עשרה חברי סגל מהטכניון זכו בפרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי

משה ינאי. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

משה ינאי. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא עם אשתו לינה ביחד עם משה ינאי ואשתו רחל. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא עם אשתו לינה ביחד עם משה ינאי ואשתו רחל. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

בנוסף להם זכתה הפקולטה לפיזיקה בפרס הפקולטה המצטיינת.

פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי הוענק לעשרה חברי סגל בטכניון ולפקולטה לפיזיקה. בטקס נכחו משפחת ינאי המעניקה את הפרס, הזוכים ובני משפחותיהם, מרצים וסטודנטים מהטכניון. הפרס היוקרתי הוענק זו השנה הרביעית ברציפות, “כאות הוקרה והערכה לחברי הסגל האקדמי, המהווים דוגמה בתרומתם המתמשכת להוראה ולמידה ובמאמציהם לחזק את המעורבות ותחושת השייכות של הסטודנטים לטכניון.”

עשרה חברי הסגל שזכו השנה בפרס היוקרתי הם פרופ”ח ראובן בר-יהודה, פרופ”ח מרק גנדלמן, פרופ”ח אדי מאיר-וולף, פרופ”ח ערן יהב, פרופ”ח גדי קפלוטו, פרופ”מ יזהר אור, פרופסור דן גבעולי, פרופ”מ יסכה גולדפלד, פרופ”ח אסתר סגל ופרופסור מיילס רובין.

בנוסף הוענק פרס הפקולטה המצטיינת לפקולטה לפיזיקה, שחרתה על דגלה את המצוינות בהוראה ובשירות לכלל הסטודנטים בטכניון. ועדת הפרס ציינה כי “הפרס הוא אות הוקרה והערכה לתרומתם המתמשכת של אנשי הסגל האקדמי המנהלי והטכני אשר פעלו מתוך שאיפה למנף ולקדם את האיכות והמצוינות של החינוך האקדמי ביחידה ובטכניון במטרה לשפר ולטפח את האקלים הלימודי והחברתי ביחידה”.

“כאשר משקללים את כל הנתונים, הרי שאין כל ספק: לפרס ינאי השפעה מבורכת ומרכזית על התהליך שיפור איכות החינוך בטכניון.” אמר בטקס נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא. “מאה וארבעים חברי הסגל החדשים שהצטרפו אלינו בשנים האחרונות, מצטרפים לטכניון חדש. טכניון בו למצוינות בהוראה שמור מקום של כבוד, לצד המצוינות המחקרית ששמעה יצא למרחוק. בטכניון של היום זוכי פרס ינאי הם מודל לחיקוי, כאשר צירוף המילים “חתן פרס ינאי” הפך לתו תקן נחשק למצוינות בהוראה.” הנשיא התייחס בדבריו להמשך תהליך יישום המלצות ‘ועדת כהן’ להקלה בעומס הלימודי: “סמסטר חורף תשע”ה, שהסתיים זה עתה, הוא הסמסטר הראשון במתכונת החדשה והמקוצרת בת 13 שבועות. כזכור קיצור הסמסטר מ 14 ל 13 שבועות היתה אחת מהמלצותיה המרכזיות של הועדה. לצד המלצה זו, נמשיך בהטמעת שאר המלצות הוועדה, שעל הבולטות שבהן נמנות הבטחה לבחינות הוגנות, מניעת חפיפה בין מבחנים ללימודים והקפדה על פרסום הציונים במועד. כל אלה נועדו לשפר בד בבד את איכות החינוך, כמו גם את איכות החיים בטכניון. ”

המשנה הבכיר לנשיא, הפרופסור משה סידי ציין בדבריו כי “כבמחקר, כך גם בהוראה וחינוך, הטכניון הציב לעצמו מטרה להיות הטוב והמקצועי ביותר. המכנה המשותף של המצוינות במחקר ובהוראה הוא איכותם האנושית של החוקרים והמורים. כלים טכנולוגים, איכות הכיתות ושאר אמצעי הפירוטכניקה הינם אך ורק כלי עזר בידי המורים המצוינים ללמד ולחנך. את המצוינות קובע האדם, לא הכלים. עשרה מרצים איכותיים שכאלו מקבלים היום את הפרס היוקרתי ביותר להוראה.”

אייל גניס, יו”ר הוועדה האקדמית שהיה שותף לתהליך בחירת המרצים הזוכים, אמר כי “כמעט לכל סטודנט, יש הרצאה אחת האהובה עליו במיוחד, ומרצה אחד לו הוא מצפה בכיליון עיניים. מרצה אשר ביכולותיו המופלאות, מצליח להפר את השגרה הטכניונית. מרצה אשר בניגוד לעמיתיו הקוראים-מן-המצגת, מצליח להנפיש ולהחדיר חיות אל התוכן המועבר: מרצה אשר מקשר בין החומר הנלמד לבין הצפוי לנו כעובדים בתעשייה או במחקר; מרצה אשר ניחן בחוש הומור בריא; מרצה אשר גורם לסטודנטים להיות פעילים בשיעור; מרצה שבזכות גישתו האוהדת כלפי הסטודנטים, קונה את הקשבתם. אלו הם המרצים אשר זוכים היום בפרס.”

משה ינאי, חלוץ עולמי בתחום איחסון המידע, ביקש בתרומתו להחזיר מעט לטכניון כתודה וכהוקרה על הכלים-לחיים שהמוסד העניק לו במרוצת לימודיו לפני ארבעים שנה. מאחר שזכר את תקופת לימודיו כקשה, ולפרקים אפילו טראומטית, החליט בעצה אחת עם נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא לתרום 12 מיליון דולר אשר יוענקו למרצים שהצטיינו בתחום ההוראה, ובכך יתרום גם לסטודנטים בטכניון. הפרס, בסך 100 אלף שקלים למרצה, יוענק במשך עשרים שנה. משה ינאי חתם את טקס הענקת הפרסים במילות תודה לטכניון על שאפשר לו לתרום בחזרה לחברה בדרך ראויה ומשפיעה. “לרשום צ’ק זה החלק הקל,” אמר. ” בעולם האקדמי קיימת מוסכמה לגבי חשיבות הפרסום. אם תפרסם ותשקיע בכך תזכה לתמורה אישית. בחינוך, אין אמנם פרס נובל, אך התמורה לחברה גדולה לא פחות. אני חש שהמטרה הזו ראויה.”