6 מיליון יורו לקונסורציום בראשות פרופסור חאיק מה-EU

husam2

הקונסורציום, הכולל גופים מכמה מדינות, יחבר את טכנולוגיית “האף האלקטרוני” לסמארטפון וכך יוביל לאיבחון יותר מוקדם, מהיר, זול ומדויק של מחלות רבות.

6 מיליון יורו – זה הסכום שיעניק האיחוד האירופי למַאֲגָד (קונסורציום) בראשותו של פרופסור חוסאם חאיק מהטכניון. במאגד שותפים חברת ‘סימנס’ וכן אוניברסיטאות, מכוני מחקר וחברות בגרמניה, אוסטריה, פינלנד, אירלנד, לטביה וישראל. החברה הישראלית השותפה במאגד היא NanoVation-GS – ‘ספין אוף’ של הטכניון – ובראשה עומדים בוגרי הטכניון ד”ר גריגורי שוסטר ומר שגיא גליקסמן (M.Sc), שסיימו את תאריהם הגבוהים במעבדתו של פרופסור חאיק. חברת NanoVation-GS מתמחה בפיתוח ואינטגרציה של חיישנים מבוססי ננו-חומרים למכשור רפואי ולתחומים נוספים. מידע נוסף על החברה ניתן למצוא באתר www.nanovation-gs.com.

כבר בשנת 2011 הקצה האיחוד האירופי 5.4 מיליון יורו למאגד דומה בראשות פרופסור חאיק, כחלק מתוכנית המסגרת השביעית של האיחוד. המענק הנוכחי, שיינתן במסגרת תוכנית Horizon 2020, ישמש להעמקת הטכנולוגיה שבפיתוחה עוסק פרופסור חאיק בשנים האחרונות, מאז הצטרפותו לטכניון כחבר סגל בתום פוסט-דוקטורט ב- Caltech, קליפורניה. מדובר בטכנולוגיה לאיבחון מוקדם מדויק מהיר, זול ולא פולשני של מחלות על סמך הבל פה. איבחון כזה מאפשר לאתר מתוך האוכלוסייה הכללית ‘קבוצות סיכון’ המוּעדות למחלות ספציפיות, ולטפל בהן מבעוד מועד או בשלב מוקדם של המחלה. פרויקט זה נחל הצלחה גדולה הן בפן המחקרי והן בפן הטכנולוגי.

בשלב הבא של המחקר, שיישען על המענק החדש, יינתן דגש לחיבור הטכנולוגיה האמורה לסמארטפון. פרויקט זה – SNIFFPHONE – יוביל למוצר מצומד לסמארטפון שיהיה פשוט לתיפעול, רב פעמי (repeatable), ולא יעיק על המשתמש בתפקודיו היומיומיים. מטרה זו תושג באמצעות מערכי-חיישנים זעירים ש’יקראו’ את הבל הפה ויעבירו את הנתונים לטלפון נייד, וממנו למערכת עיבוד מידע. מערכת זו תפענח את הנתונים, תקבע אם הנבדק לוקה במחלה, ובמקרה שהתשובה חיובית תספק פרטים נוספים. SNIFFPHONE, להערכתו של פרופסור חאיק, הוא “פתרון מנצח הודות למאפייניו: הוא יהיה זעיר מפתרונות קיימים, זול מהם, יצרוך חשמל מועט ובעיקר יאפשר איבחון מוקדם, מיידי, מדויק ולא פולשני. איבחון מוקדם, למותר לציין, עשוי להציל חיים כשמדובר במחלות מסוכנות כגון סרטן.”

מאז הצטרפותו לטכניון כאיש סגל בפקולטה להנדסה כימית בסוף 2006 זכה פרופסור חאיק בעשרות פרסים, מענקים ואותות כבוד. בין השאר הוא זכה בפרס ההצטיינות ע”ש מארי קירי, מענק ה- European Research Councel (ERC), מענקי קרן ביל ומלינדה גייטס, ועוד. הוא נבחר לרשימת 35 המדענים הצעירים המובילים בעולם בדירוג של MIT, קיבל אות ‘אביר במסדר האקדמאים’ מטעם ממשלת צרפת ואת פרס הרשל ריץ (פעמיים), פרס טנא לננוטכנולוגיה, פרס האלווי למדעים יישומים, ועוד כ-45 פרסים ואותות כבוד אחרים. הוא נבחר לרשימת “50 המוחות המבריקים של המדינה”, לרשימת “ארבעת המדענים שהעולם מצדיע להם”, לרשימת “עשרת הצעירים המבטיחים במדינה”, ועוד. בנוסף לפרסים אלה, הניתנים בגין תרומה מחקרית בולטת, הוא קיבל גם את פרס ההוראה הגבוה ביותר שמעניק הטכניון – פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי. בשנת 2014, וביוזמת נשיא הטכניון, הוביל פרופ’ חאיק, בליווי פדגוגי של פרופסור-משנה מירי ברק, קורס פתוח מרובה משתתפים (MOOC – Massive Open Online Course) בתחום “ננו-טכנולוגיה ו-ננו-חיישנים”, שאליו נרשמו כ-42,000 איש.