסטודנטים עומדים בקריטריונים האקדמיים המתאימים.”

מרכז התוכנית, פרופסור יהושע גרינפלד מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, סיפר כיצד הגיע לתפקיד זה. “יצאתי לפנסיה מוקדמת כדי ליהנות מהחיים, עד שמישהו הציע לי לנהל את התוכנית. ידעתי שזה ידרוש ממני השקעה, אבל אמרתי לעצמו שזו הזדמנות לעשות מעשה – בנושא של שילוב החרדים בעולם התעסוקה. התוכנית סוללת לסטודנטים דרך לפרנסה טובה ומכובדת.”

פרופסור ארנון בנטור, שהיה דיקן הפקולטה בתקופה שבה נהגתה התוכנית ויצאה לדרך, אמר כי “בטקס קביעת המזוזה אנחנו מציינים למעשה את פתיחתה של דלת ייחודית, המאפשרת לצעירים מהמגזר החרדי להיכנס לטכניון, ולנו – להגיע אליהם. פיתחנו מודל ייחודי שאין בו שום פשרה על רמה אקדמית, אבל יש בו הרבה רגישות ונכונות לאפשר לצעירים חרדים ללמוד בתוך הקהילה שלהם.”

מתניהו אנגלמן, משנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון, אמר כי על פי נתוני הלמ”ס, השכלה אקדמית מגבירה את סיכוייהם של צעירים חרדים להיכנס לעולם התעסוקה. “מהנתונים עולה כי מספר המועסקים היום מקרב החרדים בעלי תואר אקדמי עולה ומגיע ל- 70% ושכרם הממוצע מגיע ל- 13,000 ₪ ברוטו. שילוב חרדים הוא כיום מדיניות מוצהרת של הנהלת הטכניון הזוכה להכרה מהמועצה להשכלה גבוהה, התומכת בכך באופן פעיל.”

בטקס נכחו המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופסור משה סידי, מנהל מכללת מבח”ר הרב מאיר יעקובוביץ, מנהל התוכנית החרדית פרופסור יהושע גרינפלד, מנהל המרכז לחינוך קדם-אקדמי בטכניון מולי דותן, מנהלת היחידה לקידום סטודנטים בטכניון שרה קציר וראש היחידה להנדסת תחבורה וגיאו-אינפורמציה בטכניון, פרופסור שגיא פילין, שחנך את המעבדה החדשה.