תחבורה אוטונומית

robo1

תלמידים בתחרות. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון

הזוכות בתחרות רחלי לובסקי (מימין) ולאה ברעם מאורט דניפרופטרובסק. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון

הזוכות בתחרות רחלי לובסקי (מימין) ולאה ברעם מאורט דניפרופטרובסק. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון

עשרות תלמידים מארה”ב, רוסיה, אוקראינה, ארגנטינה וישראל השתתפו בתחרות הבין-לאומית “רובוטראפיק” בטכניון. בין הזוכים: תלמידות מבית ספר של חב”ד באוקראינה.

מאות תלמידים מ-50 בתי ספר מישראל, ארה”ב, ארגנטינה, רוסיה ואוקראינה השתתפו ביום חמישי שעבר בתחרות “רובוטראפיק” בטכניון. התחרות, שהחלה כתחרות ארצית והפכה לתחרות בינלאומית, התקיימה עתה זו השנה השישית ברציפות.

התחרות אורגנה על ידי מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, ארגון World ORT וההסתדרות הציונית העולמית בשיתוף עמותת YTEK וחברת Eytam Robotics. מטרתה – להקנות לתלמידים רכישת ידע ומיומנויות הקשורים לנהיגה בטוחה, בניסיון להפחית את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים. בתחרות השתתפו רובוטים ניידים קטנים דמויי רכב, המדמים את ההתרחשות בכביש.

“לקראת התחרות פותחו במרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי ‘כבישים בטוחים’, המכילים חיישנים היוצרים קשר עם המכוניות–רובוטים, ומספקים תגובה אוטומטית של הרכב למכשולים וכן לאותות רמזורים, ותמרורים,” אמר ד”ר יבגני קורצ’נוי, מנהל מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון. “בזמן התחרות נעו הרובוטים בצורה אוטונומית על המסלול, תוך הקפדה על מניעת תאונות ושמירה על חוקי התנועה. במסגרת ההכנות לתחרות לומדים התלמידים מכניקה, חשמל, תכנות, בקרה ואלקטרוניקה ורוכשים מיומנויות בזהירות בדרכים.”

השנה היו מעורבים בתחרות כאלף תלמידים מבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים. תלמידי בתי הספר התיכוניים התחרו ביניהם בשש קטגוריות שונות: נהיגה זהירה, מהירות, ידיעת חוקי הנהיגה, רעיונות בתחום הבטיחות בדרכים, חידושים במבנה הרובוט ורכישת ידע במבנה הרכב עם תוכנת השרטוט Solidworks.

רחלי לובסקי (14) ולאה ברעם (15) השיגו יחד עם נבחרתם מהעיר דניפרופטרובסק שבאוקראינה את התוצאה הטובה והמהירה ביותר, וזכו במקום הראשון לתלמידי תיכון בקטגוריית המרוץ ובשימוש בתוכנת השרטוט. השתיים הגיעו יחד עם שתי נציגות נוספות, ובלטו בהישגיהן לכל אורך התחרות. “הזיקה שלי לטכנולוגיה מצומצמת,” סיפרה לאה. “אנחנו לומדות בבית ספר יהודי של רשת חב”ד ואין אצלנו מקצועות טכנולוגיים.”
“אני לומדת לימודי השלמה לאחר הלימודים, בסמינר של בנות דתיות,” הוסיפה רחלי. “במסגרת הלימודים נחשפנו ללימודי רובוטיקה, ומכאן הדרך להשתתפות בתחרות היתה מהירה.”

“נעים לנו מאוד בטכניון,” מסכמות השתיים. “האנשים בישראל תמיד שמחים לעזור. לא בטוח שנרצה לגור כאן בעתיד, אבל מאוד נשמח ללמוד בטכניון.”

“במסגרת חשיפתו של הדור הצעיר למדעים ולטכנולוגיה, הטכניון רואה חשיבות גדולה בהשקעה בתלמידים צעירים,” אמר לתלמידים המשנה לנשיא הטכניון, פרופסור משה סידי. “הלב מתרחב למראה עשרות תלמידים ותלמידות מהארץ ומחו”ל שיש להם שפה משותפת אחת – העניין והסקרנות לעסוק ברובוטיקה לצד ההכרה בצורך של נהיגה בטוחה וזהירה.”

“לפני שש שנים קיימנו את התחרות בפעם הראשונה עם שישה בתי ספר מישראל,” אמר פרופסור משה שהם, ראש מרכז הרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון. “היום משתתפים בתחרות עשרות בתי ספר מהארץ ומהעולם. אתם דור העתיד שלנו ואתם תהיו אלה שיביאו את ישראל לקדמת הרובוטיקה הבינלאומית. הדור שלכם יהיה עד למהפכת המכוניות האוטונומיות שינועו על הכבישים בעתיד, וזה יקרה מהר ממה שאנו חושבים.”

“אנו שמחים להביא לארץ תלמידים מבתי הספר שלנו בעולם לתחרות רובוטיקה מתקדמת, שגם תלמד אותם על זהירות בדרכים,” אמר אבי גנון, מנכ”ל World ORT-קדימה מדע. “לימודי הטכנולוגיה הם כלי לחיזוק הקשר בין התפוצות לישראל והעתיד של ישראל.”

במקום הראשון בתחרות בין בתי הספר היסודיים זכתה נבחרת תכנית עתיד של מחלקת החינוך קרני שומרון. “תכנתנו את פעולות הרובוט והוספנו לו חיישנים לקליטת המסלול ולהפעלת הרמזורים”. הסביר יהונתן מקייטן תלמיד כיתה ו’. “את שיעורי הרובוטיקה אנו לומדים במסגרת תכנית המצוינות ‘עתיד’ במהלך שעות הלימודים.”

“זהו תחום מעניין מאוד”, הוסיף חברו לנבחרת נעם כהן מכיתה ה’.

בקטגוריות התחרות השונות לבתי הספר העל יסודיים זכו במקומות הראשונים גם התלמידים מאורט בנימינה (ישראל), אורט צ’רנוביץ, אורט אודסה ואורט קייב (אוקראינה).

בתחרות מאמא-רובוט לבתי הספר היסודיים זכו בקטגוריות השונות בתי הספר “אדם וסביבה” – געש, אשלים ראשון לציון, על יסודי משגב וקבוצת יבנה. ברובוטרפיק-ג’וניור ניצחה הנבחרת מבית ספר עמית-עמיטל נתניה.