הטכניון העניק ליזם והממציא דין קיימן תואר דוקטור לשם כבוד

(מימין לשמאל) אביהו בן-נון, יו"ר עמותת FIRST ישראל, דין קיימן ונשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון

(מימין לשמאל) אביהו בן-נון, יו”ר עמותת FIRST ישראל, דין קיימן ונשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון

קיימן: “טכנולוגיה היא כלי נפלא, אבל עלינו לזכור תמיד שהיא רק כלי”. נשיא הטכניון : “החזון שלנו – לעודד ילדים ואנשים צעירים לחלום”.

הטכניון העניק השבוע (ד’) תואר דוקטור לשם כבוד ליזם ולממציא דין קיימן (Kamen), בטקס חגיגי שהתקיים במעמד נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא ויו”ר עמותת FIRST ישראל אביהו בן-נון, ובהשתתפות מאות תלמידים מקהילת FIRST, מכל רחבי הארץ.
התואר דוקטור לשם כבוד מטעם הטכניון הוענק לדין קיימן “לאות הערכה על חזון של יזמות וחדשנות שהוליד המצאות רבות, ובהן מכשירים רפואיים שחוללו שיפור בטיפול הרפואי בעולם כולו; כהכרה על תרומתו ההומניטרית ליצירת עולם בריא, בטוח וטוב יותר, ובהוקרה על הקמת ארגון FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology), הפועל בישראל בחסות הטכניון ודוגל בתחרות שיתופית כדרך לטיפוח השראה ומוטיבציה בצעירים ברחבי העולם.”

“החינוך הוא אחד הדברים החשובים ביותר בעיני, והטכניון הוא אחד ממוסדות החינוך המובילים והיוקרתיים בעולם. לכן המעמד הנוכחי – קבלת תואר ד”ר לשם כבוד מהטכניון – יקר מאוד ללבי”, אמר קיימן בטקס הענקת הפרס, והוסיף “טכנולוגיה היא כלי נפלא, אבל עלינו לזכור תמיד שהיא רק כלי, ולעולם לא לשכוח מה מטרתה – להפוך את העולם למקום טוב יותר.”

קיימן חתום על 440 פטנטים בארה”ב ובחו”ל, בהם הסגווי ((Segway , מכונת הדיאליזה הביתית, Slingshot לסינון וטיהור מים, ומשאבת האינסולין הביתית. DEKA, החברה שהקים, מתמקדת ביישום הרעיונות שלו כמו גם בפיתוח מכשירים לפי הזמנה. בין השאר פיתחה החברה מסוקים ייחודיים, יד ביונית בעלת מוטוריקה עדינה חסרת תקדים, ו-iBot – כיסא גלגלים ייחודי שעל בסיסו פיתח קיימן את ה’סגוויי’.

במהלך השנים זכה קיימן בעשרות פרסים ואותות הוקרה, ובהם המדליה הלאומית לטכנולוגיה, שאותה קיבל בשנת 2000 מנשיא ארצות הברית דאז, ביל קלינטון” על המצאות שקידמו את הטיפול הרפואי ברחבי תבל’.

 

קיימן פועל ללא ליאות לקידום המדע והטכנולוגיה, ואחד ממקורות גאוותו הוא הקמתו של ארגון FIRST, שנוסד מתוך ההכרה בבני הנוער כיזמים וכמנהיגים של העתיד. הארגון פועל לטיפוח הסקרנות והמוטיבציה בקרב ילדים ובני נוער בתחומי המדע והטכנולוגיה, באמצעות תחרויות רובוטיקה לגילאי 6-18. “לפני עשר שנים התחלנו את הפעילות שלנו בישראל, לבקשת שמעון פרס,” סיפר קיימן, “פרס קיווה שיהיו בישראל 100 קבוצות של FIRST; השנה נרשמו לתחרות 700 קבוצות!”

את הרצאתו סיכם קיימן במילים נרגשות לבני הנוער שגדשו את האולם ואמר : “אילו התחלתי את חיי מחדש הייתי רוצה רק להתחיל להמציא מוקדם יותר, להתקדם מהר יותר. החיים קצרים – אל תבזבזו את הזמן. אם אתחרט על משהו, זה לא על השטויות והטעויות שעשיתי, אלא רק על הדברים שלא ניסיתי לעשות.”

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא בירך את קיימן ואמר: “החזון של דין קיימן ושל פרויקט FIRST הוא החזון שלנו – לעודד ילדים ואנשים צעירים לחלום, ללמד אותם לעשות, ולוודא שהם עושים זאת יחד. המסר שלי אליכם, הילדים והנערים של FIRST, הוא זה: יצאתם לדרך שיש בה הזדמנות לשפר את העולם. אני מקווה שבדרך הזאת תעברו גם כאן, בטכניון.”