“אל תהיו גלובאליים – תהיו לוקאליים”

אדר' מרק מימרם (משמאל) ודיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים - פרופ' יהודה קלעי

אדר’ מארק מימרם (משמאל) ודיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים – פרופ’ יהודה קלעי

אדר' מארק מימרם (משמאל), דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים - פרופ' יהודה קלעי ( במרכז) ופרופ' אלונה נצן-שפטן (מימין)

אדר’ מארק מימרם (משמאל), דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים – פרופ’ יהודה קלעי ( במרכז) ופרופ’ אלונה נצן-שפטן (מימין)

“עלינו להתייחס באחריות ובצניעות לכדור הארץ ולסביבה התרבותית והאנושית שבתוכה אנחנו פועלים כמתכננים.” כך אמר האדריכל הצרפתי מארק מימרם לסטודנטים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. מימרם, שהקים גשרי-ענק בגרמניה, בצרפת, בסין ובמרוקו, הרצה על ממשקים אדריכליים, על אחריותו של המתכנן, וכמובן – על גשרים.

“אני מתנצל שעלי לדבר אתכם באנגלית,” אמר האדריכל הצרפתי מארק מימרם (Marc Mimram) בתחילת הרצאתו בפני מאות סטודנטים לארכיטקטורה בטכניון. “אמנם הייתי פעם מתנדב בקיבוץ רמות מנשה, אז אני יודע קצת עברית, אבל אלה בעיקר מילים של קיבוץ – למשל ‘כותנה’ ו’אבנים’ ו’אהלן’ – שאינן מתאימות להרצאה באדריכלות.”

מימרם, יליד פריז (1955), מחזיק ב”אות אביר לגיון הכבוד הצרפתי” ובשלל תארים אקדמיים בהנדסה אזרחית, מתמטיקה (תואר שני), ארכיטקטורה ואפילו פוסט-דוקטורט פילוסופיה. מאז 1981 הוא תכנן והשלים שורה ארוכה של פרויקטים מגוונים בגרמניה, בצרפת, בסין, במרוקו ועוד. בישראל הוא עדיין לא הקים פרויקטים, אבל לפני כמה שנים הגה רעיון לחיבור הגדה המערבית לרצועת עזה בגשר רב-מפלסי. הגשר הזה, על פי הסקיצה שהכין, יכלול כביש, מסילת רכבת כפולה, צינור שיעביר מים מהים התיכון לים המלח, צינור נוסף של מים מותפלים, ופאנלים סולאריים שיהפכו אותו לתחנת הכוח הסולארית הגדולה בעולם. “אין לי כוונה להיכנס לדיון פוליטי בנושא,” הבהיר מימרם בהרצאתו, “אבל אני מאמין שהרעיון שלי – שהוא רק רעיון בשלב זה – הוא אופציה הגיונית מאוד, העדיפה על מעבר קרקעי ועל מעבר תת-קרקעי.”

הרצאתו של מימרם התמקדה בממשקים אדריכליים המחברים פנים וחוץ, ובהם ממשקים שקופים היוצרים חיבור בין פנים-המבנה לבין הרחוב, השמים והסביבה הטבעית והבנויה. “בעבודה האדריכלית שלנו אנחנו משנים את הפלנטה באמצעות שימוש בחומרים הקיימים בה, ולכן עלינו לנהוג בצניעות ובאחריות כלפי הסביבה,” אמר לסטודנטים ולאדריכלים שמילאו את האולם הראשי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. “בנוסף, עלינו להתחשב בתרבות ובמרקם האנושי שבתוכם אנחנו פועלים כאדריכלים. לכן אני קורא לכם: אל תהיו גלובליים – תהיו לוקאליים, אפילו כשהלוקאלי נראה לכם משונה.”

בהמשך הרצאתו התייחס מימרם לגשרים – תחום שבו הוא נחשב לאחד מהמתכננים המובילים בעולם. הוא הדגיש כי “גשר אינו סתם פונקציה תעבורתית, אלא מרחב ציבורי האמור לשרת את כלל הציבור.”

האדריכל זהר אלטמן, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, שיזם את ביקורו של מימרם בפקולטה, אמר כי מדובר ב”אדריכל בעל שם עולמי, שמתכנן פרויקטים בקנה מידה עצום. בישראל, לצערי, נדמה לפעמים שהאדריכלות העולמית מתמקדת בארה”ב; אבל האדריכלות הצרפתית רואה באופן הרבה יותר ברור ועמוק את האדם שתוך המבנה, ולכן היא רלוונטית מאוד לישראל. אני שמח מאוד שמארק הסכים לבוא לכאן, ומקווה שנצליח להביא לטכניון אדריכלים צרפתים נוספים.”

“הגשרים והמבנים של מימרם מהווים השראה גדולה עבורי,” אומרת האמנית הישראלית סיגלית לנדאו. “במהלך העבודה שלי על פרויקט הגשר הצף בים המלח (גשר סמלי-רעיוני שישמש לתצפית, מחקר, הסברה וספורט) הוא פגש אותי ותרם ממרצו ומכשרונו בשלבי התכנון והמחקר של הפרויקט. על אף חבלי מימוש והגשמה לא פשוטים, תהליך העבודה עם מארק הנו מרגש ומעשיר, ונכונותו לחבור בהתנדבות לפרויקט הלא שיגרתי הזה ראויה להערכה רבה.”