קבוצת סטודנטים תסייע בשיקום הערבה באמצעות חיידקים

ara3

הסטודנטים דוגמים קרקע מזוהמת בשטח האסון

הסטודנטים דוגמים קרקע מזוהמת בשטח האסון

קבוצת סטודנטים מהטכניון יצאה לערבה כדי לבחון אפשרות לשיקום הקרקע באמצעות פירוק ביולוגי – פירוק של הנפט באמצעות חיידקים.
בתחילת דצמבר נפגעה שמורת עברונה שבערבה כתוצאה מדליפת צינור נפט. בארוע, שהוגדר כאסון האקולוגי החמור בתולדות המדינה, דלפו מן הצינור חמישה מיליון ליטרים של נפט גולמי, שזיהמו את הקרקע וגרמו נזק סביבתי רב. בעקבות זאת התגייסו לסייע סטודנטים מהטכניון, כולם חברי קבוצת מעל”ה (מהנדסי העתיד למען הסביבה).
קבוצת מעל”ה, המונה כעשרים סטודנטים מפקולטות שונות בטכניון, הוקמה בינואר 2014 במטרה לרתום את הידע הנלמד בטכניון לטובת הסביבה. חוקרים צעירים וחברי סגל ביחידה להנדסת סביבה, מים וחקלאות נרתמו ללוות את הקבוצה בהיבטים המקצועיים. זו יוזמה סטודנטיאלית, המתבצעת בהתנדבות מלאה.
“הגענו לשטח הפגוע ונפגשנו עם אנשי רשות הטבע והגנים, הפועלים לשיקום השמורה,” סיפר מייסד מעל”ה אוריאל קלר, סטודנט בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. “נדהמנו מעוצמת הנזק. בשמורה עדיין זורמים נחלים שחורים, ושלוליות נפט רבות נקוו לאורכם. בעלי חיים רבים מצאו את מותם באסון וגם הצמחייה שחורה. זו תמונה של שמורת טבע שנחרבה.
“הרעיון שלנו הוא לשקם את הקרקע באמצעות חיידקים המסוגלים לעכל את הנפט ולצמצם את הנזק האקולוגי. זה נוסה בעבר בדליפות נפט בעולם, כדוגמת דליפת הנפט הגדולה
ב-2010 במפרץ מקסיקו. דגמנו קרקע בכמה נקודות שזוהמו, והבאנו אותן למעבדה בטכניון כדי למצוא אוכלוסיית חיידקים טבעית בקרקע שתוכל לעכל את הנפט, באמצעות שיטות גידול ביולוגיות ומיכשור מתקדם. בבדיקה נתייחס לפרמטרים הידרולוגיים, גאולוגיים ואקולוגיים כדי לייצר מודל חישובי שיתאר את הטיפול בקרקע.”

הסטודנטים המתנדבים פועלים בהנחייתם של פרופסור אורי שביט מהיחידה להנדסת סביבה, מים וחקלאות, ופרופסור סימה ירון מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון.

סטודנטים וגופים המעוניינים לסייע לפרויקט מוזמנים לפנות במייל

mala.technion@gmail.com