האם החלומות הם רוח או חומר? החלום הוא פרטי או אוניברסאלי?

ד"ר רוית ראופמן

ד”ר רוית ראופמן

פרופ' אסיה רולס

פרופ’ אסיה רולס

פרופ' דפנה פישר גבירצמן

פרופ’ דפנה פישר גבירצמן

פרופ' רונית מטלון

פרופ’ רונית מטלון

הסדרה “ברוח מדעית”, של  “דרך רוח”, אוניברסיטת חיפה והטכניון מגיעה ל”אלמא” כדי לשאול שאלות.

מה קורה כשהעיניים נעצמות? האם החלומות הם אישיים, או שיש חלומות חוצי תרבויות ומהו בעצם הבסיס הביולוגי של החלומות? על השאלות הללו ינסו להשיב במלון “אלמא” שבזיכרון יעקב בערב הראשון של הסדרה “ברוח מדעית” – שיתוף פעולה בין “דרך רוח”, אוניברסיטת חיפה והטכניון –במסגרתה חוקרים מתחומי המדעים המדויקים ומדעי הרוח ידונו באותה סוגיה מכיוונים שונים, משלימים ולעיתים מנוגדים. האירוע הראשון בסדרה יתקיים ביום ה’, ה-7.5, הסוגיה הראשונה שעל הפרק: שינה וחלומות.

            אחרי אירועי “רוח בסלון”, “רוח על הבר” ו”חי ברוח”, שהביאו את הרוח בעיקר לתושבי חיפה, יוצאת הסדרה החדשה אל מחוץ לעיר, למלון “אלמא” החדש בזכרון יעקב. הפעם יחברו חוקרי הפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת חיפה לחוקרים מהטכניון, שיציגו את הזווית של המדעים המדויקים. כל זאת במטרה ליצור התבוננות שלמה ומורכבת על נושאים שבמט ראשון נראים יום-יומיים ושגרתיים. מי שינווט בין כל העולמות הללו יהיה קובי מידן, שינחה את סדרת האירועים. מידן כבר הוכיח פעמים רבות בעבר כי הוא ניחן ביכולת להוביל אל אותו עולם מורכב מחד ובהיר מאידך.

            כאמור, הערב הראשון, יעמיד במרכז הדיון את שאלת השינה והחלומות. ד”ר רוית ראופמן מאוניברסיטת חיפה תדבר על “פנטזיה ומציאות בחלומות שלנו- היבטים אישיים ואוניברסאליים”. ההרצאה תנסה לתת מענה לשאלה כיצד יכול להיות שהיבטים מסויימים בחלומות שלנו, שהם אחד הדברים הפרטיים ביותר שיש לנו, חוזרים על עצמם בתרבויות שונות. ד”ר ראופמן תעסוק ביחסים שבין היבטים פרטיים וכלליים, תוך סקירת גישות שונות בפירוש חלומות.

            פרופ’ אסיה רולס מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון תחבור אליה על מנת להסביר את הבסיס הביולוגי של שינה ושל חלומות: האם חלום הוא משהו בעל היבט גשמי בלבד, או שיש בסיס ביולוגי לחלומות? בהרצאתה תדבר פרופ’ רולס על הדרך שבה המוח משתנה כשאנחנו ישנים.

            מדובר, כאמור, בסדרת מפגשים, כשהאירוע השני, שיתקיים בחודש יולי, יפגיש בין פרופ’ דפנה פישר גבירצמן מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון לבין הסופרת, פרופ’ רונית מטלון מאוניברסיטת חיפה, שידברו על “בין 4 קירות” ועל המושג “בית”.

פרטים מלאים וכרטיסים (לאירוע אחד או לשני האירועים) ניתן למצוא בכתובת: http://www.elmahotel.co.il/concerts או בעמוד הפייסבוק של “מדע ורוח”.