פרס של מיליון דולר ל Sesame Enable של שני בוגרי הטכניון

החברה, המפתחת אפליקציה להפעלת סמארטפון ללא מגע, זכתה במקום הראשון בתחרות שקיימה חברת התקשורת ‘ורייזון’. פרס נוסף הוענק ל- Voiceit,  שהוקמה גם היא על ידי שני בוגרי טכניון.

חברת Enable Sesame, שהוקמה על ידי בוגרי הטכניון עודד בן דב וגיורא ליבנה, זכתה בפרס הראשון – מיליון דולר – בתחרות שקיימה חברת התקשורת האמריקאית ‘ורייזון’ (Verizon). ‘ססמי’ פיתחה אפליקציה המאפשרת הפעלה של כל סמארטפון – על כל הפונקציות שלו – בתנועות ראש ובתנועות אחרות. אפליקציה זו מבוססת על המצלמה המובנית של הטלפון החכם, בלי צורך בשום חומרה נוספת.

פרס Powerful Answers Award ניתן בארבע קטגוריות – חינוך, בריאות, טכנולוגיות ירוקות ותחבורה – על המצאות ה”הופכות את העולם למקום טוב יותר”. הסכום הכולל של הפרסים הוא 6 מיליון דולר, והפרס הראשון בכל קטגוריה עומד על מיליון דולר. “ססמי” זכתה במקום הראשון בקטגוריית ‘חינוך’.

“הזכייה במקום הראשון מדהימה ומרגשת,” אמר היום עודד בן דב. “קיבלנו כאן חשיפה מטורפת, הכרה ממשית מענקית הסלולר ורייזון, ומענק שיאפשר לנו להאיץ את הפיתוח משמעותית ולהגיע באמת לכל אלו שיכולים ליהנות מהטלפון שלנו.”

את הפרק החדש תתחיל החברה בעמק הסיליקון – שם יעברו כל הזוכים ב’אקסלרטור’ מיוחד שנועד לקדם את החברות שלהם ויקבלו הזדמנות לפתח שיתופי פעולה עם ורייזון. “בשנה הקרובה נתמקד בגימור המכשיר ובהפצתו, בהוספת פונקציות שירחיבו את קהל המשתמשים, ובהרחבת התמיכה למכשירים נוספים כגון טאבלט.

“אולי זו קלישאה, אבל באמת שהפידבק שאנחנו מקבלים מהנסיינים שלנו, ומכלל הציבור, יותר מרגש מהפרס הכספי. אנחנו פותחים עולם שלם לאנשים שכה זקוקים לו – אנשים שמרותקים לבית שלהם. סמארטפון נגיש מהווה חלון לעולם של תוכן וקשרים שחורג מן המגבלות הפיזיות. אין לי ספק שבעתיד תשתלב הטכנולוגיה שלנו בתפעול של בתים חכמים ובהפעלה של תאורה, טלוויזיה, מזגן ועוד. עבור ססמי זו רק ההתחלה.”

את סיפורה של ‘ססמי’ אפשר להתחיל בנובמבר 2011 – ביום שבו נכנס גיורא ליבנה, בכיסא הגלגלים שלו, למשרדו של בן דב. “אני רוצה טלפון שמופעל ללא מגע,” הוא אמר. “ואני מבין שהטכנולוגיה שפיתחתם יכולה לאפשר את זה.” לאחר תקופת פיתוח ראשונית, שהובילה לאבטיפוס מוצלח, הקימו השניים את ‘ססמי’, שבראשה עומדים בן דב (מנכ”ל, בוגר הטכניון), ליבנה (שותף ומשקיע, בוגר הטכניון), והמפתח הראשי ולדי אוסטרובסקי – גם הוא, איך לא, בוגר טכניון.

“הטכנולוגיה הזאת,” מסביר ליבנה, “מאפשרת לאנשים כמוני להפעיל את מכלול הפונקציות בטלפון – גלישה, חיוג, משחקים וכו’ – ובעתיד גם פונקציות חיצוניות לטלפון, למשל הדלקת אור. עבורנו, מקלדות ומסכי מגע אינם חומרה נגישה, והאפשרות לעקוף אותם ולהפעיל טלפון ומחשב פותחת לנו חלון בתחומים רבים כמו חברה, תעסוקה ופנאי.”

ציטוטי משתמשים:

“התוכנה הזאת מקנה לי עצמאות – ופרטיות. לפני כן, במשך חמש שנים רצופות, לא קיימתי שיחת טלפון פרטית אחת” (דולטון ג’ונס, ארה”ב).

“אחד הדברים שתסכלו אותי יותר מכל הוא אי-יכולתי לערוך שיחות טלפון בכוחות עצמי. השתוקקתי לשלוח ולקבל הודעות בעצמי, ולהתקשר לאנשים בלי שאצטרך עזרה” (טרייסי טוד, דרום אפריקה).

“כיום אני יכול לעשות יותר דברים בבית: לשלם חשבונות, להזמין מוצרי מזון במחשב, ולקנות פרחים לאשתי” (גיורא ליבנה, מייסד ‘ססמי’, ישראל).

חברת Voiceitt, שהוקמה גם היא על ידי שני בוגרי טכניון, זכתה בתחרות ברבע מיליון דולר, בקטגוריית ‘בריאות’. החברה פיתחה טכנולוגיה המאפשרת לאנשים הסובלים מקשיי דיבור להביע את עצמם באופן ברור.

מנכ”ל החברה הוא דני ויסברג, בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, וסמנכ”ל הטכנולוגיות הוא סטס טיומקין, שעשה את התואר השני שלו בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. הם מסבירים כי Talkitt, המוצר של Voiceitt, מיועד לאנשים הסובלים מקשיי דיבור מסיבות שונות, ובהן מום מולד, שיתוק מוחין, חירשות, פגיעת ראש, שבץ מוחי ו-ALS. Talkitt לומד את אופן הדיבור של האדם הספציפי בכמה צעדים פשוטים, ולאחר מכן מסוגל ‘לתרגם’ את דבריו בכתב ובקול מובן. כך מאפשרת החברה לאותם אנשים לתקשר עם הסביבה.

“לטכנולוגיה, אם משתמשים בה נכון, יש כוח לצמצם את הפער בין בעלי צרכים מיוחדים לבין אנשים ‘רגילים’,” אומר ויסברג. “כיום כבר יש יישומים רבים שמסייעים למתקשים-בדיבור להבהיר את עצמם, אבל אנחנו החלטנו לקחת את הנושא צעד אחד קדימה.”

ויסברג וטיומקין מקפידים לתת קרדיט מכובד ליואב מדן מהטכניון, שמלווה אותם כבר משלב מוקדם מאוד במסגרת תוכנית ‘טכניון לחיים’ (TFL). “פגשנו אותו בכנס בחיפה והוא אמר לנו: ‘אתם היורשים שלי’. יש לו אינטואיציה רבת שנים, ידע עצום בשיפור האלגוריתמים, וכרטיס ביקור שעליו כתוב DOING GOOD. החיבור איתו חשוב לנו מאוד, ובכל פעם שיש לנו מה להראות אנחנו נפגשים איתו.”

כיום עובדת החברה עם גופים רבים ובהם בית החולים אלין, בית אקשטיין ובית איזי שפירא, ומבססת את נוכחותה גם באוסטרליה ובארה”ב. בקישור הבא – סרט התודה שהכינו לכבוד הזכייה: